تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۰۵
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۲۹۰۳۵۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آیا هوشمندسازی تولید به افزایش تولید ختم خواهد شد؟

‌می‌متالز - پنل افزایش بهره‌وری، تولید رقابت‌پذیر و توسعه تکنولوژی یکی از سه پنل اصلی ششمین همایش بین‌المللی سنگ‌آهن ایران بود که در مرکز همایش‌های بین‌المللی ایران (سالن اجلاس سران) برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، افراد شرکت‌کننده در پنل افزایش بهره‌وری، تولید رقابت‌پذیر و توسعه تکنولوژی ششمین همایش سنگ‌آهن ایران، سعید عسکرزاده دبیرکل انجمن سنگ‌آهن ایران، محسن زارع قاجار، سرپرست فرآوری واحد تحقیق و توسعه شرکت فکور صنعت تهران، مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران، امیر خرمی‌شاد، معاونت برنامه ریزی و توانمندسازی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، عباس‌نیا معاون معدنی شرکت فولاد سنگان، محمدحسین بصیری عضو هیات‌مدیره هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان، بودند.

در این همایش معاون معدنی شرکت فولاد سنگان با بیان اینکه در تمام جنبه‌های زندگی بشر بخش معدن نقش آفرینی می‌کند، گفت: معدن اولین حلقه در زنجیره تولید است و تا پایان زنجیره هم نقش معدن ادامه دارد.
عباس نیا با اشاره به کاهش حجم ذخایر معدنی و کمبود آن در آینده نه چندان دور افزود: ذخایر از لحاظ نوع، میزان و هدف‌گذاری تولید مشخص شده است که با یک محاسبه ساده می‌توان حجم ذخایر تولیدی را تخمین زد.

وی کمبود ذخایر معدنی را موجب رقابت در فرآیند تولید بنگاه‌ها و شرکت‌های تولیدی دانست و ادامه داد: با کاهش حجم تولید ذخایر معدنی و تمام شدن آنها، ناگزیر به واردات خواهیم شد که واردات ذخایر با احتساب هزینه حمل، خرید محصول و تولید آن در شرایط رقابتی، قیمت محصول افزایش چشمگیری خواهد داشت.

این فعال معدنی با تاکید بر اینکه به ماشین‌آلات جدید و تکنولوژی روز نیاز داریم، تصریح کرد: توسعه تکنولوژی در تمام زنجیره مهم است و در بخش اکتشاف اهمیت ویژه دارد، به گونه‌ای که برخی کشور‌ها که قدمت کمتری در مقایسه با کشور ما در فعالیت‌های معدنی دارند توانسته اند اکتشافاتی تا عمق ۱۰ متر، با هزینه کمتر و سرعت اکتشاف بیشتر داشته باشند.

در ادامه این کارگروه یک عضو هیات مدیره هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان با اشاره به چالش‌های پیش رو در زنجیره فولاد گفت: در حال حاضر شوک ناشی از کمبود گاز و برق برای صنایع به چالش بزرگی تبدیل شده است که زیان اصلی آن را تولیدکنندگان متحمل می‌شوند.

محمدحسین بصیری، با بیان اینکه مهندسی منطقی در سیستم‌های مدیریتی تاثیر مهمی در ایجاد بهره‌وری دارد، افزود: اظهارات تولیدکنندگان زمانی موثر خواهد بود که تصمیم‌سازان این موارد را بشنوند و بر اساس آن تصمیمات خود را اتخاذ کنند.

وی ادامه داد: کشور‌های توسعه یافته براساس نیاز مدیریتی هر بنگاه یا سازمان به افراد متخصص و خبره، هدایت و رهبری آن بنگاه و نهاد را برعهده می‌گیرند و زمینه‌ساز رقابت بین بنگاه‌ها و نهاد‌ها را فراهم می‌کنند.

سرپرست فرآوری واحد تحقیق و توسعه شرکت فکور صنعت هم با اشاره به دسترسی آسان به انرژی در سال‌های گذشته گفت: در شرایط حاضر با کاهش ذخایر و محدودیت انرژی، بهره‌وری در صنایع و تولیدات پررنگتر شده و موضوع کاهش گاز‌های گلخانه‌ای در صنایع تعهدات بالایی را ایجاد کرده است.

محسن زارع قاجار با بیان اینکه از کل گاز‌های گلخانه‌ای ایجاد شده ۷.۲ درصد را بخش صنعت تولید کرده است، افزود: کنوانسیون‌های حفظ محیط زیست و مقابله با گاز‌های گلخانه‌ای موضوعی است که دیر یا زود کشور ما را نیز متعهد خواهد کرد و نشان از اهمیت این امر دارد.

وی با بیان اینکه کاهش مصرف آب، برق و گاز و هوشمندسازی تکنولوژیک موجب افزایش بهره‌وری و کاهش آلایندگی خواهد شد، ادامه داد: ۸۰ درصد فرآیند فرآوری و تولید شرکت فکور صنعت به آب نیاز دارد که اهمیت آبگیری باطله را افزایش می‌دهد و با ایجاد تمهیدات در آبگیری باطله توانسته‌ایم دو میلیون متر مکعب آب در سال صرفه‌جویی کنیم.

سرپرست فرآوری واحد تحقیق و توسعه شرکت فکور صنعت تصریح کرد: در فرآیند تولید شرکت فکور صنعت هوشمندسازی تولید در دو واحد اجرا شده که قرار است به شکل قوی‌تر ارتقا داده شود.

منبع: انجمن سنگ آهن ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده