به گزارش میمتالز، در چنین شرایطی امروزه صنعت سیمان درگیر چالشی به نام هزینههای حمل مازوت به عنوان سوخت جایگزین گاز شده است؛ به این معنا که اگر چه به طور طبیعی کارخانهها باید از پالایشگاههای استان خودشان مازوت بخرند، اما با توجه به اولویت قائل شدن برای نیروگاهها در تخصیص مازوت، تولیدکنندگان سیمان مجبور به خرید از استانهای دیگر هستند که همین امر باعث تحمیل هزینههای بالا به شرکتها شده است؛ به این معنا که اگر چه مازوت به نرخ هر لیتر ۵۰۰ تومان و البته به صورت علیالحساب در اختیار تولیدکنندگان صنعت سیمان قرار میگیرد، اما در اغلب موارد هزینه حمل این سوخت اضطراری به دو برابر ارزش محموله میرسد و این اتفاق در حالی میافتد که شرایط افزایش بهای سیمان به هیچ عنوان فراهم نیست؛ در واقع با توجه به کاهش تقاضا در فصل زمستان و از طرفی عرضه چند برابری نسبت به تقاضا، نه تنها قیمت سیمان دچار افت شده است، بلکه با توجه به دستورالعملها، فروش کمتر از ۵۰درصد میزان عرضه، باعث کاهش سه درصدی قیمت پایه در هفته بعد میشود؛ بنابراین از یکسو رشد هزینههای تولید و از سوی دیگر هر هفته کاهش متوالی نرخ سیمان بسیاری از شرکتها را شاهدیم.
مدیرعامل سیمان «سامان غرب» در این خصوص گفت: در حال حاضر دولت نیروگاهها را برای تامین مازوت در اولویت قرار داده و سهمیهای برای صنایع سنگین قرار داده که به هیچ عنوان کفایت تولید را نمیکند و امروز شرکت ما برای تامین مازوت باید از خوزستان مازوت را به نرخ بالایی تا کارخانه سیمان در استان کرمانشاه حمل کند.
شهریار گراوندی ضمن اشاره به این مطلب افزود: کرمانشاه به عنوان یکی از استانهای معین در تامین مازوت تعیین شده و شاهدیم که مازوت صنایع برخی استانها مانند ایلام از طریق پالایشگاه این استان تامین میشود؛ این در حالی است که تامین سوخت ایلام از طریق خوزستان به دلیل فاصله نه چندان زیاد به راحتی قابل انجام است، اما صنایع انرژیبر کرمانشاه مانند سیمان از خوزستان فاصله زیادی دارند.
وی با اشاره به هزینه ۸۰۰ تومانی حمل هر لیتر مازوت از خوزستان تا کرمانشاه ادامه داد: علاوه بر اینکه تامین مازوت از طریق پالایشگاه بندر امام خوزستان حدود دو برابر هزینهها را افزایش داده که حتی شرکتهای حملونقل استان کرمانشاه حاضر به طی کردن این مسافت با توجه به هزینههای استهلاک نیستند و در مواردی هم که با دریافت هزینههای بالاتر حاضر به حمل مازوت میشوند، سه روز برای رفت و برگشت زمان نیاز دارند و طبیعی است با این روند سوخترسانی کارخانه سیمان دچار مشکل میشود.
مدیرعامل سیمان سامان غرب تصریح کرد: در اینکه نیروگاهها با توجه به اهمیت تامین برق باید در اولویت باشند، شکی نیست، اما با توجه به اینکه مازوت در استان تهران به دلیل مساله آلودگی هوا مورد استفاده قرار نمیگیرد، دولت میتواند مازوت تولیدی پالایشگاهی مانند شهرری را به سایر نیروگاهها حمل کند، اما از این کار امتناع میکند تا متحمل هزینه حمل نشود و بار افزایش هزینه را به گردن تولیدکننده صنایع انرژیبر بیندازد.
گراوندی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه درگیر قطع برق هستید، اظهار کرد: خوشبختانه در بخش تامین برق با مشکل جدی مواجه نبودهایم و فعلا اداره برق از ما خواسته که تا ۱۰درصد در مصرف برق صرفه جویی کنیم.
وی با انتقاد از سیاستهای وزارت صمت در بورسکالا گفت: درآمد و هزینه صنعت سیمان بهویژه در فصل زمستان به هیچ عنوان همخوانی ندارد. از یک طرف هزینهها به شکل محسوسی همواره در حال افزایش است و از سوی دیگر بهای سیمان نه تنها افزایش نمییابد بلکه ارزان میشود؛ در واقع با وجود اینکه در فصل زمستان قرار داریم و تقاضای سیمان با توجه به کاهش شدید ساختوساز و پروژههای عمرانی به شدت افت داشته، اما وزارت صمت اصرار به عرضه یک میلیون و ۱۵۰هزار تنی دارد که همین امر باعث شده تا علاوه بر کاهش بهای سیمان، قیمت پایه شرکتها هم به دلیل فروش کمتر از ۵۰درصد محصول، در هفته آتی ۳درصد افت کند و با ادامه این روند، شرکتها به شدت متحمل ضرر و زیان میشوند.
این تولیدکننده با اشاره به مشکلات صادرات سیمان تصریح کرد: متاسفانه از یکسو مالیاتهای سنگین بر صادرات و از سوی دیگر تامین نیاز داخلی در شرایط کنونی باعث افت صادرات شده است.
مدیرعامل سیمان سامان غرب در ادامه به ضرورت هماهنگی صادرکنندگان سیمان و کلینکر در موضوع قیمتها پرداخت و گفت: خوشبختانه با توجه به هماهنگیهای صورتگرفته بین اعضای انجمن سیمان، قیمت پایه برای صادرات تعریف شده و کسی حق فروش صادراتی به نرخ پایینتر ندارد و قطعا با تعامل بیشتر شاهد ارزآوری بالاتر صنعت سیمان خواهیم بود.
منبع: دنیای اقتصاد