تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۵۰
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۲۹۷۲۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان گیلان خبر داد؛

تشکیل ۱۴۰۵ پرونده تخلف صنفی در گیلان

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان گیلان اعلام کرد که در بازرسی‌هایی انجام شده از ۱۵ اسفندماه تاکنون، ۱۴۰۵ پرونده تخلف تشکیل شده است.

به گزارش می‌متالز، «تیمور پورحیدری» مدیرکل صمت استان گیلان ضمن بیان مطلب فوق، در بازرسی‌هایی که از ۱۵ اسفندماه تاکنون صورت گرفت، ۱۴۰۵ پرونده تخلف به مبلغ ریالی ۲۷۷ میلیارد و ۱۵۸ میلیون ریال تشکیل شده است.

وی عمده تخلفات تشکیل پرونده شده را گران‌فروشی، قاچاق، کم‌فروشی و تقلب، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور در حوزه‌های پوشاک، کیف و کفش، لاستیک، انواع پمپ آب خانگی و کشاورزی و لوازم آرایشی و بهداشتی عنوان و افزود: ۷۰ اکیپ دونفره در سطح کل استان، برعرضه کالا‌ها و خدمات، مراکز توزیع عرضه میوه، نمایشگاه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، شرکت‌های پخش و انبار‌ها نظارت و در ایام عید و ماه مبارک نظارت مستمر خواهند داشت.

مدیرکل صمت استان گیلان اولویت نخست را رصد و نظارت میدانی بر اقلام اساسی دانست و اضافه کرد: بیشتر تمرکز نظارتی بر گوشت و مرغ گرم و منجمد، برنج، شکر (شکر دولتی)، زولبیا و بامیه، آش و حلیم، هتل‌ها و مهمانپذیر‌ها و مراکز گردشگری و توریستی بوده و در این راستا تسریع در رسیدگی به شکایات و گزارشات مردمی در اولویت فعالیت بازرسان در سطح استان است.

وی به برگزاری گشت مشترک با تعزیرات، اصناف، بسیج، اماکن عمومی، دانشگاه علوم پزشکی، استاندارد و گردشگری به‌صورت روزانه اشاره کرد و یادآور شد: بازرسی از واحد‌های خبازی و مراکز نان حجیم و قنادی با توجه به حجم وسیع ورود مسافران همواره در دستور کار نظارتی و جز ضرورت برنامه‌ها بوده که با همراهی مردم و گزارش تخلفات به سامانه ۱۲۴ این اداره کل و شماره ۱۳۵ تعزیرات از افزایش تخطی در بازار جلوگیری خواهد شد.

پورحیدری با بیان اینکه بازرسان در سطح استان در دو شیفت صبح و عصر بر بازار و کالا‌های اساسی نظارت داشته و دارند، ادامه داد: در ایام تعطیلات بر پایانه‌های مسافربری و میزان کرایه جابجایی مسافران، رصد و نظارت ویژه صورت گرفت.

الزامی شدن خالص فروشی شیرینی بدون جعبه در گیلان

وی با بیان اینکه بر اساس ابلاغیه موسسه استاندارد و سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان، خالص فروشی شیرینی الزامی شد، ادامه داد: قیمت‌گذاری خودسرانه باعث تورم مضاعف و پرداخت هزینه مازاد به مردم می‌شود که کنترل آن در بسیاری از موارد با نظارت دقیق امکان پذیر است.

مدیرکل صمت استان گیلان با تأسی از فرمایشات نوروزی مقام معظم رهبری و نامگذاری شعار سال به عنوان مهار تورم و رشد تولید تاکید کرد: بسیاری از اقلام مصرفی مردم دارای نرخ و قیمت مصوب است وعدول از قیمت مصوب قطعا تخلف محسوب شده و مستوجب برخورد قانونی است.

وی به تفاوت قیمت مقوا و جعبه شیرینی و خودشیرینی اشاره و خاطرنشان کرد: قیمت شیرینی پس از این تاریخ بر اساس ابلاغ مصوبه به اتحادیه مربوطه و پیامک ارسال شده از طرف اتاق اصناف به‌صورت مجزا و بدون کارتن محاسبه خواهد شد و عدم رعایت این مصوبه مشمول جریمه و سایر مجازات صنفی خواهد بود.

پورحیدری اضافه کرد: فروشندگان شیرینی در راستای حقوق مصرف کنندگان مکلف هستند از جعبه‌های استاندارد و فاقد آلودگی‌های مضر و مخصوص مواد خوراکی استفاده کنند.

وی در این خصوص ادامه داد: چنانچه شهروندان پس از این تاریخ به شیرینی فروشی مراجعه کرده و قیمت جعبه شیرینی و خود شیرینی به تفکیک محاسبه نشد، می‌تواند این تخلف را به عنوان گران‌فروشی به سامانه ۱۲۴ گزارش کنند.

مدیرکل صمت استان گیلان همچنین به رعایت انصاف و تعهد در سطح بازار تاکید کرد و گفت: قطعاً با همراهی همه اقشار مردم می‌توانیم ضمن رونق اقتصادی، فشار‌های تورمی را تا سر حد امکان کاهش دهیم.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده