به گزارش میمتالز، حجتالاسلام جعفر رستاخیز با اشاره به اینکه بندر چارک در سال ۱۳۸۷ توسط سازمان منطقه آزاد کیش احداث شده است، بیان کرد: احداث این بندر به منظور پشتیبانی از جزیره کیش بوده است که مدتی فعال بود و صادرات و واردات حوزه خلیج فارس از طریق این بندر انجام میشد. اما متأسفانه در حال حاضر چیزی به نام بندر چارک وجود ندارد و فقط کار جابجایی ماشینها را از طریق "لندینگ کرافت" انجام میدهد.
خطیب جمعه شیبکوه هرمزگان اظهار کرد: مطالبه جدی مردم این منطقه احیاء بندر چارک بوده است و در این راستا پیگیریهای زیادی صورت گرفته است.
وی افزود: حال که زیرساخت بزرگی توسط منطقه آزاد کیش ایجاد شده است و در دسترس قرار گرفته است باید بتوان از پتانسیل و ظرفیتهای آن بهرههای لازم را برد. به دنبال این هستیم تا رویه صادرات به ویژه در حوزه معادن و مصالح ساختمانی در این بندر فعال شود تا اتفاقات خوبی را رقم بزنیم و تغییرات شگرفی در زمینه اقتصاد مردم صورت گیرد.
حجتالاسلام رستاخیز ادامه داد:، اما در حال حاضر در بحث مجوزها مشکلاتی وجود دارد و صادرات در حوزه بندر چارک بنام خود چارک انجام نمیشود. این در حالی است که صادراتی که از طریق بندر چارک انجام میشود به دلیل وجود مشکلات موجود، بنام بندر لنگه ثبت میشوند و روال قانونی از طریق بندر لنگه انجام میشود.
وی عنوان کرد: مردم این منطقه از نظر اقتصادی ضعیف هستند و اقتصاد در این شهر مردم محور است و مردم این منطقه از طریق ملوانی تأمین و امرار معاش میکنند، اما وقتی گمرک نباشد همین منبع درآمد نیز از دست مردم خارج میشود.
امام جمعه شیبکوه اضافه کرد: حالا که منطقه آزاد کیش پای کار آمده است و درب ورود و خروج این بندر را احداث کرده است و یک ساختمان دیگر به مجموع ساختمان بندر اضافه کرده است و سقف انبار را نیز تعمیر کرده است، لازم است تا مجوزها ساماندهی شوند. بندر چارک یک سرمایه ملی است که نیازمند مجوزهای لازم برای احیاء آن میباشد تا از هدر رفت سرمایه و ظرفیتها جلوگیری شود.
حجت الاسلام رستاخیز در پایان عنوان کرد: احیاء این بندر در حوزه صادرات غیر نفتی نیز میتواند مثمر ثمر باشد و کمک کننده بنادر دیگر در سطح کشور باشد.
منبع: خبرگزاری فارس