تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۰۸
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۳۱۰۹۷۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

آمریکا به معدن‌ها هم رحم نکرد

‌می‌متالز - سالیوان محدودیت‌های چین در مورد فلزات تراشه‌ای را اقدامی خوانده است که بیش از سایر کشور‌ها به چین آسیب می‌زند چرا که در پیش گرفتن چنین رویکردی کشور‌ها را به سمت خطرزدایی و متنوع کردن دایره زنجیره تامین آن‌ها به منظور جلوگیری از قرار گرفتن در دایره محدودیت‌های چین سوق خواهد داد.

به گزارش می‌متالز، جیک سالیوان محدودیت‌های چین در مورد فلزات تراشه‌ای را اقدامی خوانده است که بیش از سایر کشور‌ها به چین آسیب می‌زند چرا که در پیش گرفتن چنین رویکردی کشور‌ها را به سمت خطرزدایی و متنوع کردن دایره زنجیره تامین آن‌ها به منظور جلوگیری از قرار گرفتن در دایره محدودیت‌های چین سوق خواهد داد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این باره گفت: چین با محدودیت‌های برنامه‌ریزی شده در صادرات دو فلز کلیدی در صنایع نیمه هادی، مخابرات و خودرو‌های الکتریکی تنها به خود آسیب می‌رساند.

سالیوان روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس عنوان کرد: فکر می‌کنم این یک حرکت خودشکوفایی است چرا که معتقدم این اقدام تنها عزم بسیاری از کشور‌های دیگر در جهان را برای رهایی از خطر قرار گرفتن در لیست این محدودیت‌ها تقویت می‌کند.

او گفت که این کشور‌ها «برای یافتن راه‌هایی به منظور کاهش وابستگی و افزایش انعطاف پذیری در زنجیره‌های تامین، از جمله برای انواع مواد معدنی که در این تصمیم خاص مورد بحث است، تشویق خواهند شد.»

چین اخیرا اعلام کرده است که گالیوم و ژرمانیوم، همراه با ترکیبات شیمیایی آنها، از ابتدای ماه آگوست تحت کنترل‌های صادراتی به منظور حفاظت از امنیت ملی چین خواهند بود. این آخرین خبر از جنگ تجاری فزاینده بر سر تسلط بر فناوری میان چین از یک سو و ایالات متحده و اروپا از سوی دیگر است.

دولت جو بایدن در حال تقویت دیپلماسی مورد استفاده است تا به پکن اعلام کند که اگرچه ایالات متحده قصد «قطع» روابط تجاری با چین را ندارد، از آنچه به عنوان منافع امنیت ملی خود می‌داند، دفاع خواهد کرد.

محدودیت‌های صادراتی چین به دنبال تلاش‌های آمریکا برای محدود کردن صادرات فناوری پیشرفته ساخت تراشه به چین است و گفته می‌شود دولت بایدن در حال برنامه‌ریزی برای جلوگیری از فروش برخی تراشه‌های مورد استفاده برای اجرای برنامه‌های هوش مصنوعی است. اضافه کردن این نکته ضروری است که چین بزرگترین تولیدکننده گالیوم و ژرمانیوم در میان کشور‌های جهان است.

سالیوان مجددا موضع گسترده‌تر ایالات متحده را که جنت یلن وزیر خزانه‌داری آمریکا در جریان سفر به پکن در این ماه به مقامات ارشد چینی منتقل کرده بود، تکرار کرده است.

وی گفت: ما به دنبال قطع روابط تجاری خود با چین نیستیم، آنچه که ما به دنبال انجام آن هستیم این است که محدودیت‌های کوچکی در زمینه فناوری‌های با پیامد‌های امنیت ملی داشته باشیم. این روندی است که ما به آن ادامه خواهیم و البته چین هم باید تصمیمات خود را در این رابطه اتخاذ کند.

منبع: گسترش نیوز

عناوین برگزیده