تاریخ: ۰۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۳۱
بازدید: ۶۰
کد خبر: ۳۰۸۰۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان کردستان مطرح کرد؛

حمایت از واحد‌های تولیدی راه تحقق شعار سال است/ اشتغال ۶ هزار نفر در بخش صنعت و معدن کردستان

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان کردستان اعلام کرد که اگر دستگاه‌های اجرایی می‌خواهند شعار سال تحقق یابد، باید حمایت واحد‌های تولیدی را به‌صورت جد در دستور کار قرار دهند.

به گزارش می‌متالز، «بختیار خلیقی» مدیرکل صمت استان کردستان، در جلسه کمیته تسهیل و رفع موانع تولید استان کردستان، ضمن بیان مطلب فوق، اظهارکرد: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری توجه به امر تولید و حمایت از واحد‌های تولیدی است و در همین راستا شعار سال رشد تولید و کاهش تورم است.

وی با بیان اینکه حمایت و پشتیبانی از واحد‌های تولیدی می‌تواند توسعه استان و اشتغالزایی را به دنبال داشته باشد، تاکید کرد: تسهیل و رفع موانع واحد‌های تولیدی یکی از اولویت‌های کاری صمت کردستان است و انتظار می‌رود با حمایت و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در آینده نزدیک واحد‌های تولیدی نیمه فعال هم به چرخه تولید بازگردند.

مدیرکل صمت استان کردستان در ادامه این جلسه به بررسی مشکلات واحد تولیدی صبا نور پرداخت و یادآور شد: شرکت صبا نور در عرصه صنایع معدنی به عنوان بزرگترین تولید کننده سنگ‌آهن فعالیت داشته و در راستای تکمیل زنجیره فولاد نقش بسزایی دارد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط تعین شده توسط شرکت برق برای واحد‌های تولیدی انتظار می‌رود در بحث تامین سوخت، حمایت‌های لازم را از این واحد تولیدیی داشته باشند.

اشتغال ۶ هزار نفر در بخش صنعت و معدن کردستان

خلیقی، سهمیه اشتغال امسال این اداره کل را ۶ هزار و ۸۳ نفر دانست و اظهار داشت: از جمله برنامه‌های این اداره کل برای رشد تولید در بخش صنعت شامل پیگیری و حمایت از طرح‌های پیشران، تعریف طرح‌های صنعتی اشتغالزا و اولویت دار و فعال سازی واحد‌های راکد و غیر فعال است.

وی با بیان اینکه در حوزه صنعت در کردستان یک هزار و ۲۰۷ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری داریم که در بستر سامانه جامع تجارت به ثبت رسیده است، افزود: از این تعداد واحد به ثبت رسیده ۶۶۶ واحد فعال، ۱۹۸ واحد نیمه فعال بوده و ۱۶۲ واحد نیز راکد هستند.

مدیرکل صمت استان کردستان در ادامه یادآور شد: واحد‌های فعال و نیمه فعال در مجموع ۱۵ هزار و ۴۳۷ نفر اشتغال داشته و برای به بهره‌برداری رساندن آن‌ها ۴ هزار و ۸۲۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

وی اضافه کرد: توسعه صادرات محور، پیگیری طرح‌های پیشران در دست اجرا، توسعه و حمایت از صنایع صادرات محور، تعریف طرح‌های اشتغال‌زایی جدید، سرمایه‌گذاری در شستا با محوریت تولید و پتانسیل شهرستان‌ها نیز به صورت جد در دستور کار صمت قرار گرفته است.

خلیقی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: تعداد طرح‌های صنعتی دارای جواز تاسیس استان هزار و ۹۵۰ طرح با پیش بینی اشتغالزایی ۳۰ هزار و ۷۹۳ نفر و پیش بینی سرمایه گذاری ۶۸ هزار و ۷۲۴ میلیارد تومان است.

وی افزود: مهمترین محصولات تولیدی استان شمش طلا با ۵۰۰ کیلو گرم ظرفیت، پلی اتیلن ۳۰۰ هزار تن، لاستیک خودرو و سرامیک ۳ میلیون متر مربع، کنسانتره آهن ۱۰ هزار ۵۰۰ تن، لوازم خانگی ۸۴۲ هزار دستگاه، انواع لامپ led و چراغ ۷۵ میلیون، سیگار ۵ میلیارد، سیمان ۱ میلیون تن، تراکتور ۵۰۰ دستگاه، نوشیدنی گازدار ۱ میلیون لیتر، لبنیات ۲۳۰۰ تن، آرد ۲۳۰ هزار و آب معدنی ۲۰ میلیون لیتر است.

مدیرکل صمت استان کردستان با بیان اینکه پیش بینی اشتغالزایی در طرح‌های پیشران ۶ هزار و ۱۰۰ نفر بوده که با بیش از ۲ میلیارد ریال سرمایه گذاری در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در زمینه طرح‌های صنعتی، طرح تولید ورق گرم فولادی در شرکت فولاد کردستان، طرح آهن اسفنجی بیجار، تولید شمش طلا، تولید پلی اتلین پتروشیمی از جمله این طرح‌ها است.

خلیقی با اشاره به اینکه سالیان متوالی است که رهبر معظم انقلاب به مساله تولید و اقتصاد توجه ویژه دارند، گفت: سال گذشته ۸ درصد رشد تولید در حوزه صنعت و ۲ درصد در حوزه معدن در کل کشور داشته‌ایم که بیانگر تلاش مسئولان در شرایط سخت اقتصادی است.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده