تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۴
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۲۹۱۴۸۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سرپرست مجتمع سنگ آهن سنگان خبر داد:

تولید پُرقدرت و سه‌شیفت در مجتمع سنگ‌آهن سنگان با وجود محدودیت‌های برق و گاز

‌می‌متالز - سرپرست مجتمع سنگ آهن سنگان وابسته به ایمیدرو گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده، در ایام تعطیلات نسبت به اورهال کردن دستگاه‌ها و خطوط تولید، همچنین انجام عملیات تعمیر و نگهداری اقدام می‌شود که همین موضوع سبب شده تا شاهد تولید پُرقدرت و سه‌شیفت و خلق رکورد‌های پیاپی باشیم.

به گزارش می‌متالز، «محمد گل‌محمدی» با بیان اینکه در موضوع گاز و برق تابع سیاست‌ها و شرایط خاص کشور هستیم و با توجه به نیاز بخش خانگی، ما نیز اولویت را در این بخش می‌دانیم، افزود: به‌طور متوسط این مجتمع با ۱۵۰ روز تعطیلی در فصول سرد و گرم سال مواجه است، با این حال تاکنون نه‌تن‌ها تعدیل نیرو نداشتیم، بلکه در ۱۸ ماه فعالیت دولت سیزدهم ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم به مجموعه اضافه شده است.

وی از تداوم طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای در این مجموعه از سوی پنج سرمایه‌گذار بزرگ خبر داد و گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده، در ایام تعطیلات نسبت به اورهال کردن دستگاه‌ها و خطوط تولید، همچنین انجام عملیات تعمیر و نگهداری اقدام می‌شود.

گل‌محمدی با اشاره به برخی رکورد‌های به‌دست آمده، بیان‌داشت: انجام پنج‌هزار و ۹۲۶ متر حفاری اکتشافی با رشد بیش از ۲ هزار و ۶۰۴ درصدی، اخذ ۱۲ مورد پروانه اکتشاف و رشد ۲۰۰ درصدی، استخراج بیش از ۳۰ میلیون تن سنگ‌آهن با رشد ۵۰ درصدی، رشد ۸۳ درصدی باطله‌برداری با انجام بیش از ۵۵ میلیون تن باطله‌برداری، تولید ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی و رشد ۴۵۰ درصدی، همچنین تولید بیش از ۱۱ میلیون تن کنسانتره (رشد ۲۲ درصدی) و افزون بر ۱۲ میلیون تن گندله (رشد ۱۰ درصدی) در ۱۸ ماهه دولت سیزدهم، نسبت به مدت مشابه (مرداد ۹۹ تا بهمن ۱۴۰۰) حاکی از آن است که تولید در این مجتمع در سه شیفت کاری و با قدرت ادامه دارد.

وی بیان‌داشت: با وجود قطعی‌های یاد شده، فولاد سنگان رکوردار تولید در نیمه نخست امسال است.

سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر

رییس هیات اجرایی مجتمع سنگ‌آهن سنگان یادآور شد: با حضور سرمایه‌گذاران و جایگزین کردن انرژی‌های تجدیدپذیر، امید می‌رود در سه تا پنج سال آینده آسیب کمتری از قطع جریان انرژی در مجتمع سنگ آهن سنگان داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) در حال پیگیری است، خاطرنشان‌کرد: در بازه زمانی سه تا چهار ساله با اجرای این ابرپروژه، همچنین پروژه انتقال آب دشت «زوزن»، آب کافی به صنایع منطقه خواهد رسید. هرچند اکنون نیز با استفاده از آب‌های زیرزمینی و تامین بخشی از نیاز‌ها با تانکر، مشکلی در تامین آب وجود ندارد.

به گفته گل‌محمدی، اکنون بیش از ۸۰ درصد آب استفاده شده در مجتمع سنگ آهن سنگان بازچرخانی شده و دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این لحاظ کمترین پرت آبی را در بین صنایع منطقه داریم.

اجرای ۶۸ طرح مطالعاتی دانش‌بنیان در سنگان

وی اظهار داشت: در یک و سال نیم گذشته از عمر دولت سیزدهم، ۶۸ طرح مطالعاتی دانش‌بنیان با همکاری دانشگاه‌ها، نخبگان و افراد علمی در این مجموعه انجام شده است.

سرپرست مجتمع سنگ آهن سنگان گفت: با این حال، از آنجایی که فرآیند و سیستم اکتشاف و استخراج در مجتمع سنگ‌آهن سنگان مبتنی بر سیستم ثابتی است، مطالعات دانش‌بنیانی در این حوزه متمرکز نبوده و در سایر بخش‌ها انجام شده است.

وی خاطرنشان‌کرد: نخستین پردیس صنایع معدنی دانش‌بنیان در استان خراسان‌رضوی در پهنه سنگان راه‌اندازی شده و به این ترتیب نخبگان در این پهنه بزرگ معدنی شمال شرق کشور وارد میدان صنعت شده‌اند.

مجتمع سنگ آهن سنگان جزو ۱۰ معدن برتر جهان است که به پایتخت سنگ آهن خاورمیانه و عسلویه شرق کشور معروف است. این مجتمع بیش از ۲۵ درصد خوراک فولاد کشور را تامین می‌کند و مطابق برنامه‌ریزی انجام شده، تا افق چشم انداز ۱۴۰۴ این سهم و نقش به تامین یک‌سوم خوراک فولادسازان کشور افزایش خواهد یافت.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده