تاریخ: ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۱۶
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۲۹۶۷۲۵

عملیات اجرایی راه‌آهن در مسیر زنجان-بیجار آغاز شد

عملیات اجرایی راه‌آهن در مسیر زنجان-بیجار آغاز شد
‌می‌متالز - عملیات اجرایی راه‌آهن در مسیر زنجان-بیجار-قروه در حالی آغاز شده که پروژه راه‌آهن همدان-سنندج پس از گذشت ۱۸ سال همچنان نیمه‌تمام و به اتمام نرسیده است.

به گزارش می‌متالز، عملیات اجرایی قطعه ۷ راه‌آهن مسیر زنجان-بیجار-قروه به طول ۱۷ کیلومتر عصر امروز با حضور خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور، استاندار کردستان و مسوولان شهرستانی آغاز شد.

طول مسیر این پروژه در مجموع ۲۹۰ کیلومتر بوده که در قانون بودجه سال آینده ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.

اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان در این مراسم با اشاره به آغاز عملیات اجدایی راه‌آهن زنجان به بیجار، این اقدام را باعث تحول دانست و اظهار داشت: تلاش و دغدعه دولت تامین زیرساخت‌ها و جذب سرمایه‌گذار در سطح استان به ویژه این شهرستان است.

وی با تاکید بر اینکه مهاجرت معکوس باید بیجار شکل بگیرد، گفت: برای تحقق این مهم، در جلسات مختلف از سرمایه‌گذاران درخواست سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال برای جوانان این شهرستان کرده‌ام.

استاندار کردستان تسهیل در فرآیند سرمایه‌گذاری را باعث سرعت گرفتن روند توسعه استان دانست و افزود: فراهم کردن زمینه سرمایه‌گذاری از درخواست‌های اولویت‌دار بنده از مدیران استانی است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در سطح استان و شهرستان بیجار در دست انجام است، لازمه اجرای این پروژه‌ها را نیازمند تامین زیرساخت‌های حمل و نقل دانست و تصریح کرد: باید مشکلات حوزه راه استان برطرف شود.

زارعی‌کوشا تکمیل کریدور شمال به جنوب را از مهمترین مطالبات مردم از دولت سیزدهم ذکر کرد و بیان کرد: از همه مسوولان کشوری و متولیان این پروژه انتظار می‌رود که برای اتمام هر چه سریع‌تر این پروژه تلاش مضاعف کنند.

تسهیل ترانزیت کالا و مسافر از مرز‌های شمال غربی به جنوب کشور

خیراله خادمی در این مراسم، اظهار داشت: ساخت این مسیر ریلی به طول ۱۷ کیلومتر موجب اتصال دو مسیر ریلی زنجان-تبریز و همدان-سنندج از طریق شهرستان بیجار می‌شود که تسهیل ترانزیت کالا و مسافر از مرز‌های شمال غربی به جنوب کشور و اتصال شهرستان بیجار به شبکه ریلی کشور را به همراه دارد.

وی افزود: ساخت راه آهن زنجان-بیجار با توجه به ظرفیت‌های بالای بیجار و وجود معادن متعدد در این شهرستان، موجب افزایش ظرفیت‌های ترانزیتی و در نتیجه توسعه ملی و منطقه‌ای می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی طول کلی طرح را ۲۹۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: صبح امروز عملیات اجرایی قطعه ۷ این مسیر ریلی به طول ۱۷.۳ کیلومتر با برآورد اولیه ۳۷۵ میلیارد تومان اعتبار آغاز شد.

وی در خصوص انجام عملیات اجرایی این مسیر ریلی خاطرنشان کرد: حجم عملیات خاکی کل طرح ۵۰ میلیون متر مکعب و قطعه ۷، ۳.۲ میلیون متر مکعب است و به منظور ساخت کل طرح ۳.۲ میلیون متر مکعب خاکریزی صورت می‌گیرد که ۹۰۰ هزار متر مکعب آن در قطعه ۷ این پروژه است.

خادمی همچنین از احداث ۵ دستگاه پل به طول ۱۰۰ متر و ۲ ایستگاه در طول مسیر قطعه ۷ راه‌آهن زنجان-بیجار به طول ۴ هزار و ۲۰۰ متر خبر داد و عنوان کرد: ۴۱ دستگاه پل، ۲۰ دستگاه تونل، ۳۲ دستگاه گالری و ۱۷ ایستگاه در کل این طرح ریلی اجرایی خواهد شد.

معاون وزیر راه اعلام کرد: سرعت سیر قطار در این مسیر ریلی ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار‌های مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار‌های باری طراحی شده است.

عملیات اجرایی احداث راه‌آهن در این مسیر بیجار در حالی آغاز شده که پروژه راه‌آهن همدان - سنندج که احداث آن از اوایل دهه ۷۰ مطرح و کلنگ عملیات اجراییش از سال ۸۳ بر زمین زده شده، هنوز پس از گذشت ۱۸ سال به اتمام نرسیده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده