تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۱
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۲۹۶۰۲۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

ضرورت حمایت از صادرات مستقیم برای حمایت از صنعت تایر

‌می‌متالز - علیرضا انصاری، مدیرعامل شرکت آرتاویل گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز، صنعت تایر با چالش‌هایی مواجه شده و افزایش نرخ‌ها، به هیچ عنوان پوشش هزینه‌های شرکت‌های لاستیکی را نمی‌دهد. دولت باید با ایجاد محدودیت‌هایی، مانع صادرات غیرمستقیم شود تا بتوانیم در بازار‌های هدف صادراتی، فعالیت کرده و صنعت تایر را توسعه دهیم.

به گزارش می‌متالز، صنعت لاستیک طی سال‌های اخیر به واسطه اعمال قیمت‌گذاری دستوری بر بروی محصولات آن، دچار مشکلات زیادی شده است.

مواد اولیه این صنعت تا حد زیادی با رشد قیمت ارز دچار افزایش نرخ می‌شود. کائوچوی مصنوعی به طور کامل وارد می‌شود؛ بنابراین حتی اگر قیمت جهانی محصول مورد نظر ثابت باشد، با افزایش نرخ دلار، نرخ این محصول هم به طور ریالی رشد را تجربه می‌کند.

دوده و کائوچوی مصنوعی اگرچه در داخل کشور تولید می‌شوند، اما قیمت آن‌ها در بورس کالا بر حسب نرخ‌های جهانی و دلار قیمت می‌خورد. بنابراین، می‌توان گفت کل مواد اولیه صنعت با افزایش نرخ دلار رشد نرخ را تجربه کرده و همچنین قیمت لاستیک به صورت دستوری تامین می‌شود.

به گفته مدیران شرکت‌های این صنعت، افزایش نرخ‌های اخیر هم نمی‌تواند برای تولید لاستیک دردی را دوا کند و صنعت را به سوددهی مناسب برساند.

علیرضا انصاری، رئیس هیات مدیره شرکت آرتاویل تایر و عضو هیات مدیره گروه رازی در این‌باره به بررسی آخرین تحولات صنعت تایر و افزایش نرخ‌های اخیر پرداخت و به بورسان گفت: طی یکی دو سال اخیر، شاهد سخت‌ترین شرایط صنعت تایر در کشور هستیم. با توجه به افزایش و نوسانات نرخ ارز، افزایش عوامل زنجیره ارزش و زنجیره تامین و سرمایه در گردش، این صنعت با چالش‌هایی مواجه شده است.

به گفته وی؛ پیگیری‌های زیادی طی یکی، دو سال گذشته با مسوولان وزارت صمت و سازمان حمایت و همچنین اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس صورت گرفت تا با توجه با افزایش نرخ ارز و وجود محدودیت‌ها در شرایط تحریم برای این صنعت، افزایش قیمت صورت گیرد تا پاسخگوی نیاز صنعت باشد.

انصاری تاکید کرد: افزایش نرخ‌ها به هیچ عنوان پوشش هزینه‌های شرکت‌های لاستیکی را نمی‌دهد و حتی ۱۷ درصد سود لاستیک‌ساز نیز محقق نمی‌شود.

رئیس هیات مدیره شرکت آرتاویل تایر و عضو هیات مدیره گروه رازی عنوان کرد: صنعت تایر یک صنعت کاملا استراتژیک و در عین حال مظلوم نسبت به سایر صنایع است. تمام تلاش صنعت تایر این است که با وجود محدودیت‌ها و چالش‌های بسیار، بتواند نیاز مصرف کننده و نیاز جامعه و همچنین نیاز سیستم حمل و نقل جاده‌ای کشور را تامین کند. بنابراین، در سال جاری کم کاری صورت نگرفته و حتی نسبت به سال گذشته، افزایش تولید نیز داشته‌ایم.

انصاری اظهار کرد: صنعت تایر به رسالت خود جامه عمل پوشانده؛ اما توقع دارد براساس تلاش‌های صورت گرفته، افزایش قیمت متعادل داشته باشد تا بتواند بقا داشته و تداوم فعالیت داده و مشکلات را حل کند.

وی افزود: این صنعت نیاز دارد سرمایه‌گذاری و آینده‌نگری داشته باشد و همگام با پیشرفت این صنعت در دنیا، توسعه یابد.

انصاری در ادامه تصریح کرد: ایجاد محدودیت در زمینه صادرات باعث شد تمام بازار‌های هدف صادراتی از دست برود و رقبا جایگزین ما شوند؛ اما با این حال بعد از صدور تعداد محدودی مجوز صادراتی، باز هم توانستیم بازار‌های قبلی را احیا کنیم.

وی ادامه داد: یک تاجر کشور همسایه می‌تواند وارد کشور شود و با قیمت نازل نسبت به قیمت‌های جهانی، لاستیک را خریداری کند که همین موضوع باعث می‌شود نتوانیم به صورت مستقیم وارد بازار‌های جهانی شویم.

رئیس هیات مدیره شرکت آرتاویل تایر و عضو هیات مدیره گروه رازی خاطرنشان کرد: دولت باید با ایجاد محدودیت‌هایی، مانع صادرات غیر مستقیم شود تا بتوانیم در بازار هدف صادراتی، فعالیت کرده و صنعت تایر را توسعه دهیم.

انصاری در خاتمه تصریح کرد: برخی شرکت‌های لاستیک‌ساز، در سال‌های اخیر وارد محدوده زیان‌دهی شدند و این زیان، ناشی از تصمیمات اشتباه و قیمت‌گذاری دستوری است که اگر اصلاح نشود به طور قطع این صنعت را رو به نابودی می‌برد و کشور را به واردکننده لاستیک تبدیل می‌کند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده