تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۲۷
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۲۹۲۸۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ابلاغ اجرای تشدید نظارت و بازرسی در حوزه خدمات

‌می‌متالز - معاون بازرسی و نظارت بر خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، طی بخشنامه‌ای به سازمان‌های صمت استان ها، تشدید اقدام‌های نظارتی و بازرسی در حوزه خدمات در سراسر کشور را ابلاغ کرد.

به گزارش می‌متالز، اکبر تقوی شوازی گفت: این طرح با هدف رصد، پایش و نظارت ویژه بر رعایت قیمت و کیفیت ارائه خدمات از سوی واحد‌های صنفی و اقتصادی مربوط از اسفندماه سال‌جاری در سراسر کشور آغاز می‌شود و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

وی هدف از اجرای این طرح را رسیدگی فوری و دقیق به شکایت‌ها و گزارش‌های مردمی واصله در حوزه خدمات و برخورد با تخلفات دانست و ادامه داد: طرح تشدید نظارت و بازرسی در حوزه خدمات در اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت و دستورات موکد وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر حفظ ثبات بازار و با توجه به نزدیکی ایام پایانی سال و افزایش تقاضای عمومی برای برخی از خدمات موردنیاز این ایام برگزار می‌شود.

تقوی شوازی با اشاره به لزوم بهره گیری حداکثری از توان نیرو‌ها در انجام بازرسی‌ها افزود: از مواردی که در این بخشنامه به آن اشاره شده، توجه به ممنوعیت اخذ هر مبلغی تحت عنوان حق سرویس توسط رستوران‌ها و رستوران هتل‌ها غیر از نرخ اغذیه و نوشیدنی‌های مندرج در تابلوی نرخ یا درج‌شده روی کالا (سالاد، نوشابه، ماست و...)، ممنوعیت دریافت هرگونه مبلغی تحت عنوان ارزش افزوده در صورتحساب صادره برای برخی از اقلام مورد عرضه به مشتریان از سوی تالار‌های پذیرایی، سفره‌خانه‌های سنتی و رستوران‌های واحد‌های اقامتی و گردشگری مانند نوشیدنی‌ها، ماست، زیتون و .. که دارای قیمت مصرف‌کننده هستند و نظارت ویژه بر رعایت نرخ و کیفیت ارائه خدمات توسط واحد‌های صنفی قالیشویی، خشکشویی، قنادی، تعمیرکاران خودرو، تعویض روغنی، آژانس‌های اتومبیل کرایه و جایگاه‌های سوخت به صورت محسوس و نامحسوس و تاکید بر صدور صورتحساب است.

معاون بازرسی و نظارت بر خدمات سازمان حمایت ادامه داد: همچنین دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت به منظور جلوگیری از سوءاستفاده افراد خاطی و افزایش غیرقانونی قیمت‌ها بر هزینه‌های حمل‌ونقل داخلی شهری و برون‌شهری و نحوه ارائه خدمات در اتوبوس‌های ویژه براساس ضوابط و مقررات و نحوه ارائه خدمات توسط شرکت‌ها و موسسات اتوبوسرانی و تاکسیرانی و پایانه‌های مسافربری و پارکینگ‌ها و توقفگاه‌ها و همچنین اماکن اقامتی، سیاحتی و هتل‌ها نظارت ویژه به‌عمل خواهند آورد.

وی افزود: نظارت ویژه بر رعایت نرخ، کیفیت ارائه خدمات و صدور صورتحساب توسط واحد‌های صنفی نظیر قالیشویی، قنادی، تعمیرکاران خودرو، تعویض روغنی، آژانس‌های اتومبیل کرایه و جایگاه‌های سوخت از طریق انجام بازرسی‌های محسوس و نامحسوس از دیگر مواردی است که انجام خواهد شد.

تقوی شوازی با اشاره به لزوم ثبت قرارداد با سربرگ دفاتر آژانس‌های هواپیمایی در کلیه تور‌های مسافرتی به منظور جلوگیری از ثبت قرارداد‌های صوری و خلاف واقع بیان کرد: رصد و پایش نرخ و چگونگی نرخ بلیت پرواز‌های داخلی و فروش تور‌های مسافرتی و چگونگی ارائه خدمات به مسافران و تطبیق خدمات ارائه‌شده در تور‌های مسافرتی و موارد ذکرشده در قرارداد‌های منعقده با مسافران از دیگر برنامه‌های اجرایی این طرح است.

وی بیان کرد: گزارش‌های یادشده دراسرع وقت توسط بازرسان بررسی و درصورت احراز تخلف پرونده مربوطه تشکیل و برای صدور رأی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود. ضمنا نتایج بررسی به شاکیان اعلام می‌شود.

معاون بازرسی و نظارت بر خدمات سازمان حمایت گفت: از مردم درخواست می‌شود درصورت مشاهده یا مواجه‌شدن با هرگونه تخلف به‌ویژه گران‌فروشی، کم‌فروشی و تقلب در فروش، موارد را به سامانه ۱۲۴ برای رسیدگی اعلام کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده