تاریخ: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۱۸
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۳۰۱۶۵۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کاهش ۸ درصدی میانگین قیمت سیمان در سال ۱۴۰۱/ محدودیت‌های مصرف انرژی یکی از مشکلات صنعت سیمان است

‌می‌متالز - رئیس هیات‌مدیره انجمن سیمان با اشاره به اینکه قیمت سیمان در سال‌جاری افزایش نیافته است، گفت: با وجود چالش‌های فراوان در تولید، میانگین قیمت فروش سیمان در سال ۱۴۰۱، نسبت به سال گذشته آن، ۸ درصد کاهش داشته است.

به گزارش می‌متالز، بر اساس آمار‌های جهانی منتشر شده، ایران در سال ۲۰۲۲ با تولید ۶۲ میلیون تن سیمان، توانسته از کشور‌هایی مانند عربستان، ژاپن و کره‌جنوبی عبور کند و جایگاه هشتم تولید این محصول را به طور مشترک با روسیه به خود اختصاص دهد.

اما حفظ و ارتقای این جایگاه برای تولیدکنندگان سیمان، به دلیل انرژی‌بری بالا با چالش‌ها و مشکلاتی همراه است.

در این رابطه حمید فرمانی، رئیس هیات‌مدیره انجمن سیمان، اظهار کرد: تامین انرژی گاز و برق از مشکلاتی است که همواره صنعت سیمان با آن روبه‌رو است.

وی با تاکید بر اینکه محدودیت‌های مصرف انرژی در روز‌های گرم سال یکی از مهم‌ترین چالش‌های این صنعت است، تاکید کرد: با وجود محدودیت‌ها، ما همواره در تلاش هستیم که تولید و تحویل پایداری داشته باشیم تا بازار داخلی در پی کاهش عرضه، دچار نوسان قیمت نشود.

فرمانی یکی از راه‌های مقابله با محدودیت‌های مصرف انرژی را ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کوچک دانست و گفت: یکی از بهترین راهکار‌ها ساخت نیروگاه است، اما در حال حاضر تولیدکنندگان به دلیل کاهش درآمد، قادر به ساخت نیروگاه نیستند.

رئیس هیات‌مدیره انجمن سیمان همچنین در ادامه به بهای تمام‌شده سیمان اشاره و اظهار کرد: قیمت تمام‌شده سیمان برای هر واحد تولیدی متفاوت است. بهای تمام‌شده هر تن سیمان فله از ۴۰۰ هزار تومان شروع و تا ۷۰۰ هزار تومان در نوسان است.

برآورده‌کردن انتظارات با اتکا به توان داخل

وی تاکید کرد: با وجود مشکلات فراوان توانسته‌ایم در شاخص‌های مختلف مانند تولید و تحویل با اتکا به توان خود و اعتقاد به تنظیم بازار، انتظارات را برآورده کنیم.

فرمانی در ادامه با اشاره به اینکه قیمت سیمان نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است، افزود: میانگین قیمت‌های فروش در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته آن، ۸ درصد کاهش داشته است.

فرمانی همچنین به عرضه سیمان در بورس کالا اشاره کرد و گفت: عرضه سیمان در بورس کالا در یک‌سال و نیم گذشته برای تولیدکنندگان تجربه خوب و متفاوتی بوده است.

رئیس هیات‌مدیره انجمن سیمان با تاکید بر اینکه فروش سیمان در بورس کالا یک مسیر منطقی است، اظهار کرد: در این راه مشکلاتی وجود دارد، اما با تعامل و رایزنی در حال پیگیری و حل مشکلات هستیم و امیدواریم با این روش تعادل لازم را در بازار به وجود آوریم.

منبع: خبرگزاری میزان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده