تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۵۸
بازدید: ۵۵
کد خبر: ۲۹۵۱۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حذف ارز نیمایی برای واردات ماشین‌های چاپ تحمیل هزینه به چاپخانه‌داران است

‌می‌متالز - به‌گفته رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ، حذف ارز نیمایی از واردات مواد اولیه و ماشین‌های چاپ هزینه‌های زیادی به اهالی چاپ خصوصا در شرایط اقتصادی کنونی وارد می‌کند.

به گزارش می‌متالز، بابک عابدین، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ، با تأکید بر لزوم اختصاص ارز به حوزه چاپ و بسته‌بندی گفت: حوزه چاپ و بسته‌بندی یکی از صنایع بزرگ و مادر کشور به شمار می‌آید که علاوه بر مواد اولیه، تأمین ماشین‌آلات و تجهیزات آن نیازمند حمایت‌های دولت است، اگر تخصیص ارز برای ورود دستگاه‌های این حوزه قطع شود، صدمات زیادی به این صنعت وارد می‌شود.

وی افزود: صنعت چاپ مشابه بسیاری از صنایع دیگر نیست که دستگاه‌های آن سه تا پنج سال مستمر کار کند و نیازی به تغییر نداشته باشد؛ به‌عبارت دیگر در دنیای امروز به تناسب تغییرات فناوری، بسیاری از ماشین‌آلات هر ساله تغییر می‌کنند، به تناسب آن روش‌های تولید، اتوماسیون و نرم‌افزار‌ها نیز تغییر می‌کنند و یک فعال حوزه چاپ باید برای به‌روز نگه داشتن مجموعه خود به همه این مسائل توجه داشته باشد.

عابدین با بیان اینکه چاپخانه‌داران باید خود را به تجهیزات جدید مجهز کنند، عنوان کرد: در غیر این صورت بسیاری از فعالیت‌ها در این صنعت محکوم به نابودی خواهد شد، بخش زیادی از بدنه صنعت چاپ، امروز دچار این فرسودگی شده و در صورتی که ارز برای واردات دستگاه‌های چاپ تامین نشود، بقیه صنعت نیز به این سرنوشت دچار می‌شوند.

وی همچنین با طرح این موضوع که چاپ، یک صنعت استراتژیک است و ابعاد تأثیر آن در صنایع بالادستی و زیردستی زیاد است، ادامه داد: این تأثیر آنقدر زیاد است که می‌تواند موجب رشد یک صنعت یا کاهش رشد آن شود؛ اگر این صنعت را پویا کنیم، بهره‌وری و فروش بیشتری برای کشور به همراه خواهد داشت، اما اگر حمایت نشود نمی‌توان بازار داخلی و خارجی مطلوبی ایجاد کرد.

به‌گفته عابدین، در این حوزه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه‌نگاری کردیم و درباره تبعات حذف ارز نیمایی برای ماشین‌های چاپ به ذکر نکاتی پرداختیم و گفتیم که این کار هزینه‌های زیادی به اهالی چاپ به‌ویژه در شرایط اقتصادی کنونی وارد می‌کند.

وی همچنین درباره برخی مشکلات ایجاد شده برای اهالی صنعت چاپ طی این مدت، توضیح داد: این روز‌ها بسیاری از همکاران، دغدغه تخصیص ارز و ترخیص کالا دارند، زیرا با اینکه پول پرداخت شده و گزینه تخصیص ارز، تیک خورده، اما بانک‌ها ارز نمی‌دهند، در این میان چاپخانه‌داری که جنسش به گمرک ایران رسیده، باید هزینه‌های جانبی مثل جریمه انبارداری به گمرک و جریمه کانتینر حمل بار را نیز بپردازد.

عابدین با اشاره به بروز برخی مشکلات برای بعضی کالا‌های وارداتی که در گمرک مانده‌اند، گفت: برخی کالا‌ها در معرض سرما و گرما آسیب می‌بینند؛ مثل برخی چسب‌ها که در حوزه صحافی استفاده می‌شود، شرایط جوی، موجب خراب شدن برخی از این چسب‌ها طی هفته‌های اخیر شده‌اند.

وی به نتایج گزینه تغییر گروه کالایی مواد اولیه و ماشین‌های چاپ در تخصیص ارز نیز توضیح داد: اگر گروه کالایی تغییر کند، احتمال دارد مشکلات بیشتری ایجاد شود، امروز بسیاری از کالا‌ها در گمرک در آستانه متروکه شدن قرار دارند، زیرا اگر بعد از یک زمان مشخص – حدود سه ماه - کالایی را از انبار گمرک ترخیص نشود، متروکه و موجب به خطر افتادن سرمایه تجار می‌شود.

منبع: خبرگزاری کتاب ایران 

عناوین برگزیده