تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۱۴
بازدید: ۴۱
کد خبر: ۳۰۷۵۰۴
سرویس خبر : انرژی

امضای قرارداد ۲۷ ساله بین قطر و چین/ تنش پکن و واشنگتن به نفع دوحه تمام می‌شود؟

‌می‌متالز - قطر و چین روز سه‌شنبه قرارداد ۲۷ ساله‌ای را به منظور تامین گاز طبیعی مایع برای دومین اقتصاد بزرگ جهان امضا کردند. با توجه به تنش‌های ایالت متحده و استرالیا با چین، این کشور اکنون به دنبال تامین‌کنندگان مطمئن‌تر برای انرژی است.

به گزارش می‌متالز، قطر روز سه‌شنبه دومین قرارداد بزرگ تامین گاز خود را در فاصله کمتر از یک سال با یک شرکت دولتی چین امضا کرد. این مساله باعث شد قاره آسیا در رقابت برای تامین گاز از پروژه عظیم توسعه تولید دوحه، نسبت به قاره‌های دیگر پیشی بگیرد.

شرکت ملی نفت چین (CNPC) و شرکت قطر انرژی قراردادی ۲۷ ساله امضا کردند که بر اساس آن چین سالانه چهار میلیون تن گاز طبیعی مایع (LNG) از این کشور خریداری خواهد کرد.

«سعد الکعبی»، رئیس انرژی قطر در جلسه امضای این قرارداد گفت که CNPC همچنین سهامی در توسعه شرق پروژه گاز مایع طبیعی میدان شمالی قطر در اختیار خواهد گرفت. این سهم معادل پنج درصد از یک قطار LNG با ظرفیت هشت میلیون تن متریک در سال است.

کعبی گفت: امروز ما در حال امضای دو قرارداد هستیم که روابط ما را با یکی از مهم‌ترین بازار‌های گاز در جهان و همچنین بازار اصلی محصولات انرژی قطر محکم‌تر خواهد کرد.

به نقل از رویترز، در ماه نوامبر نیز، در معامله‌ای مشابه، قطر انرژی یک قرارداد ۲۷ ساله با شرکت سینوپک چین برای تامین چهار میلیون تن متریک گاز در سال امضا کرد. این شرکت گاز دولتی چین نیز سهامی معادل پنج درصد از یک قطار LNG با ظرفیت هشت میلیون تن در سال را از آن خود کرد.

قاره آسیا، با تمایل به قرارداد‌های خرید و فروش بلندمدت در زمینه تضمین عرضه از طریق طرح توسعه دو فازی قطر که ظرفیت مایع‌سازی آن را تا سال ۲۰۲۷ از ۷۷ میلیون تن به ۱۲۶ میلیون تن متریک در سال افزایش می‌دهد، از اروپا پیشی گرفته است.

قرارداد روز سه‌شنبه سومین قرارداد قطر انرژی برای تامین گاز مایع طبیعی برای یک خریدار آسیایی خواهد بود. کعبی گفت که سایر خریداران آسیایی نیز در حال مذاکره برای مشارکت در سهام این عملیات توسعه هستند.

تنش‌های ژئوپلیتیکی؛ برگ برنده قطر

قطر بزرگترین صادرکننده LNG در جهان است و رقابت برای این کالا از آغاز جنگ اوکراین، به‌ویژه برای اروپا که به مقادیر زیادی انرژی برای جایگزینی گاز روسیه -تقریباً ۴۰ درصد واردات این قاره را تشکیل می‌داد- نیاز داشت، شدت گرفت.

رویترز پیش‌تر گزارش داده بود که CNPC چین به نهایی کردن معامله برای خرید LNG حاصل از پروژه توسعه میدان شمالی از قطرانرژی به مدت حدود ۳۰ سال، نزدیک است.

قطرانرژی قبلاً گفته بود که می‌تواند تا پنج درصد از سهام قطار‌های گازی مرتبط با توسعه میدان شمالی خود را به کسانی که کعبی، وزیر انرژی این کشور و مدیرعامل قطر انرژی آن‌ها را «شرکای ارزش افزوده» توصیف کرد، واگذار کند. در ماه آوریل، سینوپک چین اولین شرکت انرژی آسیایی بود که به شریک «ارزش افزوده» در این پروژه تبدیل شد.

قطرانرژی نیز در این پروژه با شرکت‌های نفتی بین‌المللی مشارکت سهامی امضا کرده، اما گفته است که قصد دارد ۷۵ درصد از سهام توسعه میدان شمالی را حفظ کند که شامل ساخت تاسیسات صادرات مایعات می‌شود و حداقل ۳۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

از آنجایی که روابط پکن با ایالات متحده و استرالیا، دو رقیب بزرگ صادرات LNG قطر، دچار تنش شده است، شرکت‌های انرژی ملی چین هر چه بیشتر قطر را به‌عنوان یک هدف مطمئن برای سرمایه‌گذاری در منابع می‌بینند.

کعبی گفت: سازمان سرمایه‌گذاری قطر (QIA)، صندوق دارایی ۴۴۵ میلیارد دلاری این کشور، قسمت عمده درآمد‌های حاصل از توسعه میدان شمالی را مدیریت خواهد کرد.

او بیان داشت: من فکر می‌کنم اکثر درآمد حاصل از توسعه میدان شمالی به یک صندوق ثروت نسل آینده در سازمان سرمایه‌گذاری قطر اختصاص می‌یابد تا اطمینان حاصل شود که از ساکنان در قطر به خوبی محافظت می‌شوند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده