تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۱۸
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۲۹۱۴۲۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سرپرست مجتمع سنگ آهن سنگان خبر داد:

رکوردشکنی‌های پیاپی در «عسلویه شرق کشور» از آغاز دولت سیزدهم/ رشد ۷۰ درصدی اشتغال مستقیم

‌می‌متالز - سرپرست مجتمع سنگ آهن سنگان وابسته به ایمیدرو گفت: این معدن مشهور به عسلویه شرق کشور از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم موفق به ثبت رکورد‌های پیاپی در حفاری اکتشافی، استخراج سنگ‌آهن، باطله‌برداری، تولید کنسانتره و گندله شده است.

به گزارش می‌متالز، «محمد گل‌محمدی» با تبریک فرا رسیدن چهل و چهارمین بهار انقلاب اسلامی، افزود: مجتمع سنگ آهن سنگان جزو ۱۰ معدن برتر جهان است که به پایتخت سنگ آهن خاورمیانه و عسلویه شرق کشور معروف است.

وی بیان‌داشت: این مجتمع بیش از ۲۵ درصد خوراک فولاد کشور را تامین می‌کند و مطابق برنامه‌ریزی انجام شده، تا افق چشم انداز ۱۴۰۴ این سهم و نقش به تامین یک‌سوم خوراک فولادسازان کشور افزایش خواهد یافت.

سرپرست مجتمع سنگ آهن سنگان خاطرنشان‌کرد: این مجتمع در ۳۰۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع شده که ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار پهنه صنعتی و معدنی دارد و در یک دهه گذشته پنج سرمایه‌گذار بزرگ فولادی به‌منظور تولید گندله و کنسانتره در این منطقه استقرار یافته‌اند.

وی تصریح‌کرد: مجتمع سنگ آهن سنگان با فعالیت در سه حوزه اکتشاف، استخراج و فروش، در تکمیل زنجیره فولاد کشور، همچنین رشد و توسعه فولاد میانی کشور بسیار حائز اهمیت است و یکی از برترین مجتمع‌های وابسته به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) محسوب می‌شود.

رییس هیات اجرایی مجتمع سنگ‌آهن سنگان در ادامه به بیان برخی رکورد‌های به‌دست آمده در ۱۸ ماه فعالیت دولت سیزدهم در این مجتمع (از مرداد ۱۴۰۰ تا بهمن‌ماه ۱۴۰۱) پرداخت و گفت: در این مدت پنج‌هزار و ۹۲۶ متر حفاری اکتشافی در این مجتمع انجام شد که در مقایسه به مدت مشابه گذشته (مرداد ۹۹ تا بهمن ۱۴۰۰) رشد بیش از ۲ هزار و ۶۰۴ درصدی نشان می‌دهد.

وی بیان‌داشت: این مهم بیانگر آن است که رویکرد دولت انجام اکتشافات بیشتر و مهیا کردن شرایط برای استخراج است.

گل‌محمدی افزود: در این مدت ۱۲ مورد پروانه اکتشاف اخذ شد که حاکی از رشد ۲۰۰ درصدی است.

وی خاطرنشان‌کرد: در مدت یاد شده بیش از ۳۰ میلیون تن سنگ‌آهن استخراج شد که در هم‌سنجی با مدت مشابه گذشته افزایش بیش از ۵۰ درصدی نشان می‌دهد.

سرپرست مجتمع سنگ آهن سنگان همچنین از رشد ۸۳ درصدی باطله‌برداری با انجام بیش از ۵۵ میلیون تن باطله‌برداری در ۱۸ ماه فعالیت دولت سیزدهم خبر داد و گفت: تولید سنگ آهن دانه‌بندی در این مدت به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید که حاکی از رشد ۴۵۰ درصدی است.

وی اظهار داشت: در مدت مذکور بیش از ۱۱ میلیون تن کنسانتره و افزون بر ۱۲ میلیون تن گندله توسط سرمایه‌گذاران تولید شد که به ترتیب حاکی از رشد ۲۲ درصدی و افزایش ۱۰ درصدی است.

گل‌محمدی، میزان اشتغال مستقیم ایجاد شده در مجتمع سنگ آهن سنگان در این مدت را ۵۰۰ نفر برشمرد که رشد ۷۰ درصدی نشان می‌دهد.

وی ادامه‌داد: فولاد سنگان، فولاد سناباد، فولاد خراسان، هلدینگ کاوه پارس و اپال پارسیان، پنج سرمایه‌گذاری هستند که با هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، نسبت به ایجاد و احداث کارخانجات تولید کنسانتره و گندله در این پهنه اقدام کرده اند.

رییس هیات اجرایی مجتمع سنگ‌آهن سنگان همچنین گفت: از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه نیز پیمانکار گروه «الف» این مجتمع موفق به استخراج ۵.۹ میلیون تن محصول شده که بیش از کل تولید سال گذشته (۴.۵ میلیون تن) است.

وی افزود: همچنین پیمانکار گروه «ب» نیز در ۱۰ ماهه امسال ۱۲ میلیون تن کلوخه سنگ‌آهن (کل پارسال ۱۳ میلیون تن) استخراج کرد و بیش از ۵۵۶ هزار تن سنگ‌آهن دانه بندی (کل پارسال تولید ۴۲۲ هزار تن) تولید داشت.

منبع: دنیای معدن

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده