تاریخ: ۰۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۳۵
بازدید: ۵۶
کد خبر: ۳۰۸۰۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان قزوین مطرح کرد؛

اشتغال‌زایی صنایع قزوین برای بیش از ۱۵۲ هزار نفر/ صادرات ۶۴۸ میلیون دلاری استان در سال ۱۴۰۱

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان قزوین اعلام کرد که با صدور ۳۴۶۹ پروانه بهره‌برداری صنعتی و بیش از ۲۱۷ هزار و ۸۱۶ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری، برای ۱۵۲ هزار و ۶۱۳ نفر در استان شغل ایجاد شده است.

به گزارش می‌متالز، به مناسبت دهه تولید و تجارت «عزیزالله افضلی» مدیرکل صمت استان قزوین در نشست خبری پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران بود.

وی در ابتدای این نشست با بیان اینکه با کمک رسانه‌ها می‌بایست فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی منعکس شود تا امید و اعتماد مردم تقویت شده و بدانند مسئولان در مسیر خدمت‌رسانی تلاش می‌کنند، افزود: در استان قزوین ۳۴۶۹ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی صادر شده که در این واحد‌ها بیش از ۲۱۷ هزار و ۸۱۶ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده و برای ۱۵۲ هزار و ۶۱۳ نفر شغل ایجاد شده است.

مدیرکل صمت استان قزوین یادآورشد: همچنین ۲۳۰۰ طرح صنعتی در استان با ۱۱۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حال اجراست که اشتغال ۹۳ هزار نفر را ممکن می‌کند.

وی با اشاره به اینکه میزان ارزش افزوده ناشی از فعالیت صنایع استان بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان است، تاکید کرد: جایگاه قزوین از نظر تعداد پروانه بهره‌برداری صادر شده در رده هفتم کشور، از نظر سرمایه‌گذاری رتبه سیزدهم و از نظر میزان اشتغال در رتبه پنجم کشور است.

افضلی با تاکید بر اینکه در دو سال اخیر و در دولت سیزدهم نیز ۷۷۴ فقره پروانه صادر شده و زمینه ۳۶۹ هزارمیلیارد ریال سرمایه‌گذاری مهیا شده و با بهره‌برداری از این واحد‌ها برای ۱۷ هزار و ۳۱ نفر شغل ایجاد شده است، اضافه کرد: در سه ماهه امسال هم ۱۱۵ فقره جواز صادر شده و برای ۲۴ هزار و ۶۰۲ نفر اشتغال ایجاد شده است.

تعهد اشتغال ۸۰۰۰ نفری را محقق کردیم

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که در سال گذشته تعهد اشتغال صنعت ۸۰۰۰ نفر بود که با تحقق ۱۰۸ درصدی توانستیم اشتغال ۸۵۰۰ نفر را فراهم کنیم، در خصوص وضعیت معادن استان قزوین نیز اینگونه توضیح داد: در حال حاضر ۱۵۴ فقره پروانه اکتشاف از معادن و ۱۱۱ مورد گواهی کشف در استان صادر شده و میزان ذخایر معدنی این استان نیز بیش از ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تن برآورد می‌شود.

مدیرکل صمت استان قزوین با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵۶ پروانه بهره‌برداری در بخش معدن داریم که زمینه اشتغال ۱۹۰۷ نفر را مهیا کرده، تصریح کرد: موضوع پلی‌متال‌ها می‌تواند بحش معدن را متحول کند و ظرفیت بالقوه‌ای است که مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه اظهار کرد: معدن مس طارم یک شرکت سهامی با مشارکت بخش خصوصی و دولتی است که اخیرا دستخوش تغییراتی شده و بخش اعظم سهام شرکت خصوصی شده و مدیران شرکت تعهداتی به استان دارند که باید تا پایان سال آینده ظرفیت ۱۰۰ درصدی آن را فعال کنند، زیرا این معدن ذخیره قطعی خوبی دارد که به دلیل مدیریتی هنوز استفاده خوبی از آن نشده است.

افضلی با بیان اینکه پیشرفت ساخت جاده و تامین برق خوب این معدن بوده و بهانه‌ای برای نبود زیرساخت ندارند که در افتتاح تاخیر داشته باشند، افزود: البته برای معادن آبیک هم تصمیم گیری شده تا فعالیت‌هایش با کمترین تخریب محیط‌زیستی همراه باشد.

رفع چالش‌های معادن با حفظ منافع سرمایه‌گذار و مردم

وی ادامه داد: تعارض منابع بهره‌بردار با ساکنان محلی از چالش‌های بخش معادن است که باید با همراهی و تعامل مردم اطراف معادن به یک جمع‌بندی مناسب برسیم تا هم منافع سرمایه‌گذار و هم مردم حفظ شود.

مدیرکل صمت استان قزویندر خصوص واگذاری مزایده معادن یادآور شد: به‌علت اینکه در گذشته، در این زمینه شبهاتی وجود داشت، از این پس همه مزایده‌ها در سایت بارگذاری می‌شود. در حال حاضر مدت دو سال است این واگذاری‌ها در سایت صورت می‌گیرد و افراد شانس بیشتری برای برنده شدن دارند و نظر سلیقه‌ای و رانتی حذف شده است.

احیای ۵۵ واحد مشکل‌دار در استان قزوین

وی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا در خصوص تعداد واحد‌های احیا شده صنعتی بیان کرد: با اقدامات انجام شده در ستاد احیا که مسئولیت آن با سازمان صمت و شرکت شهرک‌های صنعتی است در سال گذشته توانستیم ۵۵ واحد تولیدی و صنعتی را احیا کرده و به چرخه تولید بازگردانیم.

افضلی با تاکید بر اینکه امسال هم ۵ واحد دارای مشکل که در خارج از شهرک‌ها مستقر بودند، احیا شده و وارد چرخه تولید شدند، از افتتاح دو طرح صنعتی در استان در دهه تولید و تجارت هم خبر داد و افزود: طرح توسعه شرکت هفت الماس و شرکت سانا سلولز از طرح‌های آماده بهره‌برداری در استان قزوین است.

وی با اشاره به برنامه‌های این دهه نیز اظهار کرد: تجلیل از صنعتگران نمونه استان به مناسبت روز ملی صنعت است و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان و برگزاری نشست و همایش تخصصی معادن در این ایام تدارک دیده شده است.

صادرات ۶۴۸ میلیون دلاری در استان

مدیرکل صمت استان قزوین در خصوص میزان صادرات استان نیز اینگونه توضیح داد: در سال گذشته ۶۴۸ میلیون دلار صادرات از استان محقق شد که با افزایش ۱۵.۸ درصدی مواجه شدیم و رتبه ۱۴ را کسب کردیم و در هدف‌گذاری امسال قرار است آن را به یک میلیارد دلار برسانیم تا در ردیف باشگاه‌های صادراتی کشور قرار گیریم.

برخورد با شرکت‌های خودرویی بدون مجوز

وی در مورد توقف فعالیت شرکت‌های پیش فروش خودرو تاکید کرد: شرکت‌های خودرویی و پیش فروش بر اساس قانون و آئین‌نامه حمایت از تولیدکننده و مصرف کنند، تنها زمانی می‌توانند مجوز بگیرند که خودشان وارد کننده یا تولیدکننده خودرو و محصولات آن باشند که متاسفانه این شرکت‌ها مجوز نداشته‌اند.

افضلی اضافه کرد: در استان قزوین شاهد رویش قارچ‌گونه این شرکت‌ها بودیم و از بدو حضور در ۲۰۰ صفحه سندی که موجود است ما اخطار و هشدار دادیم و اعلام کردیم این شرکت‌ها مجوز ندارند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: امروز بر اساس قوانین تعزیرات حکومتی صلاحیت رسیدگی به وضعیت آن‌ها با اداره کل صمت است که آن را به دادستانی ارجاع داده‌ایم.

مدیرکل صمت استان قزوین همچنین گفت: با تعداد فراوان سرمایه‌گذاران دراین عرصه با تمهیدات شورای قضایی و شورای تامین اقداماتی شده تا مشکلات خریداران به گونه‌ای برطرف شود.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده