تاریخ: ۰۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۰۵
بازدید: ۵۳
کد خبر: ۳۰۸۰۹۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی عنوان کرد:

تامین پایدار نهاده و سنگ آهن در دستور کار قرار گیرد/ در بورس کالا نباید قیمت‌گذاری دستوری مطرح شود

‌می‌متالز - عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی گفت: یکی از اهداف اصلی عرضه محصولات در بورس، کشف عادلانه قیمت و دیگری ایجاد شفافیت در معاملات است و از این رو عرضه مواد اولیه تولید فولاد و البته کل زنجیره تولید در بورس کالا به شفافیت قیمتی این کالا‌ها کمک می‌کند.

به گزارش می‌متالز، سجاد غرقی با اشاره به اینکه مکانیسم عرضه در بورس کالا باید رقابتی باشد، اظهارداشت: محاسبات عرضه و تقاضا اگر خارج از محاسبات صورت گیرد، هر دو طرف یعنی هم خریدار و هم فروشنده دچار چالش خواهند شد.

وی گفت: بورس کالا یکی از ابزار‌های کشف قیمت خواهد بود و با ایجاد رقابت به قیمت واقعی نزدیک شده است. در کل مکانیسم بورس کالا به شفافیت قیمتی کل زنجیره فولاد کمک می‌کند.

این فعال معدنی با بیان اینکه رویکرد عرضه در بورس کالا مناسب است، افزود: در بورس کالا با ساختار بی طرف، نباید قیمت‌گذاری دستوری مطرح شود و عرضه کننده در بازار واقعی ورود کند.

به گفته غرقی، یکی از اهداف اصلی عرضه محصولات در بورس، کشف عادلانه قیمت و دیگری ایجاد شفافیت در معاملات است. برهمین اساس، عرضه مواد اولیه تولید فولاد و البته کل زنجیره تولید در بورس کالا به شفافیت قیمتی این کالا‌ها کمک می‌کند.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی تصریح کرد: تامین پایدار نهاده و سنگ آهن باید در دستور کار قرار گیرد که تا امروز این امر اتفاق نیفتاده است و در حال حاضر حرکت این وزنه به سمت شمش است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سود معادن به دلیل دستوری بودن به سمت زنجیره‌های بعدی در حرکت است که این امر باعث شده تا در حوزه اکتشافات و تامین ماشین آلات سرمایه گذاری‌های مناسبی نداشته باشیم.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی خاطرنشان‌کرد: هرچند اعتقاد عمومی بر توسعه پایدار زنجیره به معنای توسعه رقابتی آن است، اما با معضل تعارض منافع در این زنجیره مواجه هستیم.

وی در پایان اظهارداشت: با کسر هزینه حمل و نقل و هزینه فوب، نباید خیلی تفاوت قیمتی با قیمت‌ها در بازار‌های جهانی داشته باشیم، ولی متاسفانه صنعت فولاد ما به خرید ارزان عادت کرده است.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده