تاریخ: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۱۳
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۳۰۴۲۶۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در سفر رئیس سازمان محیط‌زیست به نطنز مطرح شد؛

ضرب الاجل یک ماهه سلاجقه برای معادن نطنز

‌می‌متالز - رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در بازدید از معادن نطنز اعلام کرد که در بازه زمانی یک ماهه با معادنی که تاکنون خلاف قوانین عمل کردند برخورد شود.

به گزارش می‌متالز، علی سلاجقه بعد از ظهر پنجشنبه در بازدید از معادن شهرستان نطنز و کرکس کوه با بیان اینکه بسیاری از مسائل زیست محیطی مربوط به خلاء قانونی است، اما در خصوص این معادن خلاء قانونی وجود ندارد، اظهار داشت: با اقداماتی که توسط مدیرکل محیط زیست اصفهان انجام می‌شود امیدواریم در یک بازه زمانی یک ماهه خبر‌های خوشی از این منطقه بشنویم و با معادنی که خلاف قانون عمل می‌کنند باید طبق قانون با آن‌ها برخورد شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد را برای مردم در کنار محیط زیست سالم می‌پذیریم، خاطرنشان کرد: در محیط‌زیست یک بحثی به نام ارزش گذاری اقتصادی وجود دارد؛ ما می‌گوئیم اگر قرار است کاری در منطقه‌ای اتفاق افتد باید دید چه از دست می‌دهیم قیمت گذاری کنیم و چه بدست می‌آوریم و در این از دست دادن صرفاً منافع بازاری مطرح نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: یک منطقه که جانور، گیاه و جاندار وجود دارد حتی باید از نظر منظر و سیمای طبیعی و تلطیف آب و هوا قیمت گذاری شود؛ به بیان دیگر باید خدمات اکوسیستمی و زیست محیطی که ارائه می‌شود قیمت گذاری و تفاوت آنچه که از دست می‌دهیم و آنچه بدست می‌آوریم مقایسه کرد.

نقشه ارزش‌گذاری اقتصادی ۶ استان کشور تهیه شد

سلاجقه با بیان اینکه در دولت مردمی و انقلابی نقشه ارزشگذاری اقتصادی ۶ استان کشور آماده شد، ادامه داد: امسال سعی می‌کنیم حداقل حدود ۸۰ درصد کشور تحت پوشش نقشه ارزش‌گذاری اقتصادی قرار گیرد و زمانیکه این نقشه منتشر شود برای درخواست هر معدن کاوی ارزش محدوده با میزان اشتغال و کالا و ارزش افزوده‌ای که ایجاد خواهد کرد، مقایسه و بررسی می‌شود.

وی ابراز داشت: در مسیر که می‌آمدم، نگاه می‌کردم دانش بومی کشاورزی که در این منطقه وجود داشته منهدم شده و هویت مردم منطقه را از بین برده است و منابع آبی مناسبی که در این حوضه وجود داشته، باطله‌های معدنی باعث شدند که تخریب شوند و به مناطق نرسند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار داشت: می‌دیدم که معادن روی زمین که خود مردم با اشتیاق اشتغال و توان فکری خلاقیت ایجاد می‌کردند از بین رفته و افراد دیگر آمدند معدن کاوی می‌کنند؛ چه افرادی بودند که حکم دیوان عدالت اداری ابطال می‌شود و این حکم بر چه اساسی بوده‌است؟

سلاجقه خطاب به دوستداران محیط‌زیست نطنز گفت: بعنوان سومین خادم شما در محیط زیست کشور آمده‌ایم که مشکل را حل کنیم و مسوول سازمان صمت در شهرستان و استان اصفهان باید به وظیفه خود عمل کنند.

وی تصریح کرد: درخصوص آنچه که در این منطقه اتفاق می‌افتد ما برای سازمان صمت قانون داریم؛ برای معدن کاوی که مجوز سطحی و حجمی دارند تکالیفی هم دیده شده است، معدن‌کاوان پشت صفحه مجوز را هم بخوانند!

طرق رود منظری از باطله‌های معدنی شده است

سلاجقه گفت: به همه معدن کاوان کشور اعلام می‌کنم اگر به تعهدات مجوز عمل نکنند به آنان مجوز داده نخواهد شد؛ معادن کرکس جزو معادن استراتژیک کشور نیستند، اجازه نمی‌دهیم کرکس کوه که منبع تأمین آب از بین ببرند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: در این مساله دولت در کنار شما است که همراه محیط زیست هستید و این مطالبه را حتماً پاسخ خواهیم داد.

ضرب الاجل یک ماهه سلاجقه برای معادن نطنز

سلاجقه تصریح کرد: در معدن کاوی زشت‌ترین کاری که می‌تواند اتفاق افتد توهین به شعور مردم و مسوولان است؛ روستای زیبای طرقرود را وقتی نگاه می‌کنیم منظری از انباشت از باطله‌های معدنی شده و این توهین به فرهنگ ایرانی است. کدام مسوول اینجا آمده معدن کاوی کند که هر بلائی خواسته به سر مردم منطقه بیاورد؟ با کوچک‌ترین وزش بادی باطله‌ها در خانه مردم است.

وی با بیان اینکه مجموعه بهداشت و درمان در این منطقه باید به وظیفه خود عمل کند، ابراز داشت: مردم، ولی نعمت ما هستند، سازمان صمت و محیط زیست خادم شما هستند و منافع مردم را بر منابع دولت ترجیح می‌دهیم، زیرا دولت اگر قرار باشد منافعی داشته باشد در راستای منافع شما است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: حتماً جایگاه محیط زیست کشور را به پشتیبانی شعار سال حفظ خواهیم کرد همانگونه که رهبر انقلاب چند سال پیش اعلام کردند که مساله محیط زیست اولویت کشور است و مساله این دولت آن دولت نیست و بعنوان یک اصل در اصل پنجاهم قانون اساسی مطرح شده است.

سلاجقه تصریح کرد: کشور به معدن نیاز دارد، اما هر چیزی قانون دارد؛ معادن این منطقه چهره شهر و روستا را با کمال وقاحت بهم ریختند و ما جلوی این‌ها را می‌گیریم.

وی با بیان اینکه مساله معادن کرکس کوه را اولویت شورای عالی محیط زیست قرار خواهیم داد، اضافه کرد: کرکس یک منطقه حفاظت شده است و برای خود قانون دارد؛ سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان دستگاه نظارتی کشور در بخش دولت است.

اجازه تخریب بیشتر به معادن کرکس نخواهیم داد

سلاجقه تاکید کرد: ما به معادن کرکس اجازه تخریب بیشتر نخواهیم داد، زیرا چهره این منطقه مانند مانند جنگ زده و کاملاً منطقه باطله‌ها شده و شبکه هیدورگراف منطقه را از بین برده‌اند، اما کسی که این کار را کرده باید شرایط را به گذشته برگرداند وگرنه از همه ظرفیت‌های قانونی برای برخورد استفاده می‌کنیم.

وی افزود: بحث معادن کرکس را روز یکشنبه در جلسه هیئت دولت خدمت رئیس جمهوری مطرح خواهم کرد این منطقه باید نجات یابد.

رویکرد حفاظتی صِرف برای محیط‌زیست پاسخ نمی‌دهد

سلاجقه با بیان اینکه دولت انقلابی تاکید دارد که هیچ پروژه بدون مجوز زیست محیطی کلنگ زنی نشود، تصریح کرد: با وجود این در بُعد اقتصادی موظفیم کمک کرده و فرآیند‌ها را تسهیل کنیم، زیرا رویکرد حفاظتی صِرف برای محیط زیست و منابع طبیعی کشور دیگر پاسخ نمی‌دهد.

وی ادامه داد: هنر این است که انسان را داشته باشیم بعنوان اشرف مخلوقات نه صاحب مخلوقات تا در کنار مخلوقات از ظرفیت‌های طبیعی استفاده کند و طبیعت بعنوان میراث آینده حفظ شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مصارف آب فولاد نطنز نیز گفت: فولاد نطنز باید با استفاده از پساب شهری فعالیت خود را ادامه دهد و منابع آب و چاه‌ها پلمب شوند و باید حتماً برآورد مصرف آب انجام شود.

علی سلاجقه پس از بازدید از وضعیت معادن نطنز و گفتگو با دوستداران محیط‌زیست این شهرستان به پارک ملی قمیشلو در شهرستان تیران و کرون رفت و با جمعی از محیط‌بانان استان دیدار و گفتگو کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده