تاریخ: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۰۶
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۲۹۹۸۱۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

دوران جدید در رونق صنعت کاشی و سرامیک

‌می‌متالز - مهدی محمدی، کارشناس بازار سرمایه گفت: انتظار نمی‌رود صادرات کاشی و سرامیک کشور در سال‌های آتی کاهش یابد چرا که کشور عراق یکی از کشور‌های متقاضی برای سرامیک و کاشی کشور است با توجه به ارزان بودن انرژی و وجود مواد اولیه این صنعت در کشور برای کشور عراق قیمت‌ها مطلوب و منصفانه است که کاشی و سرامیک مورد نیاز خود را از کشور ایران تهیه کند.

به گزارش می‌متالز، مهدی محمدی کارشناس بازار سرمایه، درباره دوران بلوغ و افول صنعت کاشی و سرامیک در کشور گفت: دوران بلوغ و افول این صنعت را می‌توان به سه بخش دوره رونق در دهه ۸۰، دوره دوم دوره رکود این صنعت بین دو تا سه سال و بخش سوم دوره حال حاضر تقسیم کرد که به نظر می‌رسد در حال حاضر، در دوره رونق به سر می‌بریم.

وی اشاره کرد که طی دهه ۸۰، به دلیل افزایش ساخت‌وساز در کشور و رابطه یک به یکی که این صنعت با ساخت‌وساز دارد و همچنین به دلیل پروژه‌هایی از جمله مسکن ملی و همچنین رونق خوبی که در ساخت‌وساز ساختمان و املاک شکل ایجاد شد، تقاضای قابل توجهی برای کاشی و سرامیک شکل گرفت و این صنعت توانست در دوره‌ای چند ساله به بلوغ بالایی برسد.

محمدی افزود: اوایل دهه ۸۰، ظرفیت تولید کل کاشی و سرامیک کشور خیلی کمتر بود و رفته رفته با توجه به اینکه سودآوری شرکت‌ها افزایش یافت، شرکت‌های جدیدتری تاسیس شد و عرضه افزایش یافت و این امر باعث شد فاصله‌ای بین مقدار تولید و ظرفیت اسمی تولید داشته باشیم.

به گفته وی؛ با این حال، اما در دهه ۹۰ و به‌خصوص پس از سال ۹۲ و ورود به دوره‌ای که رشد اقتصادی کشور به دلیل تحریم‌ها و مسائلی از این دست، کاهش یافت و ساخت‌وساز مسکن نیز بسیار کمتر از قبل شد؛ بنابراین دوران صنعت کاشی و سرامیک نیز رو به افول رفت، به طوری که بسیاری از شرکت‌های این حوزه از چرخه تولید خارج شدند.

محمدی با اعلام اینکه بین سال ۹۲ تا ۹۵ دوره رکود این صنعت بوده است، گفت: شدت رکود تا جایی بود که شرکت‌های بسیاری از بازار خارج شدند و بازار رقابتی و میزان سودآوری شرکت‌ها کاهش پیدا کرد، به طوری که بعضی شرکت‌ها در این برهه زمانی اصلا تولید نداشتند و تنها به میزان کاشی و سرامیکی که در انبار داشتند، اکتفا کرده و آن را به فروش رساندند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اما از سال ۹۷ به نظر می‌رسد که شرایط برای این صنعت دوباره رو به بهبود است. اگرچه همچنان رونق بازار ساخت‌وساز املاک همچون گذشته نیست؛ اما شرایط برای شرکت‌های حاضر در این صنعت بهبود یافته؛ به طوری که می‌توان گفت صنعت کاشی و سرامیک وارد دوران جدیدی شده‌است.

وی در ادامه اظهار کرد که در دوره حاضر که به عنوان دوران رونق اعلام شده، تعداد پروانه‌های ساختمانی افزایش یافته است.

محمدی گفت: تورم و انتظارات تورمی باعث می‌شود که مقدار ساخت‌وساز افزایش پیدا کند که این امر به رونق صنعت کاشی و سرامیک کمک می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: اوایل دهه ۹۰، حدود ۱۰۰ میلیون متر صادرات وجود داشت که این رقم در انتهای دهه ۹۰، به حدود ۱۸۲ میلیون متر رسید. افزایش صادرات باعث شده که رقابت سنگین در بازار کاهش یابد و مقداری از رقابت به بیرون از بازار داخل منتقل شود.

وی تصریح کرد که انتظار نمی‌رود صادرات کاشی و سرامیک کشور در سال‌های آتی کاهش یابد، چراکه کشور عراق یکی از کشور‌های متقاضی برای سرامیک و کاشی کشور است. با توجه به ارزان بودن انرژی و وجود مواد اولیه این صنعت در کشور ما، برای کشور عراق قیمت‌ها مطلوب بوده و منصفانه است که کاشی و سرامیک مورد نیاز خود را از کشور ایران تهیه کند.

محمدی اذعان کرد: در حل حاضر، فروش داخلی در سطح ۴۱۰ میلیون متر است که این عدد در اوج رونق از سال ۹۰ تا ۹۲ در سطح ۴۶۰ میلیون متر بوده است.

وی اضافه کرد: مقدار فروش به دوران اوج خود رسیده و صنعت با دوره رکود خود فاصله گرفته است. به لحاظ کیفی تغیرات بسیاری انجام شده هم تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری وارد کشور شده و هم سایز کاشی و سرامیک‌ها بزرگ‌تر شده است.

به گفته این کارشناس؛ کیفیت برای تولیدکننده‌ها مهم است و حرکت به سمت تولید محصولات با کیفیت‌تر انجام می‌شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده