تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۵۵
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۲۹۸۲۰۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

میانگین افزایش قیمت خودروها؛ ۲۹ درصد

میانگین افزایش قیمت خودروها؛ ۲۹ درصد
‌می‌متالز - مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت میانگین افزایش قیمت خودرو‌ها را ۲۹ درصد اعلام کرد.

به گزارش می متالز، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت میانگین افزایش قیمت خودرو‌ها را ۲۹ درصد اعلام کرد.

محمدعلی تیموری که به نمایندگی از وزارت صمت در استودیوی خبر ۱۴ حضور یافته بود گفت: با اصلاحات در مصوبه اولیه شورای رقابت، میانگین افزایش قیمت محصولات دو خودروساز ایران خودرو و سایپا، ۲۹ درصد اعلام شد.

وی گفت: آخرین افزایش قیمتی که روی خودرو‌های کارخانه سایپا و ایران خودرو اعمال شده بود مربوط به آذرماه ۱۴۰۰ بود و در سال ۱۴۰۱ افزایش قیمت کارخانه‌ای نداشتیم.

تیموری ادامه داد: شورای رقابت و سازمان حمایت که دو نهاد تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز برای تعیین قیمت‌ها هستند ۴ تا ۵ بار قبل از عید امسال، کار کارشناسی مفصلی را انجام دادند و مبنای قیمت گذاری آن‌ها هم گزارش شش ماهه اول حسابرسی این دو شرکت بود که توسط سازمان حسابرسی انجام شده بود.

وی گفت: روش دوم که اتخاذ کردند و علمی هم بود مقایسه سه خودروی وارداتی معادل خودرو‌های داخلی از نظر کیفیت و اندازه خودرو بود که این کار توسط دانشگاه خودرو انجام شد.

تیموری گفت: میانگین افزایش قیمت که بعد از ۱۸ ماه این دو خودرو سازی انجام دادند حدود ۲۹ درصد اعمال شد. در گروه سایپا خودرو شاهین حدود ۱۸ درصد اعمال شد و کوییک اتومات حدود حدود ۱۷ درصد در گروه ایران خودرو شامل پژو پارس و ۲۰۶، سمندسورن، دنا و تارا هر کدام میانگین ۲۹ درصد افزایش قیمت داشتند.

وی افزود: همه خودرو‌هایی که شورای رقابت تشخیص داد در آن‌ها زمینه رقابت وجود ندارد در حیطه قیمت‌گذاری جدید قرار گرفت که امروز در سایت‌های سایپا و ایران خودرو جزئیات آن اطلاع رسانی می‌شود.

تیموری درباره اعمال افزایش قیمت جدید بر خودرویی مانند شاهین گفت: قیمت کنونی کارخانه‌ای شاهین حدود ۳۰۴ میلیون تومان و با احتساب عوارض ۴۰ میلیون تومانی، حدود ۳۴۴ میلیون تومان است که افزایش قیمت شامل عوارض آن نشده است یعنی ۱۸ درصد افزایش به ۳۰۴ میلیون تومان اعمال شده است که با در نظر گرفتن عوارض قیمت شاهین حدود ۴۰۰ میلیون تومان خواهد شد که با قیمت ۶۷۰ میلیون تومانی بازار تفاوت فاحش خواهد داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این قیمت‌ها همان قیمت‌های اولیه مصوب شورای رقابت است یا اصلاحی گفت: قیمت‌های اولیه که شورای رقابت منصوب کرد بیشتر از این عدد بود و میانگین آن بالای ۴۰ درصد بود بعد از دستور معاون اول قیمت دوباره توسط سازمان حمایت و شورای رقابت پالایش شد و قیمتی مدنظر قرار گرفت که بتوانیم افزایش تولید خوبی را امسال محقق کنیم، زیرا همه نهاده‌های تولید اعم از فولاد، پتروشیمی و ارز افزایش قیمت داشت و قیمت‌های کارخانه‌ای خودرو افزایش قیمت نداشته است.

تیموری در پاسخ به این پرسش که قیمت‌های جدید شامل پیشفروش‌های قبلی خودروسازان هم می‌شود یا خیر گفت: در قرارداد پیش فروش‌ها لحاظ شده که خودرو به قیمت روز درب کارخانه عرضه می‌شود از این رو کسانی که پیش ثبت نام کردند با همین قیمت‌های جدید خودرو را تحویل خواهد گرفت.

وی در پاسخ به پرسش دیگیری مبنی بر اینکه قیمت‌های جدید چه تاثیری در برنامه تولید خودروسازان دارد؟ گفت: همین که شورای رقابت و سازمان حمایت به بررسی و تجزیه و تحلیل قیمت اقدام کردند جو بسیار خوبی در خودروسازان ایجاد شد طوری که در یک هفته اول فروردین امسال ۳۲ درصد افزایش تولید در مقایسه با هفته اول فروردین ۱۴۰۱ در سایپا داشتیم و در زنجیره بیش از ۲ هزار قطعه ساز کشور نیز امید‌ها ایجاد شد و این عدد تولید که با همکاری قطعه سازان در هفته اول فروردین محقق شده در ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

منبع: خبر خودرو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت