تاریخ: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۳۰
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۲۹۴۲۹۱

ضرورت داشتن بانک تخصصی حمل‌ونقل و لجستیک

‌می‌متالز - در حال حاضر پنج بانک در جمهوری اسلامی ایران به عنوان بانک‌های تخصصی و توسعه‌ای شناخته می‌شوند که هدف از ایجاد آن‌ها تمرکز بر تامین منابع عمومی دولتی برای اجرای طرح‌های کشور و حمایت تسهیلاتی از بخش‌های اقتصادی مانند مسکن، کشاورزی، صنعت و معدن، تعاون و توسعه صادرات است.

به گزارش می‌متالز، هدف از تاسیس بانک‌های تخصصی و توسعه‌ای رسیدگی به شکست‌های بازار در تخصیص منابع مالی و اهداف توسعه اقتصادی توسط دولت‌ها و اولویت‌بخشی در انجام مسوولیت‌های محوله در توسعه زیرساخت‌ها و صنایع زیر‌بنایی کشور و حمایت مالی از پروژه‌های بلندمدت و پرریسک در توسعه اقتصادی است که کمتر مورد توجه سایر نهاد‌های تامین مالی قرار گیرد.

بانک‌های تخصصی و توسعه‌ای در کشور‌های پیشرفته کار‌کردی متفاوت از سایر بانک‌ها دارند، در این شرایط باید بستر مناسب برای این گونه فعالیت‌ها فراهم شود که در زمان فعالیت با دیگر بانک‌ها به دلیل اهداف مشخص‌شده از حمایت لازم بر‌خوردار باشند، بنابراین نیاز است که علاوه بر تصمیم‌گیرندگان بانک‌ها، سایر نهاد‌ها و حوزه‌های قانون‌گذاری و سیاستگذاری نیز این بانک‌ها را در راستای اهداف توسعه‌ای یاری کنند و شرایط ویژه‌ای برای چنین بانک‌هایی در نظر بگیرند.

بانک‌های تخصصی و توسعه‌ای به دلیل تکمیل حلقه زنجیره تامین و ارزش، نقش و اهمیت زیادی در رشد وتوسعه اقتصادی کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی دارند. بر اساس مطالعات انجام‌شده چهار فعالیت خدمات وام، سرمایه‌گذاری‌ها، خدمات مشاوره و سایر خدمات و فعالیت‌های مالی و غیر مالی در الگوی کسب وکار برای بانک‌های توسعه‌ای تعریف شده است.

به دنبال ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه با اولویت پیشرفت اقتصادی توام با عدالت از سوی مقام معظم رهبری و همچنین نقش و اهمیتی که بانک‌های تخصصی و توسعه‌ای در تسهیل و تسریع توسعه اقتصادی کشور دارند، باز‌آفرینی بانک‌های تخصصی و توسعه‌ای در برنامه هفتم توسعه اقتصادی کشور با توجه به شرایط اقتصادی و در نظر داشتن ابعاد و شاخص‌های اقتصاد مقاومتی بیش از پیش مهم و قابل‌توجه است.

وجود یک بانک تخصصی و توسعه‌ای در وزارت راه‌وشهرسازی با داشتن چهار سازمان فنی، تخصصی و اقتصادی مانند سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان راهداری و حمل‌ونقل، سازمان هواپیمایی و شرکت دولتی راه‌آهن ایران ضرورت داشته و دارد. با توجه به ادغام دو وزارتخانه و ایجاد وزارت راه وشهرسازی که بانک دولتی مسکن را در اختیار دارد نام جدید آن به عنوان بانک تخصصی حمل‌ونقل و لجستیک و مسکن اصلاح شود.

با توجه به جمیع مطالب عرض شده به عقیده بنده به دلیل نقش حمل‌ونقل و لجستیک در توسعه اقتصادی کشور تاسیس یک بانک تخصصی و توسعه‌ای ضرورت داشته و دارد. سازمان‌های کاملا اقتصادی زیرمجموعه وزارت راه وشهرسازی مانند سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان راهداری، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت دولتی راه‌آهن ایران در‌آمد‌های ارزی و ریالی قابل‌توجهی داشته و این سازمان از ردیف بودجه‌ای دولت بهره‌ای نداشته و در اصل سازمان‌های در‌آمد هزینه است، چنان‌که صورت‌حساب‌های بانکی این سازمان‌ها در بانک تجاری و عمومی کشور بسیار حائز اهمیت بوده و شاید نقش نفوذ این بانک‌ها باعث شده است که ایده تاسیس بانک تخصصی اجرا نشود. بودجه‌ای که در صندوق توسعه ملی و توسعه حمل‌ونقل پیش‌بینی شده است می‌تواند پایه و اساس تاسیس بانک شود.

علت اصرار اینجانب عدم‌آشنایی کارشناس بانک‌های تجاری با نیاز‌های زیرساخت‌های حمل‌ونقل و لجستیک بوده که خود موجب عدم‌دسترسی به اهداف و برنامه‌های کلان اقتصادی شده است.

به‌طور مثال کارشناسان بانک صنعت و معدن با توجه به تخصص و آشنایی با تولید تاکنون موفق به رسیدن به اهداف مصرحه در اساسنامه تاسیس این بانک شده‌اند.

در حال حاضر برای تقویت زیر‌بنایی و فناوری نوین نیاز به بانک تخصصی دیده می‌شود.

محمد عیقرلو / کارشناس حمل‌ونقل و لجستیک

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده