تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۲
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۳۰۸۹۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

الزامات گذر از تولیدات منبع‌محور

‌می‌متالز - تحلیل آمار موجود نشان می‌دهد که متوسط رشد اقتصادی تولید ناخالص داخلی کشور در طول ۱۰سال گذشته حدود ۲.۲ درصد، رشد بخش صنعت ساخت حدود ۰.۳ درصد و بخش معدن منفی ۲.۰۴ درصد بوده است.

به گزارش می‌متالز، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «رشد تولید، الزامات و سازوکار‌های تحقق آن با تاکید بر تولیدات ساخت‌محور» به بررسی و تحلیل الزامات و سازوکار‌های تحقق شعار سال با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» با تمرکز بر موضوع رشد تولید پرداخته است.

براساس این گزارش، منظور از رشد مستمر و سریع تولید، ارتقای توأمان کیفیت و کمیت تولید (و نه فقط کمیت آن) است. به عبارتی رشد تولید هنگامی قابل تحقق است که سیاست‌های دولت پیش‌بینی‌پذیر باشد و بتواند گذار اقتصاد از تولیدات منبع‌محور (که صرفا وابسته به استخراج بیشتر منابع طبیعی است) به تولیدات ساخت‌محور (کارآیی‌محور و سپس دانش‌بنیان) را تشویق کند و فراتر از کمیت تولید، کیفیت آن را نیز افزایش دهد. در این گزارش به‌منظور تحلیل و برون‌رفت از وضعیت پیش‌گفته، شرایط بخش تولید به‌عنوان تابعی از فضای بین‌المللی تولید، فضای ملی و فضای بخشی تولید در نظر گرفته و شاخص‌های مرتبط با هریک بررسی شد. سهم ۳/ ۰درصدی از تجارت جهانی با تنوع مقاصد صادراتی محدود و سهم بیش از ۵۰درصدی محصولات صنعتی منبع‌محور در مقایسه با سهم ۵/ ۰درصدی محصولات صنعتی با فناوری پیشرفته مبتنی بر شاخص رقابت‌پذیری صنعتی، از مشخصات تولید کشور در سطح بین‌المللی است. نامساعدتر شدن فضای کسب‌وکار در سال ۱۴۰۱ و پیش‌بینی‌پذیر نبودن قیمت محصولات و مواد اولیه، بی‌ثباتی سیاست‌ها و قوانین و رویه‌های اجرایی ناظر بر فضای کسب‌وکار و دشواری تامین مالی (به عنوان مهم‌ترین موانع کسب‌وکار در سال ۱۴۰۱)، کیفیت حکمرانی و ضعف تضمین حقوق مالکیت، برهم‌زننده شرایط لازم برای رشد مستمر و پایدار تولید در سطح ملی است. در سطح بخشی وضعیت محور‌های پشتیبان تولید از جمله تامین انرژی، تامین مواد اولیه، ساختار صنعت، نیروی انسانی، فناوری و محدودیت‌های آن‌ها بررسی و به منظور رفع تنگنا‌های موجود در مسیر تحقق هدف رشد تولید در صنایع منتخب ساخت‌محور متناسب با هریک، راهکار‌هایی پیشنهاد شده است. مشروح این گزارش طی روز‌های آینده در روزنامه «دنیای‌اقتصاد» منتشر می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد