تاریخ: ۱۶ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۲۸
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۳۱۰۳۲۲
سرویس خبر : صنایع کوچک
معاون وزیر صنعت:

بروکراسی راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی را دشوار کرده است

‌می‌متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: بروکراسی اداری شدید صدور مجوز برای راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی غیردولتی را بسیار مشکل کرده است.

به گزارش می‌متالز، علی رسولیان روز جمعه در مراسم آغاز عملیات اجرایی شهرک غیردولتی صنفی - صنعتی پروفیل کاران در مشهد افزود: در این چهارچوب حتی اصلاح آیین نامه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در خصوص راه اندازی شهرک‌های صنعتی غیر دولتی اتمام کار نبود و نامه‌ای هم ضمیمه آن شد.

وی بیان کرد: بروکراسی به نحوی است که نامه‌ای که یک کارشناس تنظیم و ارسال می‌کند، مسیری را پیش پا می‌گذارد که تصمیم گیری را برای یک مدیر هم سخت می‌کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بروکراسی اداری از سال‌ها قبل در کشور وجود داشته است، دولت‌های مختلف تلاش کردند این موضوع رفع شود، دولت سیزدهم هم خیلی تلاش کرده و طرح ساماندهی برای کسب و کار‌ها را در این زمینه تصویب کرده که در این راستا فرآیند‌های اداری در حال تسهیل است.

وی با اشاره به اهمیت کسب و کار‌های کوچک در اشتغال کشور بیان داشت: ۴۰ درصد از اشتغال صنعتی کشور مربوط به واحد‌های زیر ۱۰۰ نفر اشتغال است، کسب و کار‌های کوچک اهمیت زیادی دارند و ایجاد شهرک‌های صنفی - صنعتی می‌تواند یکی از مسیر‌های توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط باشد، به همین منظور بنا داریم شهرک‌های صنفی - صنعتی را در کل کشور توسعه دهیم که این موضوع با همکاری مجلس شورای اسلامی نیز در لایحه برنامه هفتم توسعه قرار گرفته است.

رسولیان با بیان اینکه توسعه خوشه‌های صنعتی نیز در دستور کار گرفته است، افزود: با تصویب لایحه برنامه هفتم توسعه می‌توان زنجیره‌های ارزش را در هر منطقه از کشور تکمیل کرد.

وی توسعه کسب و کار‌های کوچک به دلیل اشتغالزایی بالای آن را جزو برنامه‌های کشور و از منویات رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب بر تامین رفاه و آسایش مردم با ایجاد اشتغال پایدار است، لذا باید همه همگرایی جدی برای حمایت از تولید داشته باشیم.

رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ییان کرد: برای توسعه تولید و اشتغال پایدار، هم به منابع انسانی توانمند و آماده به کار و خوشفکر نیاز است و هم باید زیرساخت‌های لازم را برای فعالیت‌های صنفی و تولیدی ایجاد کرد، در این راستا یکی از ابزار‌های مهم تامین مالی است که بورس می‌تواند یکی از آن‌ها باشد، اما بنگاه‌های بزرگ می‌توانند از طریق بورس تامین مالی لازم را انجام دهند و این مهم برای بنگاه‌ها و کسب و کار‌های کوچک دشوار است، لذا ناگزیر به استفاده از منابع بانکی می‌شوند.

وی ایران زیست بوم را یکی از مولفه‌های دیگر برای توسعه تولید دانست و افزود: در برخی نقاط کشور صنایع از رشد خوبی برخوردار هستند، زیرا آن منطقه زیست بوم مورد نیاز را برای رشد تولید دارد، مشهد نیز تقریبا از زیست بوم مناسبی برای رشد تولید برخوردار است.

شناسایی ۵۰۰ خوشه صنعتی در کشور

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه ۵۰۰ خوشه صنعتی در کشور شناسایی شده است، ادامه داد: در دنیا مسیر زنجیره‌های ارزش با جدیت دنبال می‌شود، در این راستا باید ظرفیت‌های تولید در هر منطقه شناسایی شده و در قالب یک خوشه صنعتی مدیریت گردد و همه اجزای مرتبط با آن نیز ایجاد شود، زمانی که همه زنجیره‌های مرتبط با یک رسته تولیدی شکل گیرد، تولید می‌تواند تقویت شود.

به گفته وی، مشهد نیز در این زمینه از استعداد‌های خوبی در حوزه‌های سنگ‌های قیمتی، پوشاک، کیف و کفش و ... برخوردار است.

رسولیان اضافه کرد: راه اندازی شهرک صنعتی شماره پنج مشهد اقدام بزرگی در جهت تامین فضای مناسب برای بخش تولید بود، اما زمانی می‌توان در این شهرک اشتغال پایدار بوجود آورد که شهرک‌های صنفی در کنار آن قرار گرفته و زنجیره‌های ارزش تکمیل شود.

وی بیان کرد: یکی از سیاست‌های دولت نیز احیای واحد‌های تولیدی تعطیل از مسیر تقویت زنجیره‌های ارزش با محوریت بخش خصوصی است، به همین منظور تکمیل زنجیره‌های ارزش از طریق توسعه خوشه‌های صنعتی به جد دنبال می‌شود.

رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به اینکه حجم زیادی از شهرک‌های صنعتی توسط دولت ایجاد و مدیریت شده است، گفت: باید اجازه دهیم که شهرک‌های صنعتی توسط بخش خصوصی ایجاد و مدیریت شوند که لازمه این کار تسهیل فرآیند‌ها است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده