تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۳۲
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۲۹۳۲۹۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرکل صمت استان کردستان مطرح کرد؛

صدور جواز برای ۱۹۵۰ طرح صنعتی در سال جاری/ تکمیل زنجیره فولاد کردستان با هدف ایجاد صنایع مادر و اشتغال‌زایی

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان کردستان با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون برای یک هزار و ۹۵۰ طرح صنعتی جواز تاسیس در سطح استان صادر شده، گفت: با اجرایی شدن این طرح‌ها، شاهد رونق و توسعه همه‌جانبه در حوزه اشتغال استان خواهیم بود.

به گزارش می‌متالز، «بختیار خلیقی» مدیرکل صمت استان کردستان با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون، برای ۱۹۵۰ طرح صنعتی جواز تاسیس در سطح استان صادر شده، گفت: در صورت بهره‌برداری از این طرح‌های صنعتی، برای ۳۰ هزار و ۷۹۳ نفر اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه میزان سرمایه‌گذاری لازم برای بهره‌برداری از این طرح‌ها، ۶۸۷ هزار میلیارد ریال است، افزود: با اجرایی کردن این طرح‌های صنعتی، شاهد رونق و توسعه همه جانبه در حوزه اشتغال استان خواهیم بود.

مدیرکل صمت استان کردستان اضافه کرد: مهمترین طرح‌های صنعتی که مدنظر است شامل ورق اسلب فولادی در قروه، آهن اسفنجی در بیجار، آهن اسفنجی در سقز و گنله آهن صبا نوردر بیجار است. همچنین گندله فولاد کاوان، فروسیلیکو منگنزو برسم لعل در قروه و اسلب سرامیکی کاشی کسری در دهگلان از دیگر طرح‌های صنعتی استان محسوب می‌شوند.

وی به طرح شمش طلای کردستان اشاره کرد و یادآور شد: این طرح با سرمایه‌گذاری شستا، کلنگ‌زنی شد و با آغاز به کار آن، بستر اشتغال‌زایی ۳۵۰ نفر در شهرستان سقز شکل می‌گیرد.

خلیقی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در حوزه صنعت ۱۰۰۷ واحد صنعتی داریم که موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری شده‌اند، تصریح کرد: اشتغال‌زایی اسمی این تعداد واحد صنعتی ۱۹ هزار و ۶۵۰ نفر است و سرمایه گذاری که تاکنون در این واحد‌های تولیدی شکل گرفته، ۴۴ هزار و ۹۴ میلیارد ریال است. همچنین از ۱۰۰۷ واحد صنعتی استان، ۶۴۴ واحد فعال، ۱۶۵ غیر فعال و ۱۹۸ واحد هم به صورت نیمه فعال است.

اشتغال بیش از ۴ هزار نفری در زنجیره فولاد کردستان

وی با اشاره به اینکه اشتغال‌زایی مدنظر زنجیره فولاد در استان ۴ هزار و ۳۲۱ نفر است، ادامه داد: در صورت بهره‌برداری از این پروژه بزرگ، بخش قابل توجهی از مشکل اشتغال استان رفع می‌شود.

مدیرکل صمت استان کردستان در ادامه از افتتاح ۵ طرح مربوط به تکمیل زنجیره فولاد در این استان خبر داد و یادآور شد: طرح‌های دیگری نیز در این راستا در دست اجرا است که در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای تکمیل زنجیره فولاد کردستان، اظهار کرد: تکمیل زنجیره فولاد کردستان با هدف ایجاد صنایع مادر و اشتغال‌زایی یکی از اهداف اصلی دولت در این استان به شمار می‌رود.

خلیقی با اشاره به اینکه اشتغال‌زایی مدنظر زنجیره فولاد در استان ۴ هزار و ۳۲۱ نفر است، افزود: برای تکمیل پروژه زنجیره فولاد، ۱۷ طرح به بهره‌برداری می‌رسد. از این ۱۷ طرح، ۵ طرح آن در شهرستان‌های بیجار، سقز، قروه و دیواندره با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد به پایان رسیده و دیگر طرح‌ها نیز در دست اقدام برای آغاز عملیات اجرایی هستند.

افتتاح ۱۲ طرح تولیدی و صنعتی با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۳ هزار میلیون ریال

وی با بیان اینکه ماه گذشته ۱۲ طرح تولیدی و صنعتی با حجم سرمایه‌گذاری حدود ۳ هزار و ۳۵۵ میلیون ریال در سطح استان افتتاح و به بهره‌برداری رسید، تصریح کرد: در این مدت ۳ طرح در بانه، ۲ طرح در مریوان، ۲ طرح در دهگلان و در شهرستان‌های سنندج، سقز، قروه، دیواندره و بیجار نیز هر کدام یک طرح افتتاح شده است.

مدیرکل صمت استان کردستان با بیان اینکه برای بهره‌برداری از این طرح‌ها ۳ هزار و ۳۵۵ میلیون ریال سرمایه گذاری صورت گرفته، افزود: ۲۷۹ میلیارد ریال نیز تسهیلات بانکی به‌صورت ثابت و سرمایه در گردش به سرمایه‌گذاران پرداخت شده است.

وی ادامه داد: طرح تولید کیسه پلاستیکی تک لایه از پلی اتیلن در سنندج، طرح‌های تولید صفحه و ورق از پلی استایرن انبساطی و تولید تیرچه و خرپا فولادی در مریوان، طرح تولید پروفیل یو پی وی سی در سقز و طرح تولید کنستانتره آهن در قروه از طرح‌های قابل افتتاح در دهه فجر امسال در کردستان هستند.

خلیقی با اشاره به اینکه ۳ طرح تولید انواع لامپ و ریسه، تولید لوازم خانگی برقی و تولید انواع خودکار معمولی در بانه و طرح تولید فنر مارپیچ نیز در بیجار افتتاح شده، یادآور شد: طرح‌های شکل‌دهی ورق گالوانیزه و تولید محصولات بهداشتی در شهرستان دهگلان و طرح تولید ادوات کشاورزی در دیواندره دیگر طرح‌های افتتاح شده در استان کردستان هستند.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی بیشتر این طرح‌ها، طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ آغاز شده، بیان کرد: در مجموع با بهره‌برداری از این ۱۲ طرح، ۲۳۵ فرصت شغلی به‌صورت مستقیم ایجاد می‌شود.

افتتاح ۲ واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۲۳۰ میلیارد ریال در کردستان

مدیرکل صمت استان کردستان با اشاره به اینکه ۲ واحد صنعتی ادوات کشت آذین و ابداع صنعت هوشمند، با سرمایه‌گذاری ۲۳۰ میلیارد ریال در شهرستان‌های دیواندره و بیجار افتتاح شد، افزود: واحد ادوات کشت آذین با ظرفیت سالانه ۳۶۳ دستگاه انواع ماشین آلات کشاورزی فعالیت می‌کند. در این واحد تولیدی دستگاه‌های بذر پاش، ردیف کار کشاورزی، عمیق کار کشاورزی، ماشین برداشت چغندر، دستگاه چند منظوره آماده‌سازی خاک و خاک ورزی کشاورزی تولید می‌شوند.

وی با بیان اینکه این واحد تولیدی در شهرستان دیواندره احداث شده، اظهار کرد: برای راه اندازی این واحد تولیدی ۱۵۰ میلیارد ریال از سوی سرمایه گذار هزینه شده و برای ۳۷ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

خلیقی با اشاره به اینکه واحد صنعتی ابداع صنعت هوشمند نیز با سرمایه گذاری ۸۰ میلیارد ریالی در زمینه تولید انواع فنر مارپیچ (لول) با ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ تن فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: با راه‌اندازی این واحد تولیدی، برای ۵ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است. واحد تولیدی ابداع صنعت هوشمند در شهرستان بیجار به بهره برداری رسید.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده