تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۴۵
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۲۹۱۴۳۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

ظرفیت تولید شرکت پایا فولاد کویر یزد ۲ برابر می‌شود

‌می‌متالز - مهندس رضا تسلیمی مدیرعامل شرکت صنعتی معدنی پایا فولاد کویر یزد اظهار داشت: ظرفیت تولید کنسانتره شرکت پایا فولاد کویر یزد در حاضر ۱ میلیون تن در سال است که با اجرای طرح توسعه، خط دوم کنسانتره‌سازی این شرکت به ظرفیت معادلِ خط اول تا خردادماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و بدین‌ترتیب ظرفیت تولید این شرکت دو برابر می‌شود.

به گزارش می‌متالز، مهندس تسلیمی در مورد چالش‌های تولیدکنندگان کنسانتره سنگ آهن گفت: از انتهای بهار سال ۱۴۰۱، رکود شدیدی بر بازار جهانی سنگ آهن و فولاد حاکم شد که این رکود از چند طریق، تولیدکنندگان این زنجیره را تحت فشار قرار داد.

وی ادامه داد: اولین مسئله قیمت‌های بسیار پایین بود. قیمت فروش محصولات حتی در برخی موارد در نتیجه رکود شدید، پایین‌تر از قیمت تمام‌شده بود و این امر باعث شد تا حتی گاهی اوقات، شرکت‌ها در حاشیه زیان قرار بگیرند.

انحصاری شدن خرید شرکت‌های بزرگ

مدیرعامل شرکت صنعتی معدنی پایا فولاد کویر یزد خاطرنشان ساخت: مشکل دیگری که رکود درپی داشت این بود که خرید کنسانتره توسط شرکت‌های بزرگ انحصاری شد و این شرکت‌ها قیمت‌های بسیار نازلی برای خرید خود درنظر گرفتند و برخی شرکت‌ها نیز به این خاطر که می‌خواستند تولیدشان متوقف نشود، این قیمت‌ها را پذیرفتند. در نتیجه، سایر شرکت‌ها با معضل دپوی محصول و انباشته شدن کنسانتره در واحد‌ها روبرو شدند. به طور مثال ما در این دوره تنها به اندازه نیاز‌های ضروری خود فروش داشتیم و بعداً با باز شدن پنجره صادراتی توانستیم کنسانتره دپوشده را به فروش برسانیم.

ابهام‌های صادراتی

مهندس تسلیمی با ارائه جزئیات بیشتر عنوان کرد: در حال حاضر نیز تولیدکنندگان با ابهام در خصوص رویه‌های صادراتی روبرو هستند. ما تمام مجوز‌های قانونی را اخذ کرده‌ایم و مشکلی برای صادرات نداریم، اما تجربه تغییرات متنوع و پی در پی قوانین مالی و گمرکی د رگذشته و احتمال تکرار آن‌ها نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند.

نگاه یکپارچه به زنجیره آهن و فولاد

مدیرعامل شرکت صنعتی معدنی پایا فولاد کویر یزد تصریح کرد: ضرورت دارد که نگاه یکپارچه و دقیقی به مسائل چهار حلقه معدن‌کاران، کنسانتره‌سازان، گندله‌سازان و تولیدکنندگان آهن اسفنجی وجود داشته باشد و چالش‌های مختلف در حوزه زیرساخت‌های انرژی، حمل و نقل، قیمت‌گذاری دستوری و ابهامات صادراتی رفع شوند. اگر این چالش‌ها رفع نشوند و راهکار‌هایی برای ادامه حیات تولیدکنندگان این حلقه‌ها درنظر گرفته نشود، ساده‌انگاری است که گمان کنیم ضرر آن‌ها تنها متوجه تولیدکنندگان کنسانتره و گندله خواهد بود و سایر بخش‌های زنجیره فولاد و یا حتی اقتصاد کشور متضرر نمی‌شوند.

استاندارد دوگانه در قیمت مواد اولیه و محصول

رضا تسلیمی در پاسخ به این سوال که آیا در تأمین مواد اولیه با چالش مواجه هستید، گفت: شرکت‌هایی مثل پایا فولاد کویر یزد که فاقد مالکیت معدن هستند، مجبورند مواد اولیه خود را از معادن متفرقه کوچک و بزرگ خریداری کنند. در این حوزه، بازار سنگ آهن، بازاری با رقابت مخرب و ناسالم است و معادن، سنگ آهن را با قیمت بازار آزاد به فروش می‌رسانند. از آن سو، ما مجبوریم محصول تولیدی را با قیمت‌های دستوری بفروشیم و لذا استانداردی دوگانه و غیرمنصفانه بر این بخش حاکم است که به ما آسیب وارد می‌کند.

جزئیات طرح‌های توسعه

مهندس تسلیمی در خصوص طرح‌های توسعه شرکت صنعتی معدنی پایا فولاد کویر یزد بیان داشت: ما خط دوم تولید کنسانتره با ظرفیت ۱ میلیون تن در سال را در دست اجرا داریم که این خط در خرداد سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد و با افتتاح آن، ظرفیت تولید شرکت به ۲ میلیون تن کنسانتره با عیار ۶۶٫۵ درصد خواهد رسید.

وی در پایان گفت: همچنین پروژه آب‌گیری از باطله و برگشت آب به جریان تولید را در دست اجرا داریم که در نتیجه آن، مصرف آب شرکت به شدت کم خواهد شد و صرفه‌جویی بسیار بالایی در مصرف آب صورت خواهد گرفت.

منبع: گسترش نیوز

عناوین برگزیده