تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۳۶
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۳۰۷۱۷۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تولید زغال‌سنگ شرکت «CIL» هند به بالاترین مقدار خود رسید

‌می‌متالز - هند بعد از چین، بزرگ‌ترین تولید‌کننده و مصرف‌کننده زغال‌سنگ در جهان محسوب می‌شود. زغال‌سنگ، اصلی‌ترین منبع انرژی برای تولید برق و همچنین صنایع آهن و فولاد در هند است.

به گزارش می‌متالز، در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱، هند حدود ۷۷۸ میلیون تن زغال‌سنگ تولید کرد. مصرف زغال‌سنگ هند طی این سال، ۹۷۸ میلیون تن بود. با وجود اینکه سهم انرژی‌های دیگر به خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های اخیر در هند رو به افزایش بوده، اما همچنان زغال‌سنگ مهم‌ترین منبع انرژی در این کشور است. در سال ۲۰۲۲، حدود ۶۹.۹ درصد برق هند از زغال‌سنگ و ۱۱.۴ درصد از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، شرکت CIL (Coal India Limited) بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده زغال‌سنگ در هند است. این شرکت دولتی در سال ۱۹۷۵ تشکیل شد و با تولید ۷۹ میلیون تن زغال‌سنگ در سال، کار خود را آغاز کرد. سهم شرکت «CIL» در تولید زغال‌سنگ هند ۸۰ درصد، در تولید برق ۵۵ درصد و در تامین کل انرژی مورد نیاز هند ۴۰ درصد است. لازم به ذکر است که بزرگ‌ترین معدن زغال‌سنگ روباز آسیا یا همان معدن «Gevra» در ایالت «Korba» هند، با تولید ۴۵ میلیون تن زغال‌سنگ در سال نیز توسط این شرکت معدن‌کاری می‌شود. از تولیدات این شرکت می‌توان زغال‌سنگ کک‌شو و حرارتی و همچنین زغال‌سنگ شسته‌شده (کنسانتره زغال‌سنگ) را نام برد.

افزایش تولید زغال‌سنگ شرکت «CIL» در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱

شرکت «CIL» در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱، حدود ۶۶۲.۶ میلیون تن زغال‌سنگ تولید کرد که حدود ۹۵.۸ درصد آن از معادن روباز بود. این بالاترین میزان تولید زغال‌سنگ در طول تاریخ این شرکت بوده و نسبت به سال گذشته ۴.۴ درصد رشد داشته است. از این میزان حجم تولید، ۴۶.۶ میلیون تن آن مربوط به زغال‌سنگ کک‌شو و ۵۷۶ میلیون تن آن نیز از نوع زغال‌سنگ حرارتی بود. در سال مالی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ به دلیل رکود اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا، تولید زغال‌سنگ این شرکت کاهش یافت.

با توجه به افزایش جمعیت هند و گسترش روزافزون صنایع این کشور، پیش‌بینی می‌شود تولید و مصرف زغال‌سنگ در سال‌های آینده افزایش یابد. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است که مصرف زغال‌سنگ هند تا سال ۲۰۲۵، از مرز یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن خواهد گذشت. شرکت «CIL» نیز در همین راستا، قصد دارد تا سال ۲۰۲۵-۲۰۲۴، تولید خود را به یک میلیارد تن برساتد. در شکل زیر میزان تولید شرکت CIL در سال‌های مختلف نمایش داده شده است.

تولید زغال‌سنگ شرکت «CIL» هند به بالاترین مقدار خود رسید

 

رشد مثبت اغلب زیرمجموعه‌های شرکت «CIL» در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱

شرکت «CIL» در حال حاضر دارای هشت شرکت زیر‌مجموعه است که در هشت ایالت هند در ۸۴ ناحیه معدنی فعالیت می‌کنند. این شرکت دارای ۳۱۸ معدن است که ۱۴۱ مورد آن معدن زیرزمینی، ۱۵۸ مورد معدن روباز و ۱۹ مورد آن ترکیبی است. شرکت‌های زیرمجموعه شرکت «CIL» شامل شرکت‌های BCCL، CCL، ECL، WCL، SECL NCL، MCL و CMPDI هستند. در بین این هشت شرکت، شرکت «CMPDI» یک شرکت مهندس مشاور است که در زمینه مشاوره اکتشاف و حفاری و جمع‌آوری داده‌ها برای پروژه‌ها در سطح کشور فعالیت می‌کند. هفت شرکت بعدی همگی شرکت‌های تولید‌کننده زغال‌سنگ هستند.

شرکت «BCCL» در حال حاضر در ۱۳ ناحیه معدنی بر روی ۳۶ معدن کار می‌کند که ۱۱ مورد آن زیرزمینی، ۱۶ مورد آن روباز و ۹ مورد آن ترکیبی است. همچنین این شرکت، هشت واحد شست‌وشوی زغال‌سنگ را اداره می‌کند و چهار واحد شست‌وشوی جدید نیز در فاز ساخت دارد. این شرکت حدود ۵۰ درصد زغال‌سنگ کک‌شوی صنایع فولاد را تامین می‌کند. در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱، این شرکت حدود ۳۰٫۵ میلیون تن زغال‌سنگ تولید کرد.

شرکت «CCL» دارای ۵۲ معدن است که ۱۱ معدن زیرزمینی و بقیه روباز هستند. این شرکت پنج واحد شست‌وشوی زغال‌سنگ دارد که چهار واحد برای شست‌وشوی زغال‌سنگ کک‌شو و یکی برای زغال‌سنگ حرارتی است. در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱، این شرکت ۶۸.۸ میلیون تن زغال‌سنگ تولید کرد که ۹.۹ درصد رشد نسبت به سال قبل از آن را نشان می‌دهد.

سهم شرکت «NCL» در تولید زغال‌سنگ هند ۱۸.۵ درصد است. مجموع ذخایر معادن زغال‌سنگ این شرکت، به حدود ۱۰ میلیارد تن می‌رسد. این شرکت در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱، حدود ۱۲۲ میلیون تن زغال‌سنگ تولید کرد که نسبت به سال پیش از آن ۶.۴ درصد رشد داشت.

شرکت «SECL» دارای ۶۷ معدن است که ۴۶ مورد آن معادن زیرزمینی و بقیه آن‌ها روباز هستند. این شرکت در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱، حدود ۱۴۲ میلیون تن زغال‌سنگ تولید کرد.

شرکت «WCL» دارای ۵۵ معدن است که ۲۱ مورد آن زیرزمینی و ۳۴ مورد روباز هستند. این شرکت در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱، حدود ۵۷.۷ میلیون تن زغال‌سنگ تولید کرد که نسبت به سال پیش از آن ۱۴.۸ درصد رشد داشته است.

در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱، به جز دو شرکت «ECL» و «SECL»، بقیه شرکت‌ها نسبت به سال قبل رشد مثبت داشته‌اند.

تولید زغال‌سنگ شرکت «CIL» هند به بالاترین مقدار خود رسید

 

فروش زغال‌سنگ شرکت «CIL» در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ رکورد زد

این شرکت در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱، بالاترین درآمد فروش خالص و فروش ناخالص را ثبت کرد. فروش ناخالص آن، یک تریلیون و ۵۲۷ میلیارد روپیه و فروش خالص آن، یک تریلیون و ۶ میلیارد روپیه برآورد شد. مشتریان اصلی این شرکت، نیروگاه‌های تولید برق و صنایع آهن و فولاد هستند. سود خالص این شرکت در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱، حدود ۱۷۴ میلیارد روپیه بود که ۳۶.۸ درصد رشد را نسبت به سال پیش از آن نشان می‌دهد. این میزان از سود خالص در این سال، جایگاه دوم سود خالص سالانه را در تاریخ این شرکت دارد. در سال مالی ۲۰۲۱-۲۰۲۰، به دلیل رکود اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا، حاشیه سود این شرکت کاهش یافت. یک سال پس از آن و در دوران بازیابی، حاشیه سود شرکت «CIL» افزایش پیدا کرد، اما نتوانست به مقدار دو سال قبل برگردد. علت این امر را می‌توان افزایش هزینه‌های عملیاتی و همچنین عدم جبران کامل خسارات دوران همه‌گیری دانست. در شکل زیر درصد حاشیه سود این شرکت در سال‌های مختلف نشان داده شده است.

تولید زغال‌سنگ شرکت «CIL» هند به بالاترین مقدار خود رسید

 

شرکت «CIL» تلاش می‌کند آلودگی‌های زیست‌محیطی خود را کاهش دهد

زغال‌سنگ از آلوده‌کننده‌ترین سوخت‌های فسیلی در جهان محسوب می‌شود. استخراج، تولید و مصرف این ماده منجر به آلودگی هوا، آب و خاک می‌شود. در حال حاضر حدود یک‌پنجم از انتشارات کربنی جهان، ناشی از فعالیت نیروگاه‌های مبتنی بر زغال‌سنگ است. شرکت «CIL» در جهت کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، به اقداماتی از قبیل بهینه‌سازی مصرف برق، استفاده از سلول‌های خورشیدی و کاشت درخت در اراضی معدنی روی آورده است. این شرکت در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱، حدود چهار میلیون کیلووات ساعت انرژی با استفاده از سلول‌های خورشیدی تولید کرد. علاوه‌براین، با وجود رشد ۴.۴ درصدی در تولید زغال‌سنگ در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱، مصرف برق این شرکت نسبت به سال قبل از آن ۲.۵ درصد کاهش داشته است.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده