تاریخ: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۲
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۲۹۰۷۳۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون امور صنایع و معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت:

گیلان سالانه ۲۵ میلیون تن مصالح نیاز دارد/ فقر معادن شن و ماسه در گیلان

‌می‌متالز - معاون امور صنایع و معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: حسب برآورد حوزه عمرانی استانداری گیلان حداقل نیاز سالانه مصالح این استان بیش از ۲۵ میلیون تن است.

به گزارش می‌متالز، سعید اخلاقی محدوده‌های معدنی قابل برداشت گیلان را به ۲ حوزه کوهی و رودخانه‌ای تقسیم بندی کرد و افزود: در سالیان اخیر غیر از تقاضای روز افزون برای تامین مصالح پروژه‌های ساخت و ساز بخش خصوصی به‌علت در دست اجرا بودن پروژه‌های استانی و ملی از قبیل راه‌آهن و آزاد راه و سایر پروژه‌های راه‌سازی و سدسازی نیاز به تامین مصالح در استان افزایش یافته است.

وی با اشاره به مشکلات و محدودیت‌های زیست محیطی و اقلیمی گیلان گفت: این خطه برای تامین مصالح مشکلات بیشتری نسبت به سایر استان‌ها دارد تا بتواند مصالح مقرون به صرفه و با قیمت مناسبی تامین کند درحالی‌که طی سالیان اخیر هزینه تامین مصالح در گیلان نسبت به استان‌های مجاور افزایش قابل توجی یافته که ناشی از محدودیت‌های برداشتی است که در سرزمین وجود دارد.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه این استان از حیث برخورداری از معادن شن و ماسه نسبت به سایر استان‌ها فقیر است گفت: گیلان در شرایط شکنده زیست محیطی قرار دارد که نمی‌تواند از ذخایر بالقوه خود به دلیل این محدودیت‌های مهم برای رسیدن به توسعه پایدار با نگاه به حفاظت از محیط زیست بهره ببرد.

وی یکی از راه‌های برون رفت از این چالش را استفاده از ذخایر پشت سد‌ها عنوان کرد و افزود: ذخایر قابل توجهی در پشت سد‌های سفید رود، سنگر و تاریک وجود دارد که جزو ذخایر متناوب و سرمایه‌ای استان محسوب می‌شوند. ذخایر پشت سد‌ها هم به لحاظ تامین مصالح بازار و برای جلوگیری از شغل‌های قیمتی و افزایش بی‌رویه مصالح ساختمانی بسیار مغتنم و اثر گذار است و اط سویی می‌تواند از فشار بیش از حد به منابع رودخانه‌ای بکاهد و باعث شود رودخانه‌ها از دست اندازی‌های قانونی و غیرقانونی رها شوند.

وی با اشاره به افزایش نظارت موثر بر عملکرد بهره‌برداران موجود بویژه از سوی دستگاه‌های نظارتی و قضایی در سالیان اخیر اضافه کرد: دستگاه‌های نظارتی علاوه بر برخورد‌های بازدارنده با متخلفان باید سازوکار جانبی هم پیش بینی کنند چنانکه آب منطقه‌ای در حوزه رودخانه و منابع طبیعی در معادن کوهی ناظرانی را در محل برداشت به‌طور متناوب مستقر کرده و یا اقدام به نصب دوربین‌های مدار بسته موقت کنند. امور صنایع و معادن نیز موظف است در محل پایگاه خود باسکولی نصب کند تا عملکرد روزانه بهره بردار را مورد پایش قرار دهد.

وی تصریح کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت جلوی هرگونه تخلف شامل اضافه برداشت و نیز برداشت خارج از محدوده را می‌گیرد و علاوه برآن تفاهم نامه‌ای با سازمان نظام مهندسی معدن ایران منعقد کرده که در بازرسی ایمنی و فنی معادن از پتانسیل آن سازمان با تشکیل تیم‌های کارشناسی بهره گیرد.

منبع: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان

عناوین برگزیده