تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۱۳
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۳۰۲۴۶۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

میدکو؛ ستاره‌ای درخشان در عرصه معدن و صنایع معدنی کشور

‌می‌متالز - شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با جاری‌سازی مدل توسعه پایدار و فراگیر خود، همواره از برترین تکنولوژی‌های موجود مانند سیستم خنک‌سازی کک به روش خشک (CDQ)، تانک بایولیچینگ مس، احیا مستقیم به روش‌های میدرکس و HYL بهره برده است و با اجرای پروژه‌های نیروگاهی، جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب و استفاده از تکنولوژی کوره بلند، موجب ارتقای سطح امنیت انرژی و آب در مجتمع‌های تولیدی و همچنین کشور شده است.

به گزارش می‌متالز، شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) در سال ۱۳۸۶ با شعار استراتژیک «توسعه ما از معدن آغاز می‌شود» تاسیس شده است. این شرکت برای اولین بار در کشور، اقدام به ایجاد زنجیره کامل از معدن تا محصول نهایی در صنایع فولاد، مس، منیزیم و زغال‌سنگ کرده که در این راستا با اجرای ۴۰ پروژه عظیم در قالب ۱۸ شرکت زیرمجموعه، موفق به دستیابی به ظرفیت تولید سالانه بیش از ۲۵ میلیون تن محصولات معدنی و ۱۰۰ میلیون تن عملیات معدن‌کاری شده است. میدکو با سرمایه ثبتی ۱۴۰ هزار میلیارد ریال، از لحاظ ارزش بازار در میان برترین شرکت‌های بورس اوراق بهادار قرار گرفته است و به دنبال سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، بالغ بر ۲۴ هزار نفر به صورت مستقیم در بخش‌های تولید، خدمات، بازرگانی و پروژه‌های میدکو مشغول به کار بوده و همچنین حدود ۲۴۰ هزار شغل غیرمستقیم در کشور ایجاد شده است. میدکو، یکی از نقش‌آفرینان اصلی کشور در بخش معدن و صنایع معدنی بوده که به خوبی توانسته است در راستای ایجاد اشتغال پایدار و سودآوری در نقاط مختلف کشور، آن هم در چنین شرایط سخت و دشوار اقتصادی گام بردارد.

عمده سهام‌داران میدکو را شرکت مبنای خاورمیانه با سهم ۱۵٫۱۹ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان با سهم ۱۱٫۸۹ درصد و شرکت راهبرد سرمایه ایرانیان با سهم ۱۰٫۳۷ درصد تشکیل می‌دهند. مجموع سهام‌داران حقوقی دارای مالکیت بیش از یک درصد سهام میدکو معادل ۸۱٫۴۱ درصد، سایر سهام‌داران حقوقی ۱۴٫۹۲ درصد و سهام‌داران حقیقی ۳٫۶۷ درصد است. این شرکت ایجاد مدلی برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی و ارتقای سطح مدیریت، فناوری و سهم در تولید ناخالص داخلی را با هدف ارتقای ارزش سهام سهام‌داران، رضایت ذی‌نفعان و ارتقای رتبه جهانی، ایجاد ارزش پایدار و بلندمدت برای سهام‌داران از طریق طراحی، اجرا و توسعه معادن و صنایع معدنی را در دستور کار خود قرار داده است.

شرکت‌های زیرمجموعه میدکو در سه بخش تولیدی، خدماتی و بازرگانی طبقه‌بندی می‌شوند؛ شرکت‌های فولاد زرند ایرانیان، فولاد سیرجان ایرانیان، فولاد بوتیای ایرانیان، بابک مس ایرانیان، فروسیلیس غرب پارس، فراوران زغال‌سنگ پابدانا و گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه، شرکت‌های بخش تولیدی را تشکیل می‌دهند. شرکت‌های خدماتی شامل مهندسی معیار صنعت خاورمیانه، گسترش و نوسازی صنایع ایرانیان (مانا)، کارآوران صنعت خاورمیانه، سمنگان ترابر ایرانیان، توسعه ساخت و نصب صنایع بتنی و فلزی گسترش ماناساز آبیک، پژوهش و نوآوری فرتاک ایرانیان و مدیریت ساخت تجهیزات معادن و صنایع معدنی ایرانیان است. در حوزه بازرگانی نیز شرکت‌های بازرگانی آفتاب درخشان خاورمیانه، GMI project ltd و MMY در حال فعالیت هستند.

در خصوص معادن در اختیار میدکو نیز باید بیان کرد که مجموع ذخایر سنگ آهن این شرکت شامل معادن آنومالی ۲، ۴ و ۶ گل‌گهر (به صورت مشارکتی) و معدن سنگ‌آهن جلال‌آباد، به ۳۳۷ میلیون تن و مجموع ذخایر مس شامل معادن مس چاه موسی و چاه فیروزه (به صورت مشارکتی) به ۱۴۹٫۷ میلیون تن می‌رسد. در زمینه معادن مواد کمکی نیز مجموع ذخایر زغال‌سنگ میدکو در معادن خمرود و طبس شرقی (بلوک ۲ و ۳) به ۲۱۰ میلیون تن، مجموع ذخایر سیلیس در معادن درگهان نهاوند و تل سفید روانسر کرمانشاه به ۴٫۳ میلیون تن، مجموع ذخایر دولومیت شامل معادن هوتک و کاظم‌آباد به چهار میلیون تن و ذخیره معدن آهک ممرادکو به میزان یک میلیون تن برآورده شده است.

متنوع‌سازی و توسعه تولید در میدکو

شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، تمامی اهداف و برنامه‌ریزی‌های خود را در یک افق پنج ساله تبیین کرده است تا بتواند به تولید ۴٫۲ میلیون تن فولاد، ۷٫۵ میلیون تن گندله، هشت میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن، ۴٫۵ میلیون تن آهن اسفنجی، ۱٫۲ میلیون تن کک متالورژی، ۱٫۱ میلیون تن کنسانتره زغال سنگ، ۵۰ هزار و ۵۰۰ تن کاتد مسی، ۱۲ هزار تن لوله مسی، ۲۴ هزار تن فرو سیلیسیم، ۴۰۰ هزار تن آهک و دولومیت کلسینه و ۵۰۰ مگاوات برق در سال، دست پیدا کند. این شرکت با جاری‌سازی مدل توسعه پایدار و فراگیر خود، همواره از برترین تکنولوژی‌های موجود مانند سیستم خنک‌سازی کک به روش خشک (CDQ)، تانک بایولیچینگ مس، احیا مستقیم به روش‌های میدرکس و HYL بهره برده است و با اجرای پروژه‌های نیروگاهی، جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب و استفاده از تکنولوژی کوره بلند، موجب ارتقای سطح امنیت انرژی و آب در مجتمع‌های تولیدی و همچنین کشور شده است. آماده‌سازی و بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن، آهک و دولومیت در استان کرمان، معادن مس در استان‌های کرمان و سمنان و معادن سیلیس در استان‌های همدان و کرمانشاه در کنار استفاده از به‌روزترین ناوگان عملیات معدنی کشور با ظرفیت ۱۰۰ میلیون تن در سال و همچنین ایجاد ظرفیت لجستیکی حمل مواد اولیه و محصول به ظرفیت بیش از ۲۱ میلیون تن در سال به همراه ایجاد زنجیره کامل خدمات صنایع معدنی شامل پژوهش و نوآوری، طراحی و ساخت قطعات و تجهیزات، مدیریت پیمان، مهندسی، اجرای سازه و سیویل، بازرگانی داخلی و خارجی، از دیگر اقداماتی است که میدکو جهت تحقق چشم‌انداز پنج ساله خود در دستور کار قرار داده است.

طبق آمار منتشر شده در سامانه کدال در خصوص پورتفوی منتهی به فروردین ماه ۱۴۰۲، مجموع سرمایه‌گذاری ثبت شده میدکو به ۱۱۴ هزار و ۸۷۷ میلیارد و ۸۳۳ میلیون ریال رسیده است. ۹۶٫۲۲ درصد از سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در هفت شرکت فعال در حوزه فلزات اساسی معادل ۱۱۰ هزار و ۵۳۸ میلیارد و ۵۳۰ میلیون ریال، ۲٫۶۳ درصد در یک شرکت فعال در حوزه پیمانکاری صنعتی معادل سه هزار و ۲۲ میلیارد و ۴۰۴ میلیون ریال، ۰٫۴۴ درصد در یک شرکت فعال در زمینه خدمات فنی و مهندسی معادل ۵۰۰ میلیارد ریال، ۰٫۴۴ درصد سرمایه‌گذاری در یک شرکت فعال در زمینه واسطه‌گری‌های مالی و پولی معادل ۴۹۹ میلیارد و ۹۹۰ میلیون ریال و ۰٫۲۷ درصد در یک شرکت فعال در زمینه استخراج کانه‌های فلزی معادل ۳۱۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال بوده است. میدکو با هدف افزایش بهره‌وری و توسعه سیستم‌های اطلاعاتی و مدیریتی، اقداماتی همچون توسعه زیرساخت شبکه و نظارت تصویری، نگهداری و پشتیبانی زیرساخت شبکه و سیستم نظارت تصویری، برقراری امنیت زیرساخت شبکه و سیستم نظارت تصویری و پیاده‌سازی و استقرار راهکار جامع یکپارچه اطلاعاتی میدکو (MIDRP) را در دستور کار خود قرار داده است. این شرکت همچنین در ادامه مسیر موفقیت و ثروت‌آقرینی خود، اقدام به تهیه و تدوین رویکرد و مدل توسعه پایدار و فراگیر کسب‌وکار خود کرده است که در تمامی ارکان این شرکت جاری خواهد بود. مدل توسعه پایدار و فراگیر اکوسیستم کسب وکار میدکو به عنوان مدلی پیشگام در توسعه پایدار شرکتی، اتفاقی نو در راستای جهت‌بخشی به فعالیت‌های حال حاضر و آتی شرکت مطابق با اهداف توسعه پایدار جهانی است.

موفقیت‌های پیاپی میدکو در عرصه‌های مختلف

میدکو و شرکت‌های زیرمجموعه آن، همواره پیشگام و پیشرو در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی بوده اند و به جوایز و موفقیت‌های فراوانی در این زمینه دست یافته‌اند. از جمله این موفقیت‌ها می‌توان به کسب تندیس سیمین توسط میدکو و کسب تندیس برنزین توسط شرکت‌های فولاد زرند ایرانیان، فولاد سیرجان ایرانیان و فولاد بوتیای ایرانیان در هفتمین دوره جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت اشاره کرد. تجهیز و بهسازی ۵۲۲ مدرسه جوامع میزبان در استان‌های کرمان، همدان، سمنان و خراسان جنوبی طی ۱۱ سال اخیر، تامین اقلام بهداشتی و تجهیزات پزشکی برای مراکز بهداشتی و درمانی در دوران شیوع بیماری کرونا، تحویل رایگان بیش از پنج هزار و ۸۰۰ تن اکسیژن به بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمان، سیرجان، زاهدان و زابل به ارزش بیش از ۱۸ میلیارد تومان، کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و همکاری در ایمن‌سازی، بهسازی و رفع نقاط حادثه‌خیز راه‌های حوزه استحفاظی شهرستان زرند، تنها بخشی از اقدامات میدکو در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی بوده است. در سالی که گذشت، میدکو موفق به کسب بالاترین سطح تندیس سیمین جایزه تعالی سازمانی از بیستمین همایش ملی تعالی سازمانی شد. ضمن اینکه این شرکت در بیست و پنجمین دوره همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI۱۰۰)، موفق به کسب رتبه ۳۳ در فروش شد و در جمع ۱۰۰ شرکت برتر ایران در سال ۱۴۰۱ قرار گرفت. کسب تندیس زرین جایزه بین‌المللی مدیریت دانشی (KM۴D) در پنجمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی با رویکرد حاکمیت نوآوری و کسب نشان درجه یک ایمنی در دومین آیین اعطای نشان ایمنی، از دیگر موفقیت‌های میدکو در سال پیش بوده است.

آغاز فعالیت کارخانجات استحصال آب از باطله کنسانتره سنگ‌آهن (Dewatering) و خشک‌کن کنسانتره سنگ‌آهن (Dryer) مجتمع فولاد زرند ایرانیان، راه‌اندازی گرم واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی شرکت فولاد بوتیای ایرانیان و راه‌اندازی واحد تولید شمش منیزیم در شرکت فروسیلیس غرب پارس، از جمله موفقیت‌های میدکو در سال پیش بوده است. این شرکت همچنین پروژه‌های تولید آهن اسفنجی جمعا به ظرفیت ۴٫۵ میلیون تن در سال، کنسانتره سنگ‌آهن به ظرفیت یک میلیون تن در سال، کنسانتره مس چاه فیروزه و چاه موسی به ترتیب با ظرفیت‌های ۱۰۰ هزار تن و ۷۱۰۰ تن در سال، جمع‌آوری فاضلاب و احداث تصفیه‌خانه در شهر‌های کرمان و زرند، تجهیز و بهره‌برداری از معادن زغال‌سنگ طبس و خمرود و فعالیت‌های اکتشافی در هفت استان کشور را در دست اجرا دارد که تکمیل و راه‌اندازی هر یک از این پروژه‌ها، گام بلندی در راستای اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده در بخش معدن و صنایع معدنی کشور خواهد بود.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده