تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۳۲
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۳۱۰۹۶۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سرمایه‌گذار برای فرآوری مس و طلا در خراسان جنوبی پای کار آمد

‌می‌متالز - استاندار خراسان جنوبی از توافق با سرمایه‌گذار برای احداث واحد فرآوری مس و طلا خبر داد و گفت: واحد فرآوری کنسانتره مس و طلا از پروژه‌های زیرساختی استان است.

به گزارش می‌متالز، جواد قناعت روز سه‌شنبه درباره نتایج نشست با مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی گفت: این پروژه مهم و اساسی در تولید، اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و فرآوری مواد معدنی منطقه نقش بسزایی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر واحد فرآوری کنسانتره مس و طلا نداریم اظهار داشت: این پروژه از مهمترین و بزرگترین کار‌هایی است که در حوزه فرآوری مواد معدنی در استان انجام خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: تفاهم‌نامه و قرارداد مربوط به اجرای این پروژه در یک یا ۲ هفته آینده منعقد می‌شود و امیدواریم عملیات اجرایی واحد فرآوری کنسانتره مس و طلای شرق کشور در هفته دولت امسال آغاز شود.

وی افزود: این پروژه توسط شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی با افق ۲۵ ساله در بهره‌برداری از واحد طلا و مس اجرا می‌شود.

قناعت بیان کرد: اجرای این پروژه برای بیش از هزار نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی به همراه دارد و سرمایه‌گذار برای اجرای آن بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه می‌کند.

وی گفت: در این جلسه درخصوص توسعه مجتمع طلای شادان نیز تصمیمات خوبی اتخاذ شد و به زودی شاهد افتتاح ۲ خط تولیدی جدید در این مجتمع خواهیم بود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه معدن از پیشران‌های اقتصادی استان است، توجه به توسعه زیرساخت‌های معدنی و ایجاد واحد‌های فرآوری کانی‌های معدنی را از برنامه‌های اولویت‌دار برشمرد.

قناعت در ادامه پیگیری‌های مسایل استان و رایزنی‌هایی که در زمینه جلب و جذب سرمایه‌گذاران دارای اهلیت و صلاحیت انجام می‌شود، با مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ایران در تهران دیدار کرد.

وی گفت: در این دیدار ضمن تشکر از فعالیت‌های موثر شرکت توسعه معادن و فلزات ایران در استان، سرمایه‌گذاری‌های بیشتر این مجموعه در ایجاد واحد‌های صنعتی و معدنی جدید در خراسان جنوبی مطالبه شد.

سرمایه‌گذار برای فرآوری مس و طلا در خراسان جنوبی پای کار آمد

استاندار خراسان جنوبی افزود: ما در استان ظرفیت‌های ارزشمندی از معادن کک و زغال سنگ داریم که در خلوص مواد معدنی بی نظیر است؛ کک، ماده اولیه صنایع زیادی است و در نیروگاه‌ها نیز کاربرد دارد لذا فرآوری آن می‌تواند ارزش افزوده بالایی به همراه داشته باشد.

وی گفت: در همین راستا با پیگیری‌های صورت گرفته و به همت مدیران استان، چرخ کک در طبس به حرکت درآمد و شتاب گرفت که این اقدام می‌تواند نویدبخش توسعه در بخش معادن طبس باشد.

قناعت با اشاره به فعال بودن باطری‌های یک و ۲ در زغال سنگ طبس، متذکر شد: باطری‌های سه و چهار طی چند روز گذشته وارد فاز فعالیت شد و بنا به قول مساعد مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات ایران، باطری‌های پنج و ۶ نیز به زودی اضافه خواهند شد.

وی از قول مساعد مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات ایران برای تولید ۴۵ مگاوات برق در طبس نیز خبر داد و گفت: بنا به مذاکرات صورت گرفته در این جلسه، بسته سرمایه‌گذاری این شرکت در حوزه فرآوری معدنی به ویژه در سیلیس، فیبر نوری، مس، روی و زغال در استان را فراهم می‌کنیم.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: این بسته در چند روز آینده آماده می‌شود و برای بررسی‌های اولیه و آماده شدن تفاهم‌نامه‌های مرتبط به شرکت توسعه معادن و فلزات ایران ارائه خواهد شد که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد انعقاد این تفاهم‌نامه و توسعه سرمایه‌گذاری‌های شرکت توسعه معادن و فلزات ایران در خراسان جنوبی باشیم.

وی گفت: مدیران شرکت‌های وابسته به این هلدینگ که در جلسه حضور داشتند، در زمینه تحقق تفاهم‌نامه و کمک به توسعه واحد‌های صنعتی و معدنی در استان قول مساعد دادند.

این دیدار‌ها با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در تهران انجام شد.

براساس آخرین آمار رسمی ۷۵۷ واحد معدنی در خراسان جنوبی وجود دارد و دارای ۶.۸ میلیارد تن ذخیره قطعی با اشتغال ۱۲ هزار نفر است که این موضوع سبب شده از خراسان جنوبی به عنوان بهشت معادن کشور یاد شود.

با این وجود به گفته مسوولان استان بخش مهمی از ظرفیت معدنی خراسان جنوبی هنوز فعال نشده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان جنوبی

عناوین برگزیده