تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۰۹
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۳۱۰۸۷۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مصطفی زه تابیان، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس:

بازار مس همچنان بر پاشنه خوش بینی می‌چرخد

‌می‌متالز - هرچند قیمت مس آن گونه که از بازگشایی چین در ابتدای سال میلادی جاری انتظار می‌رفت، افزایش نیافت و بدتر شدن وضعیت رکود در غرب هم به این مساله دامن زد، اما چشم انداز بازار این فلز همچنان در وضعیت مناسبی قرار دارد. بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، فروش خودرو‌های برقی برای نخستین بار در سال ۲۰۲۲ از مرز ۱۰ میلیون دستگاه عبور کرده و اهمیت موضوع زمانی است که بدانیم خودرو‌های برقی حداقل سه برابر مس بیشتری نسبت به خودرو‌های معمولی مصرف می‌کنند. وضعیت رشد سرمایه گذاری‌ها در انرژی‌های نو هم به خوش بینی‌ها افزوده است.

به گزارش می‌متالز، دکتر مصطفی زه تابیان، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس ضمن اشاره به اتفاقات اخیر بازار مس گفت: در روز‌های اخیر اخباری مبنی بر کاهش تولید مس شیلی در ماه می‌به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان منتشر شد که به نگرانی‌های مربوط به کمبود موجودی افزود. از سوی دیگر موجودی فلز در انبار‌های بورس‌های مهم جهان از جمله بورس فلزات لندن، بورس شانگ‌های و بورس نیویورک با کاهش قابل توجهی نسبت به ماه مارس مواجه شده است. برخی منابع این رقم کاهش نسبت به مارس را تا ۵۵ درصد اعلام کرده اند.

وی افزود: البته در نقطه مقابل انتشار داده‌های ضعیف از سوی اقتصاد‌های بزرگ مانند کاهش واردات مس خام چین در ماه ژوئن تا حدودی بر روند افزایش قیمت تاثیر گذاشته است.

زه تابیان با اشاره به نوسان‌های اخیر کالا‌ها گفت: در هفته دوم جولای امسال با توجه به افت تورم آمریکا و این احتمال که بانک مرکزی آمریکا دیگر نیازی به افزایش نرخ بهره یک ساله سیاستی خود به ۵.۵ درصد نخواهد داشت، سبب ایجاد خوشبینی در بازار‌های کالایی شد و قیمت مس و بسیاری از محصولات پتروشیمی با افزایش مواجه شدند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس گفت: این خوشبینی به این صورت قابل توضیح است که بانک مرکزی آمریکا ممکن است نرخ‌های بهره را کاهش بدهد و سیاست پولی انبساطی در پیش بگیرد تا احتمال رکود در اقتصاد آمریکا را به حداقل برساند؛ بنابراین در سال ۲۰۲۴ اقتصاد جهان با سیاست‌های انبساطی، افزایش نرخ رشد اقتصادی و افزایش تقاضای کالا‌ها مواجه شود.

اگرچه سرمایه گذاری در بخش معادن و منابع مورد نیاز برای انرژی‌های نو در سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرده است، اما کارشناسان با توجه به نیاز روز افزون بخش‌هایی مانند انرژی‌های نو و خودرو‌های برقی به فلزاتی مانند مس و نیکل پیش بینی کرده اند که تقاضای این فلزات در سال‌های آتی به شدت افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس با بیان اینکه سرمایه گذاری در انرژی‌های خورشیدی و بادی در سال‌های اخیر با رشد قابل توجهی همراه بوده و بر اساس برآورد‌های آژانس بین المللی انرژی در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱.۷ تریلیون دلار صرف انرژی‌های پاک از جمله انرژی‌های تجدید پذیر، هسته ای، شبکه ها، ذخیره سازی و سوخت‌های کم آلاینده می‌شود، افزود: به نظر می‌رسد، محور اصلی روند حرکتی در بازار فلزاتی مانند مس و آلومینیوم، حرکت جهانی به سمت انرژی‌های نو و فرآیند برقی سازی باشد.

زه تابیان در این زمینه به تحلیل موسسه‌های مالی بین المللی در مورد کسری شدید بازار جهانی کنسانتره مس طی سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ و افزایش ظرفیت تولید کارخانه‌های ذوب مس در آسیا در اشاره کرد و افزود: انتظار می‌رود در بلندمدت، عوامل بنیادی مس از جمله رشد تولید خودرو‌های برقی از افزایش قیمت‌ها در چند سال آینده حمایت کند.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده