تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۵۴
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۲۸۹۶۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جدیدترین طرح‌های توسعه‌ای معدن طلای ایران

شرکت پویا زرکان آق دره اولین معدن طلای کشور است که در سال ۱۴۰۰ در فرابورس ایران عرضه اولیه و با اقبال بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر سرمایه گذار روبرو شد.

به گزارش می‌متالز، سهامی که از زمان عرضه بازده حدود صد درصدی برای سرمایه گذاران داشته است و در چند ماه اخیر و با رشد طلا، توجه سرمایه گذاران به این نماد بیشتر شده و مورد اقبال سرمایه گذاران قرار گرفته است. مدیرعامل شرکت آخرین وضعیت تولید و طرح‌های توسعه را تشریح کرد.

رستم خانی با بیان این مطلب که شرکت در نه ماهه موفق به بیش از ۷۰۰ هزار تن عملیات استخراج کانسنگ پرعیار شده است و کل ظرفیت پروانه بهره برداری در این مدت محقق شده است، اعلام کرد: به دلیل برودت هوا و به روال سنوات قبل، عملیات استخراج و معدنکاری در زمستان متوقف می‌شود و اورهال و در روز‌های پیش رو تعمیرات اساسی ماشین آلات معدنکاری در دستور کار است. با این حال خاک استخراج شده برای مصرف کارخانه در تمام سال کفایت می‌کند. همچنین برخی از دستگاه‌های مازاد به سایر معادنی که در مناطق گرمسیر هستند، اجاره داده می‌شود.

وی در عین حال افزود: در راستای استخراج صیانتی شرکت با اجذ مجوز از صمت استان، اقدام به برداشت حدود ۳۰۰ هزار تن کانسنگ کم عیار از باطله‌ها کرده است.

وی در خصوص شرکت‌های تابعه نیز اظهار داشت: شرکت‌های تابعه شامل شرکت‌های فرآوری پویا زرکان و پویا زرساز در شرکت استحصال مواد معدنی تخت سلیمان ادغام شده است. این موضوع سبب حذف معاملات بین این شرکت‌ها می‌شود. از جمله اینکه ارزش افزوده طلا از سال گذشته از قانون مالیات بر ارزش افزوده حذف شده است، ولی مالیات ارزش افزوده برای فروش مواد معدنی و کنسانتره بین این شرکت‌ها وجود داشته که براساس قانون مالیات بر ارزش افزوده قابل استرداد نبوده است و جزو بهای تمام شده است. ادغام این شرکت‌ها سبب شده تا پرداخت ارزش افزوده و بیمه بین قرارداد‌های این شرکت‌ها حذف شود و بهای تمام شده مجموعه کاهش قابل توجهی داشته باشد.

وی در خصوص دلایل تغییر سال مالی نیز گفت: به طبیعت معدنکاری، عملیات تا آذر ماه است و تطابق سال مالی و فعالیت عملیاتی می‌تواند سبب شفافیت بیشتر صورت‌های مالی شرکت شود.

وی در خصوص نحوه تامین امنیت در تولید و حمل فلز طلا ادامه داد: این شرکت قرارداد‌هایی با بنیاد تعاون ناجا برای نگهداری و حمل طلا دارد و عملیات تولید طلا نیز با نظارت اداره صمت صورت می‌گیرد.

وی در خصوص روند تولید شرکت افزود: عملیات تولید کنسانتره و شمش طلا در کارخانه‌های شرکت در ۱۲ ماه سال ادامه دارد و به دلیل استفاده از سوخت مایع، قطعی گاز تاثیری بر عملیات شرکت نداشته است. همچنین شرکت اقدام به نصب و راه اندازی ژنراتور کرده که پیش بینی می‌شود در تابستان هم کمبود یا قطعی برق اثری بر تولیدات نداشته باشد.

وی در خصوص طرح‌های توسعه تشریح کرد: پروانه بهره برداری معدن تراورتن شرکت پس از عرضه در بورس اخذ شده است و پس از باطله برداری در پاییز ۱۴۰۱ به بهره برداری رسیده است. تولیدات در مقطع فعلی به صورت کوپ به شرکت‌های دارای ظرفیت فروخته می‌شود و پس از بازاریابی داخلی و خارجی و کسب بازار مناسب، شرکت برنامه ساخت و راه اندازی کارخانه فرآوری سنگ دارد و در این خصوص مذاکراتی با شرکت‌های اروپایی دارنده تکنولوژی روز صورت گرفته است.

وی همچنین خبر از پیگیری ساخت کارخانه کنسانتره روی داغ دالی داد و تصریح کرد: اکتشافات و پروانه بهره برداری این معدن که در جوار معدن زرشوران واقع شده، اخذ شده است و این معدن دارای ذخیره اثبات شده روی است و در حال حاضر پیگیری جهت اخذ مجوز سازمان محیط زیست در دست اقدام است و با بکارگیری مشاوران مجرب مورد تایید سازمان محیط زیست، نگرانی‌های آن سازمان مرتفع شده است و پیگیر اخذ موافقت آن سازمان هستیم تا بتوانیم کارخانه کنسانتره روی را راه اندازی کنیم. وی همچنین اظهار داشت که توسعه اکتشافات در این محدوده در دستور کار است.

وی با بیان اینکه شرکت پویا زرکان در نه ماهه اول امسال بیش از ده هزار متر حفاری اکتشافی انجام داده است و اکتشافات در سه منطقه متمرکز هستند، عنوان کرد: این سه منطقه شامل منطقه فعالیت فعلی معدنکاری به مساحت ۱۱۲ هکتار و محدوده ۴۶۰ هکتاری مجاور محدوده فعلی که مجوز آن در سال گذشته اخذ شده و محدوده اکتشافی آرپاچای هستند که به دلیل فاصله معدن آرپاچای، عملیات اکتشافی با دشواری و پیچیدگی‌های بالایی همراه بوده است.

وی از دستیابی به عیار مناسب در اکتشافات در عمق‌های بیشتر و سایر مناطق محدوده‌های فعلی و نتایج امیدبخش در سایر محدوده‌های اکتشافی از جمله آرپاچای خبر داد و افزود: مدلسازی ذخیره طلا معدن آرپاچای در حال انجام است و شرکت پس از نهایی شدن ذخیره، درخواست گواهی کشف به صمت استان ارائه خواهد کرد.

رستم خانی در خصوص برنامه تقسیم سود شرکت با توجه به طرح‌های توسعه نیز تصریح کرد: شرکت و سهامداران عمده سیاست تقسیم حداکثری را در دستور کار خود قرار داده اند و حداکثر سود قابل تقسیم در مجمع سال مالی منتهی به آذر ماه که طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته در اسفند ۱۴۰۱ برگزار می‌شود، تقسیم خواهد شد و برنامه شرکت توزیع سود از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی و سجام تا قبل از پایان سال است تا سهامداران در سال ۱۴۰۱ دو بار سود نقدی از فزر دریافت کرده باشند.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده