تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۰
بازدید: ۵۶
کد خبر: ۲۹۵۹۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان بورس خبر داد:

بازار سهام از سال آینده دو طرفه می‌شود

‌می‌متالز - مجید عشقی رئیس سازمان بورس گفت: زیرساخت‌های مربوط به دو طرفه کردن بازار امسال آماده شده و از اوایل سال آینده این شیوه عملیاتی خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، نشست خبری پایان سال مجید عشقی رئیس سازمان بورس با حضور خبرنگاران برگزار شد و عملکرد این سازمان در سال جاری و برنامه‌های آتی برای بازار سرمایه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عشقی در پاسخ به پرسش مبنی بر اقدامات این سازمان برای دو طرفه کردن بازار سرمایه اظهار کرد: «یکی از نیاز‌های اصلی بازار سرمایه، دو طرفه شدن بازار است که البته نیازمند زیرساخت‌های قوی است.»

وی افزود: «امسال در شرکت فناوری بورس تهران، شرکت مدیریت فناوری و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اقدامات خوبی در راستای ایجاد این زیرساخت‌ها انجام شد و اکنون در مراحل نهایی خود است.»

عشقی اظهار کرد: «اجرایی کردن بحث دو طرفه شدن بازار قطعا یکی از برنامه‌های اصلی سازمان برای سال آینده است.»

وی تاکید کرد: «خوشبختانه کار‌های خوبی در مدیریت فناوری و شرکت سپرده‌گذاری انجام شد. این موضوع در مراحل نهایی است. نزدیک به ۱۵ شرکت خدمات دهنده OMS داریم؛ بنابراین ضرورت‌های زیر ساختی موضوع مذکور فراهم شده است. هماهنگی‌های این موضوع دارد انجام می‌شود، سال آینده عملیاتی کردن آن را پیگیری خواهیم کرد. امیدواریم اوایل سال آینده به جمع بندی برسیم.»


۳۰ میلیون نفر سود خود را از سجام گرفتند

عشقی همچنین در ادامه عنوان کرد: امسال تمام سود‌های نقدی از طریق سجام پرداخت شد. این تجربه خوبی بود که سهامداران در کمترین زمان به سود خود رسیدند. وی افزود: بیش از ۳۰ میلیون نفر واریزی سود رسوبی در سال جاری داشتیم.

وی اظهار کرد: سجام امسال همه سود‌های نقدی را پرداخت کرد. افرادی بودند که حدود ۱۰۰ میلیارد تومان سود‌های رسوبی طلبکار بود. امسال سال پرکاری در میز صنعت هم بود.

سال آینده سال حاکمیت شرکتی خواهد

رئیس سازمان بورس گفت: سال آینده سال اجرای حاکمیت شرکتی خواهد بود؛ باید تمرکز جدی بر این موضوع داشته باشیم. وی افزود: سال آینده آموزش مدیران ناشران را نیز خواهیم داشت که امیدوارم نتایج خوبی برای رعایت حقوق سهام‌داران اقلیت داشته باشد.

میزان انباشت پرونده‌ها به کمترین حالت ممکن رسید

عشقی بیان کرد: اتفاقی که در بازار سرمایه افتاده است، عملکرد هیات داوری بود. این هیات همواره این مشکل را داشت که پرونده‌ها خیلی طول می‌کشید. این آمار امسال بسیار کم شده است.

وی افزود: بیش از ۳۵۰ پرونده مختومه شد و حدود ۳۲۰ پرونده هم جز پرونده‌های وارده بود. میزان انباشت پرونده‌ها به کمترین میزان رسیده. مدت پیگیری پرونده‌ها به کمتر از صد روز رسیده است.

سال آینده ابزار‌های مشتقه متنوع‌تری راه‌اندازی می‌شود

رئیس سازمان بورس بیان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به بازگشایی نماد‌های معاملاتی که از سال‌ها قبل بسته مانده است، بی‌تفاوت نخواهد ماند و به‌دنبال رفع گره‌ها و مشکلات آن‌ها هستیم. خوشبختانه طی سال گذشته بسیاری از این نماد‌ها بازگشایی شدند.

وی افزود: ابزار‌هایی همچون گواهی شمش طلا که یکی از حلقه‌های مفقوده طلا محسوب می‌شد و با این ابزار سرمایه‌های خرد جذب بازار خواهد شدبه بورس کالا آمده است. امیدواریم در آینده ابزار‌های متنوع‌تری در بحث بازار مشتقه راه‌اندازی بشود.

وی عنوان کرد: گواهی سپرده نفت خام تعهدی در فروش ریالی ایجاد می‌کند که این موضوع نیز در جذب سرمایه‌های خرد و همچنین فعالیت در عوض واردات کمک کننده خواهد بود. البته پیش‌رویی این موضوع نیاز به همراهی و مراقبت وزارت نفت نیاز است.

عشقی بیان کرد: ارزش معاملات بورس کالا به هزار همت رسیده و بیش از ۱۱۰ میلیون کالا در این بازار معامله می‌شود؛ این مساله اطمینان قابل قبولی در فروش شرکت‌ها ایجاد می‌کند؛ طی سال آینده نیز این سیاست را پیش خواهیم برد و اقلام بیشتری به بورس کالا ورود خواهد کرد.


۱۴۰۱، سال رفع انحصار در صدور مجوز نهاد‌های مالی

عشقی بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ چندین و چند مرحله فراز و فرود داشتیم. تحولات اقتصاد جهانی، ریزش‌های جهانی و نوسانات داخلی را تجربه کردیم. امسال برنامه‌هایی را که از سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بودیم، با قوت دنبال شد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱، رفع انحصار و تسهیل صدور مجوز تاسیس کارگزاری و نهاد‌های مالی بازار سرمایه و سایر شرکت‌های خدمات دهنده بازار سرمایه را داشتیم.

عشقی گفت: یکی از دیگر اهداف ما توسعه صندوق‌های جدید بود. ما با کمک نهاد‌های مالی به ویژه بخش صندوق تضمین اصل سرمایه، اهرمی، املاک مستغلات، صندوق اوراق دولتی و… که عمدتا توسط بخش خصوصی طراحی و راه‌اندازی شد.

وی افزود: ان‌شاالله در سال آینده توسعه این صندوق‌ها را در دستور کار داریم. این اتفاق مثبتی است که طیف متنوعی از صندوق‌ها را داریم که سطح ریسک‌پذیری متفاوتی دارد و سلیقه‌های متفاوت را دربرمی‌گیرد.
با پیشنهادات اصلی سازمان بورس در لایحه بودجه موافقت شد

عشقی گفت: پیش از اینکه بحث بودجه مطرح بشود، کمیته‌ای با کانون‌ها، نهادها، اتاق بازرگانی، صاحب‌نظران و فعالان بازار سرمایه تشکیل شد و با بررسی‌هایی که انجام شد، پیشنهاد‌هایی که دغدغه اصلی بازار به حساب می‌آید به مجلس، ارائه کردیم.

وی افزود: امسال جو خاصی در کمیسیون تلفیق حاکم بود و طی مذاکراتی که انجام شد برخی از موارد در بودجه لحاظ شد و برخی از موارد دیگر همچون جهش تولید در لایحه بودجه دیده نشد. خوشبختانه با مسائل اصلی در لایحه بودجه موافقت شده و در خصوص مواردی که موافقت نشد، پیگیر طرح آن‌ها و تعیین سازوکاری در قوانین هستیم.

رئیس سازمان بورس بیان کرد: طبیعی بوده که همه موارد و طرح‌های پیشنهادی موافقت نمی‌شود، اما در خصوص مواردی همچون نرخ خوراک تصمیم قاطعی اخذ و در بند‌های پیشنهادی به لایحه بودجه ارائه شد که خوشبختانه نتایج خوبی به همراه داشته است.

عملکرد صندوق تثبیت با دقت بررسی می‌شود

عشقی در پاسخ به سوالی مبنی بر تعیین تکلیف شفافیت صندوق توسعه بازار گفت: صندوق تثبیت بازار سرمایه شیوه‌نامه معاملات دارد. روی این شیوه‌نامه نظارت هم می‌شود. اینکه کجا وارد شود و چه زمانی و به چه نحوی وارد شود، طبق شیوه‌نامه تعیین می‌شود؛ اما صندوق تثبیت بازار سرمایه نمی‌تواند جزئیات ورود و خرید سهم‌ها را اعلام کند؛ چرا که معامله‌گران می‌توانند به راحتی ورود کنند و معاملات را بی‌اثر کنند یا اقدامات دیگری صورت بگیرد. صورت‌های مالی این صندوق در گذشته منتشر شده و در آینده هم منتشر خواهد شد.

وی افزود: افرادی که پول آوردند نه تنها نمی‌خواهند پول‌هایشان را ببرند، بلکه اشخاص دیگر هم تمایل دارند پول بیاورند. عملکرد بازار سرمایه مثبت بوده است. تمایلی به خروج پول از بازار وجود ندارد. امیدوارم که صندوق تثبیت توسعه آنقدر هم بزرگ نشود که همیشه در بازار وجود داشته باشند. این صندوق‌ها زمانی وجود خواهند داشت که بتوانند شوک‌های احتمالی را کنترل کنند.

رئیس سازمان بورس بیان کرد: عملکرد صندوق تثبیت با دقت بررسی می‌شود؛ اما نمی‌توانیم جزئیات نحوه ورودش در بازار را منتشر کنیم.

افزایش دامنه نوسان بستگی به توان بازار دارد

عشقی درباره افزایش دامنه نوسان هم گفت: هنوز زمان مشخصی برای افزایش دامنه نوسان مشخص نشده است؛ باید این مساله کارشناسی و بررسی بشود.

وی افزود: دستکاری زیرساخت‌های بازار سرمایه بحث حساسی بوده و تا زمانی که الزامی در این خصوص به وجود نیاید، متغییر‌های آن را تغییری نخواهیم داد؛ درمورد افزایش دامنه نوسان سیاستی بوده که سازمان بورس از پیش آن را مدنظر قرار داده است، اما این درخصوص نیز باید شرایط و توان بازار درنظر گرفته بشود.

رئیس سازمان بورس گفت: به‌طور حتم وضعیت بازار را پیش از افزایش مجدد بررسی خواهیم کرد، اما درحال حاضر زمان مشخصی برای این امر مدنظر نیست، اما به‌طور کلی دامنه نوسان تا ۱۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

وی عنوان کرد: شرکت‌های بازار پایه باید در یکی از بورس‌ها پذیرش بشوند. برخی از شرکت‌ها امکان این موضوع را دارند و مابقی شرکت‌هایی که مناسب چنین بستری نیستید، باید به بازار توافقی ورود کنند و در آن بستر معاملات پیوسته و یا غیرپیوسته‌ای پیش خواهند برد.

رئیس سازمان بورس همچنین در ادامه بیان کرد: ما نمیتوانیم راسا خودروسازان را مجبور کنیم تا محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند؛ اما اگر در این خصوص تعهداتی داده‌اند و به آن عمل نمی‌کنند، قطعا با هیات مدیره آن‌ها برخورد خواهیم کرد.

وی عنوان کرد:، اما سیاست کلی سازمان بورس در خصوص عرضه خودرو آن است که خودروساز محصولات خود را با قیمت منطقی و سود منطقی به فروش برساند. عشقی بیان کرد: اعضای هیات مدیره ایران خودرو به سازمان بورس دعوت شده‌اند تا پاسخگو باشند؛ اما هنوز رایی صادر نشده است.

عرضه خودرو در بورس کالا منتفی نشده است

عشقی درباره سرنوشت عرضه خودرو‌های پرتقاضا در سال آینده گفت: مساله اصلی بحث خودرو این بود که طی دو سال گذشته قیمت کارخانه خودرو اصلاح نشده بود. همه می‌دانیم که جای خودرو به خودی خود در بورس نیست. اما شرایطی که پیش آمد و نحوه قرعه‌کشی در کشور، نتیجه‌ای جز از بین رفتن صنعت خودرو سازی و متضرر شدن مصرف‌کنندگان نداشت که دودش در نهایت به چشم مصرف‌کننده می‌رفت.

وی افزود: علت عدم افرایش کیفیت خودرو، این بود که اساسا در سال‌های گذشته بخشی به نام تحول و توسعه نداشتند.

عشقی عنوان کرد: به خاطر این شرایط پیشنهاد کردیم، خودرو را بورس کالا عرضه کنند؛ چرا که می‌خواستیم خودروسازان از وضعیت زیان‌ده بودن خارج شوند. اگر قیمت خودرو اصلاح شود، ما مخالفتی با روش‌های جدید نداریم.

رئیس سازمان بورس گفت: مساله این است که خودروساز نباید با قیمت‌های دو سال پیش خودرو بفروشد؛ چرا که محکوم به شکست خواهند بود. ما مسوولیت کامل حقوق سهام‌داران را متوجه مدیرعامل شرکت‌ها می‌دانیم. مهم این است که خودرو را بدون زیان بفروشند.

عشقی بیان کرد: ما نمی‌توانیم عرضه‌کننده را مجبور کنیم که از روش ما استفاده کند. تعهداتی دارند که باید به آن عمل کنند و در سال آینده تعهدات مدیران عامل را پیگیری خواهیم کرد. شرکت‌ها باید حقوق سهام‌داران را رعایت کنند و خودرو را با زیان نفروشند. این مهم‌ترین چالش ما با خودروسازان خواهد بود.

رئیس سازمان بورس اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس کالا هم منتفی نشده است. اما سیاست کلی ما این نیست که آن‌ها را مجبور کنیم حتما در بورس کالا عرضه کنند. سیاست ما این است که خودروسازان زیان نکنند و صرفه و صلاح سهام‌داران را رعایت کنند.

سود سهام عدالت هفته آینده واریز می‌شود

عشقی در مورد بازگشایی نماد‌های استانی سهام عدالت، گفت: از مجموع شرکت‌های سبد سهام عدالت، برخی شرکت‌ها هنوز سود را واریز نکرده‌اند، با برسی از شرکت‌ها همچون فولاد، مارون و… صحبتی در خصوص واریز هرچه سریع‌تر داشته‌ایم.

وی افزود: فکر می‌کنم تا فردا واریز‌های آن‌ها انجام بشود، البته محاسبات لازم نیز زمانی را صرف خواهد کرد و فکر می‌کنم تا شنبه یا یکشنبه هفته آینده سود سهام عدالت واریز بشود.

رئیس سازمان بورس بیان کرد: بحث برگزاری مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت باید در شورای عالی بورس جمع‌بندی بشود، اختلاف‌نظر‌هایی در این خصوص وجود دارد. این مجامع باید با حداکثر حضور سهامداران انجام بشود. این مساله بحثی چالشی بوده چراکه سهامداران خرد بسیاری درگیر آن هستند.

پیگیری اصلاح قانون بازار سرمایه در مجلس

عشقی درباره اصلاح قانون بازار اوراق بهادار گفت: این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نهایی شده است. از سال گذشته جلسات متعددی داشتیم که بحث و تبادل نظر با کانون‌ها و نهاد‌های مالی صورت گرفت. این طرح در دستور کار صحن مجلس قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان بورس عنوان کرد: یک سری بند‌هایی درباره اصلاح قانون تجارت داشتیم که در حوزه افزایش سرمایه و تقسیم سود به سرمایه‌گذاران خرد کمک می‌کرد. ان‌شالله در سال آینده پیگیر قانون اصلاح بازار خواهیم بود. گویا مجلس از نظر زمانی در سال ۱۴۰۱ به بررسی کامل این طرح نرسید، اما پیگیر این موضوع هستیم.

روند بازار منطقی است

عشقی در خصوص روند بازار گفت: شاخص بازار سرمایه روندی طبیعی را طی می‌کند و همیشه به همین ترتیب بوده که با شیب‌ملایمی پیش می‌رود و یا به‌طور‌مقطعی با افتی رو به رو می‌شود و بعد از مدتی عقب‌ماندگی‌های خود را جبران می‌کند. درخصوص بازار‌های موازی همچون طلا و مسکن نیز چنین قاعده‌ای وجود دارد.

وی بیان کرد: روند بازار سهام در سال ۹۹ غیرمنطقی بوده و آن را نباید در نظر گرفت، اما اکنون باتوجه به تورم و البته وضعیت شرکت‌ها روند بازار کاملا منطقی است و به‌طور حتم عقب‌ماندگی خود را جبران خواهد کرد.

رضا عیوض‌لو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس نیز در خصوص این پرسش، گفت: در سال ۹۹، قیمت نماد‌ها از ارزش‌واقعیشان فاصله گرفته بود، اما اکنون قابل مقایسه با آن زمان نیست چراکه مقوله‌ای همچون تورم بی‌شک بر بازار سهام تاثیر گذاشته است؛ همچنین پی بر‌ای (TTm) در حد منطقی و معقولی قرار دارد و بازار سرمایه عقب‌ماندگی خود را جبران خواهد کرد.

امسال روند قیمت‌گذاری سیمان را اصلاح کردیم

عشقی گفت: سیاست سازمان بورس همواره این بوده که از طریق اداره میز صنعت موارد مبتلا به را شناسایی کند. قیمت‌گذاری دستوری تنها یکی از ابعادی است که ناشران با آن مواجه هستند. پیگیر این موضوع از طرف مراجع مختلف هستیم. در طول چند سال گذشته شاهد بودیم که در فولاد و پتروشیمی و حتی در موضوع خودرو این سیاست آسیب‌هایی زد، قصد داریم به این سیاست را حداقل برسانیم.

رئیس سازمان بورس بیان کرد: نباید قیمت گذاری دستوری را جدای از سایر سیاست‌های مداخله‌جویانه دولت در اقتصاد دانست. ما به عنوان سازمان بورس و اوراق بهادار صرفا می‌توانیم از طریق ابزار‌هایی در بازار کالایی تلاش کنیم که بازار هم به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده باشد؛ اما امسال در حوزه سیمان به نتیجه رسیدیم. در سال ۱۴۰۱، روند اصلاحی قیمت‌گذاری سیمان را آغار کردیم. امسال روند عرضه منظمی در بورس کالا داشت و دیگر کسی انتقادی از اصلاح قیمتش نداشت. امیدواریم بتوانیم در کالا‌های دیگر هم این سیاست را داشته باشیم.

عشقی گفت: یکی از مهم‌ترین بحث‌های ما حامل‌های انرژی است. به خصوص برق و نیروگاه‌ها. اخیرا از مپنا بازدید داشتم. پتانسیل عظیمی در این شرکت وجود دارد که به واسطه قیمت‌گذاری دستوری و سیاست‌های غلط عقب مانده و ظرفیت‌های بالقوه‌اش بالفعل نشده است. من همیشه سعی می‌کنم نام شرکت‌ها را نبرم، اما از توان مهندسی مپنا ذوق زده شدم. این شرکت صرفا دو برابر ارزش بازارش از نها‌های دولتی طلبکار است. اگر این اتفاق در این صنعت بیفتد که از قیمت‌گذاری دستوری فاصله بگیرند، شرایط به مراتب بهتری خواهیم داشت.

اصلاح روند پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه

عشقی بیان کرد: در خصوص پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان، با توجه به وقفه‌ای که قبلا ایجاد شده بود، برخی از این شرکت‌ها از پذیرش منصرف شده بودند، اما اکنون با آسان‌سازی روند‌ها بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان مجددا خواهان پذیرش در بازار سرمایه هستند؛ مانند دیجیکالا و برخی شرکت‌های دیگر.

ورودی نقدینگی به شرکت‌های کارگزاری مثبت بود

عشقی در خصوص پول‌های پارک شده در بازار سرمایه، گفت: سرمایه‌گذاران متناسب با روند بازارها، دارایی و سرمایه خود را حرکت خواهند داد، اما به‌طور کلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت و سهامی نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته است و نمی‌توان مقدار و مبلغ مشخصی درمورد پول‌های پارک شده، داشت.

رئیس سازمان بورس گفت: میزان پول‌های پارک شده مفهوم دقیقی نیست، اما به‌طور کلی با همه فراز و نشیب‌ها، ورودی نقدینگی به شرکت‌های کارگزاری مثبت بوده است.

وی افزود: به‌طور معمول زمانی که بازار مثبت بوده، نقدینگی از صندوق‌ها به سوی بازار سهام حرکت خواهد کرد و زمانی که بازار منفی است، به سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری حرکت خواهد کرد. در این بین نوسان‌گیران حرکت‌های تندتری دارند و‌ نمی‌توان به طور دقیق بگویم میزان پول‌های پارک شده چقدر است.

مجید عشقی در پاسخ به این سوال که “چرا طرح فروش نفت در دولت قبل منتفی شد و در این دولت مجددا اجرا شد” گفت: گواهی سپرده نفت خام که روز گذشته راه‌اندازی شد، با طرح فروش نفت در دولت قبل تفاوت ماهوی دارد. گواهی سپرده نفت یک دارایی است که واردکنندگان و فعالان اقتصادی میتوانند ما به ازای آن، از انبار‌های شرکت ملی نفت، نفت و میعانات گازی دریافت کنند.

وی افزود:، اما طرح دولت قبل که صرفا در حد یک طرح رسانه‌ای باقی ماند، صرفا گواهی کاغذی بود و ایراداتی به آن وارد شده بود.

با قیمت پایه نیازی به فروش خودرو در بورس نیست

عشقی در خصوص پرسش دیگری درخصوص عرضه خوردو در بورس گفت: در بحث خودرو به‌دنبال افزایش قیمت پایه در حد معقولی هستیم تا به این واسطه تولیدکننده بتواند افزایش کیفیت و رشد تولید داشته باشد.

وی افزود: اگر قیمت پایه منطقی باشد، نیازی به فروش در بورس نیست، اما اگر خودروساز‌ها به رویه سابقه ادامه می‌دادند دیگر خوردوسازی باقی نمی‌ماند؛ قول‌هایی در خصوص اصلاح قیمت کارخانه داده شده است تا تولیدکنندگان بتوانند بدون زیان بفروشند.

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: تاکنون حجم بسیار کمی در بورس کالا فروخته شده و نمی‌توان گفت که این سازوکار اثر مثبت و یا منفی در قیمت‌ها داشته است، اما آنچه که بدیهیست هیچگاه بیشتر از نرخ‌های بازار معامله نشده است.

وی افزود: اگر عرضه‌ها منظم بشود، قیمت‌ها طی چند ماه می‌تواند نزولی بشود، اما اگر حدود ۲ الی ۳ درصد از تولید در بورس کالا عرضه بشود، نمی‌توانیم انتظار تاثیرگذاری آن در بازار آزاد را داشته باشیم.

آخرین اقدامات سازمان بورس در خصوص نظارت بر معاملات الگوریتمی

رضا عیوضلو عضو هیات مدیره سازمان بورس هم درباره معاملات الگوریتمی گفت: در سال ۱۴۰۱، کار‌هایی اساسی در خصوص سامانه‌های نظارتی و معاملات الگوریتمی انجام شده. در این خصوص، ۳۹۰ تذکر موردی به برخی افراد داده شد. ۳۵۰ دسترسی برخط محدود شد. ۵ گزارش تخلف در خصوص معاملات الگوریتمی ثبت شد و در مرحله حکم بدوی است.

وی افزود: برچسب اختصاصی در خصوص معاملات الگوریتمی انجام شده و همچنین جلسات هم‌اندیشی با کارگزاران و کارشناسان برگزار شده است.

«دیجی‌کالا» در حال طی فرآیند پذیرش

عشقی، درباره عرضه موفق اولین استارت آپ ایرانی گفت: به بسیاری از این‌ها نمی‌توان گفت “استارآپ”. شرکت‌های مبتنی بر اقتصاد دیجیتال هستند. معتقدیم که سهم بازار سرمایه از این شرکت‌ها باید بسیار افزایش پیدا کند و این به معنای حمایت ما از آن‌ها نیست؛ بلکه باید نقش این شرکت‌ها در بازار افزایش یابد و پررنگ شود.

وی افزود: شرکت‌های دیگر مبتنی بر اقتصاد دیجیتال در حال تکمیل مدارک هستند. خوشبختانه در یک سال گذشته، با بعضی شرکت‌ها گفتگو کردیم؛ به‌عنوان مثال «دیجی کالا» در حال انجام کار‌های پذیرش است. به محض تکمیل پرونده سایر مراحل انجام خواهد شد.

رئیس سازمان بورس بیان کرد: از طرف دیگر در حال تسهیل و ساده‌سازی شیوه نامه‌های پذیرش شرکت‌های دانش بنیان هستیم. یکی از شرکت‌ها که اخیرا می‌خواست بورسی شود، قسم می‌خورد و می‌گفت مرا دانش بنیان فرض نگیرید! این یعنی سخت‌گیری مضاعفی نسبت به دانش‌بنیان‌ها وجود داشته، که باید تسهیل شود. در عین حال باید دقت کرد که این شرکت‌ها ریسک‌های خاص خودشان را دارند.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس و شازند در آینده عرضه خواهند شد

عشقی در خصوص عمق بخشی به بازار سهام، گفت: عمده شرکت‌هایی که در آستانه ورود به بازار قرار داشتند را پذیرش کردیم و تعداد کمی پذیرش نشده باقی مانده است.

وی افزود: پالایشگاه ستاره خلیج فارس از نظر ابعادی، شرکت بزرگی محسوب می‌شود که هنوز به بازار سرمایه ورود نکرده، پالایشگاه شازند نیز هنوز وارد بورس نشده است و در آینده این دو شرکت عرضه خواهند شد.

رئیس سازمان بورس گفت: دانش‌بنیان‌ها نیز ابعاد بزرگی ندارند، اما تعداد زیادی در انتظار برای ورود به بازار سرمایه است. با توجه به شرایط بازار، روند پذیرش طی دو سال اخیر کُند شد که البته باتوجه به وضعیت بازار، امری منطقی بود.

وی عنوان کرد: برای تسهیل پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان با دولت و مسوولان ذی‌ربط در حال مذاکره هستیم تا با همکاری مشترک شفافیت لازم به وجود بیاید و عرضه آن‌ها در بورس تسهیل شود.

پیگیری مطالبات سهامداران بدون هویت دهه ۵۰ و ۶۰

عشقی درباره تعیین تکلیف سهام سهامداران پیش از سال ۱۳۵۰ گفت: این موضوع عمدتا درباره شرکت‌هایی است که قبل از سال ۱۳۷۰ یا ۱۳۶۰ تشکیل شدند.

وی افزود: بعضی از سهام‌داران این شرکت‌ها کاملا نامشخص هستند. اطلاعات دقیق از آن‌ها در دسترس نیست. قرار است همکاران ما عدد و رقم دقیق تعداد سهام‌داران و ارزش دارایی‌های آن‌ها را مشخص کنند.

رئیس سازمان بورس عنوان کرد: فکر نمی‌کنم عدد چندان قابل ملاحظه‌ای باشد. در هر صورت پس از طی مراحلی، افراد باید با ارائه اسناد و مدارک رجوع کنند، مدارک بررسی خواهد شد و پس از بررسی اعلام خواهیم کرد که مثلا فلان میزان سهام کد آن شخص منتقل خواهد شد یا خیر.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده