تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۰۳
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۲۹۶۲۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیریت زیرساخت ایمیدرو چشم انداز آینده را تشریح کرد

عزم جدی برای تبدیل مناطق ویژه اقتصادی به "هاب" توسعه + فیلم

‌می‌متالز - مدیریت زیرساخت ایمیدرو با تاکید بر اینکه وظیفه ایمیدرو تامین زیرساخت‌های این مناطق است گفت: چشم انداز ایمیدرو این است که مناطق ویژه اقتصادی، به "هابی" برای توسعه تبدیل شوند.

به گزارش می‌متالز، منیژه غلامرضایی که برای بررسی اعتبار مورد نیاز منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر پارسیان، به این منطقه رفته بود، با اعلام اینکه ایمیدرو سازمان توسعه معدن و بخش معدنی کشور است گفت: وظیفه اصلی سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) توسعه بخش معدن و صنایع معدنی کشور است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین بنیان‌ها برای توسعه، وجود زیرساخت‌هایی مناسب است گفت: یکی از چالش‌های امروز کشور، تامین زیرساخت‌ها در حوزه‌های مختلف مانند برق، آب، گازرسانی، راه‌های دسترسی و حمل و نقل ریلی است که ایمیدرو نقش اساسی در تامین زیرساخت‌های بخش‌های مرتبط با معادن و مناطق ویژه دارد.

مدیریت زیرساخت ایمیدرو گفت: اینکه گمان کنیم ایمیدرو فقط تامین اعتبار می‌کند، درست نیست، بلکه در زمینه‌های راهبردی نیز نقش آفرینی میکند. وی با تاکید بر اینکه نقش اصلی، به طرح‌های مستقیم ایمیدرو باز میگردد که از آن جمله چهار منطقه ویژه اقتصادی زیرمجموعه ایمیدرو است گفت: مناطق ویژه اقتصادی پارسیان، لامرد، خلیج فارس و کاشان، چهار منطقه ویژه اقتصادی هستند که تامین منابع آن‌ها بر عهده ایمیدرو است.

غلامرضایی با اشاره به اینکه بخش دیگری با عنوان احداث نیروگاه‌های بخش صنعت و معدن است گفت: در این بخش مشارکت سرمایه گذاران مطرح است که نقش ایمیدرو راهبری و نظارت کلان است.

وی با تاکید بر اینکه در پروژه‌های مختلف نقش آفرینی ایمیدرو متفاوت است گفت: اگر به زیر بنا‌های معادن، راه‌های دسترسی یا آبرسانی انجام دهیم، بهره بردار بین ۳۰ تا ۵۰ درصد مشارکت می‌کند و ۵۰ تا ۷۰ درصد نیز از سوی ایمیدرو یا حقوق معدنی استفاده می‌شود. مدیریت زیرساخت ایمیدرو با تاکید بر اینکه ایمیدرو در این قبیل موارد راهبری و برنامه ریزی می‌کند تا زیرساخت‌ها آماده شود گفت: ایمیدرو در این شرایط باید اطمینان حاصل کند که سرمایه گذاری‌هایی که از سوی بخش خصوصی انجام میشود، به مشکل زیرساخت برخورد نکند که سرمایه‌گذار دچار مشکل شود.

وی در تشریح دلایل سفر به منطقه ویژه اقتصادی پارسیان گفت: طرح‌هایی که در مناطق ویژه اقتصادی انجام می‌شود، به صورت مستقیم زیر نظر ایمیدرو هستند و در اصل سازمان مسئول آنها، ایمیدرو است که از طرف شورای عالی مناطق آزاد مشخص شده است.

غلامرضایی با تاکید بر اینکه وظیفه ایمیدرو تامین زیرساخت‌های این مناطق است گفت: چشم انداز ایمیدرو این است که مناطق ویژه اقتصادی، به "هابی" برای توسعه تبدیل شوند که البته رویکرد ایمیدرو به صنایع معدنی است.

وی گفت: تامین زیرساخت‌ها برای آن است که طرح‌های توسعه‌ای بخش صنایع معدنی، با هزینه کمتری به بهره برداری برسد تا این مناطق بتوانند به مناطق توسعه، مناطق ایجاد اشتغال و مناطقی تبدیل شوند که بتوانند زمینه صادرات را برای کشور فراهم کنند. مدیریت زیرساخت ایمیدرو با تاکید بر اینکه زیرساخت هزینه‌بر است گفت: در تمامی جهان زیرساخت به وسیله دولت یا حاکمیت ایجاد میشود یا از طریق مشارکت‌های عمومی و خصوصی صورت می‌گیرد که در خصوص آن‌ها نیز دولت باید هزینه‌هایی را بپردازد.

وی در خصوص چالش‌های توجیه هزینه‌های زیر ساخت گفت: در عمل وقتی یک سازمان توسعه‌ای وارد می‌شود که نقش آن توسعه صنایع معدنی است، هنگامی که هزینه‌ها در زیرساخت‌ها بالا می‌رود، توجیه آن کار سختی است، بنابراین باید بتوانیم همزمان که زیرساخت‌ها را ایجاد می‌کنیم، سرمایه گذاری‌ها را افزایش دهیم تا بتوانیم هماهنگ با توسعه بخش معدن و صنایع معدنی، زیرساخت‌ها را نیز متناسب با آن روند تامین کنیم.

غلامرضایی با اعلام اینکه برای هر چهار منطقه ویژه یک برنامه بلند مدت داریم گفت: این برنامه زیرساختی حدود ۱۵ ساله است که این ۱۵ سال را به سه دوره پنج ساله تقسیم می‌کنیم و در هر ۵ سال، در اولویت‌های برنامه، بودجه یک ساله آن را تعریف می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه در پنج ساله اول برنامه توسعه، برای چهار منطقه ویژه اقتصادی پیش بینی شده بود که ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار تامین شود گفت: این اعتبار می‌بایست فقط برای زیرساخت‌ها هزینه شود.

مدیریت زیرساخت ایمیدرو به تشریح اعتبار منطقه ویژه اقتصادی پارسیان پرداخت و گفت: برای منطقه ویژه پارسیان اگر بدون نیروگاه و بندر آن در نظر بگیریم، بین ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده میشود، اما بندر به تنهایی ۱۷۰ میلیون یورو اعتبار نیاز دارد و نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی نیز در برنامه داریم که برای آن نیز ۲۸۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیاز است.

وی در خصوص نقش زنان در انجام وظایف گفت: زنان سعی می‌کنند برنامه‌ای که تهیه می‌کنند، همه جوانب آن را در نظر بگیرند و در متقاعد کردن برای دریافت تسهیلات توانمندتر هستند.

غلامرضایی بر اهمیت نقش اطلاع رسانی در معرفی مناطق ویژه و ظرفیت‌ها تاکید کرد و گفت: امیدواریم سرمایه‌گذاران با اطلاع از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها بتوانند با آرامش خاطر بیشتری به سرمایه‌گذاری در مناطق ویژه اقتصادی ترغیب شوند.

منبع: پول نیوز

عناوین برگزیده