تاریخ: ۲۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۰۹
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۳۱۱۱۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قیمت‌گذاری دولت به صرف تولید کننده نیست

‌می‌متالز - نوسان قیمت و کمبود نهاده‌ها در بازار، واردات با ارز ۴۲هزار تومانی، وجود دلالان و قمیت گذاری دولت در صنعت مرغداری از جمله مواردی است که موجب بی رغبتی تولیدکنندگان صنعت طیور شده است.

به گزارش می‌متالز، مهین نورافروز: به رغم اینکه گلستان یکی از استان‌های مهم کشور در تأمین مرغ است، اما بدون شک فقدان حمایت دولت و توجه به خواسته تولید کنندگان این ماده غذایی پرطرفدار در بازار را با مشکل مواجه خواهد کرد.

خبرگزاری مهر در نشست تخصصی با تولید کنندگان زنجیره طیور استان قصد دارد چالش‌های این صنعت را منعکس و در جلب توجه مدیران استانی و کشوری مؤثر باشد.

قیمت‌گذاری دولت به صرف تولید کننده نیست

مطالبه گری رسالت اصلی اتاق بازرگانی

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی گرکان با بیان اینکه گلستان جزو تولید کنندگان نخست کشور در حوزه مرغ است، اظهار کرد: فعالان زنجیره مرغ در گلستان همواره نگران و دغدغه‌مند تولید هستند و این نگرانی طی دو سال اخیر با وجود حذف ارز ترجیحی و تحریم‌ها بیشتر شده است و یک تولید کننده نگران نمی‌تواند به فکر تولید باشد.

امیر یوسفی افزود: توجه به مسائل و مشکلات صنعت طیور در استان یکی از مباحث مهمی است که باید با جدیت دنبال شود و در این بین رسانه‌ها نقش مهمی در انعکاس این مشکلات و رفع آن دارند.

وی بیان کرد: یکی از وظایف مهم اتاق بازرگانی نیز ارتباط تنگاتنگ با مدیران استانی، نمایندگان مجلس و مدیران کشوری برای رفع مشکلات تولید است.

یوسفی ادامه داد: آنقدر باید مطالبه گر باشیم تا بر مشکلات صنعت طیور که یکی از صنایع مهم استان است فائق بیایم و در این راه مصمم هستیم.

مطالبه گری را با رسانه شروع می‌کنیم

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی نیز با بیان اینکه هدف از برگزاری این میزگرد‌ها مطالبه گری از مسوولان است، گفت: شاید یکی از دلایلی که موجب شده امروز تولید در این شرایط قرار بگیرد دوری تولید کنندگان از رسانه‌ها و انعکاس مداوم مشکلات آن‌ها بوده است.

هامان هاشمی افزود: نخستین گام در راه رفع مشکلات اطلاع رسانی مداوم مشکلات به مسئولان و مردم از طریق رسانه‌ها است.

هامان هاشمی افزود: نخستین گام در جهت رفع مشکلات و بهبود شرایط صنعت طیور این است که تولید کنندگان با یکدیگر اتحاد جمعی خوبی داشته باشند.

هاشمی گفت: برگزاری این میزگرد به نوعی مطالبه گری فعالان بخش صنعت طیوراست که امید داریم با همراهی رسانه‌ها تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه یابد.

قیمت‌گذاری دولت به صرف تولید کننده نیست

ساختار نامتوازن عامل مشکلات صنعت مرغداری

عضو تولیدکنندگان زنجیره گوشت مرغ کشور نیز در این نشست اظهار کرد: وقتی از صنعت طیور صحبت می‌کنیم منظور زنجیره تولید در این عرصه است.

رضا مبصری افزود: در حال حاضر قیمت گذاری دستوری دولت در این صنعت نه فقط حال آن را بهتر نکرده که هر روز موجب مشکلات بیشتری برای تولید کنندگان این صنعت شده است.

وی با بیان اینکه ارزش زنجیره تولید صنعت طیور در کشور ۱۰ میلیارد دلار است، بیان کرد: ارزش افزوده این صنعت پنج میلیارد دلار است که ۱۱ درصد از این ارزش افزوده متعلق به گلستان است.

مبصری ادامه داد: تأمین نهاده، جوجه ریزی، واکسن، تأمین دارو و مکمل از موضوعاتی است که این صنعت را در گلستان با موانع زیادی روبرو کرده به نحوی که اگر این رویه ادامه یابد بدون شک واحد‌های تولیدی مرغ تعطیل و یا ورشکسته می‌شوند.

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی گرگان عنوان کرد: ساختار نامتوازن مشکلات زیادی را در صنعت مرغداری استان ایجاد کرده است و مساله این است که ما به عنوان تولید کننده دستی در تعیین نرخ نداریم و از سوی دیگر نمی‌دانیم چه کسانی در وزاتخانه نرخ مرغ را تعیین می‌کنند.

وی افزود: بیکاری، کمبود تولید و افزایش سرسام آور قیمت نهاده از جمله دلایل مهم تعطیلی صنعت طیور در بخش‌های مختلف است و این صنعت ۱۰ میلیارد دلاری را با ورشکستگی زیان آوری نه فقط برای تولید کننده که برای کشور مواجه خواهد کرد.

قیمت‌گذاری دولت به صرف تولید کننده نیست

تولید کننده عامل گرانی مرغ نیست

مدیر عامل زنجیره مرغ هم گفت: گرانی مرغ به تولید کننده مربوط نمی‌شود و با همه مشکلاتی که در این صنعت برای تولیدکنندگان گلستانی وجود دارد، اما برای کاهش فشار بر مردم همچنان پای ضرر‌های این صنعت ایستاده‌اند.

حمید سلیمانی افزود: با وجود مشکلاتی از جمله خرید نهاده‌ها، تأمین واکسن، دارو و خوراک، مرغداران دیگر راغب به جوجه ریزی نیستند و به دلیل نامشخص بودن نرخ‌ها، تولید کننده در این بازار به دنبال راه نجات می‌گردد.

سلیمانی بیان کرد: مهم‌ترین مساله قیمت گذاری دستوری است که باید هر چه سریع‌تر با وجود شرایط فعلی اقتصادی حذف شود و نرخ مرغ با مشورت تولید کنندگان تعیین شود.

سیاست‌های شکست خورده جواب نمی‌دهد

یک تولید کننده دارو‌های طیور هم بیان کرد: چرا یک سیاست شکست خورده همچنان تکرار می‌شود و چاره‌ای اساسی برای آن اندیشیده نمی‌شود.

حسین رحمانی افزود: برگزاری این گونه نشست‌ها کمک می‌کند تا مردم در جریان مشکلات تولید قرار بگیرند و مدام انگشت اتهام را به سوی تولید کننده نشانه نروند و این در حالی است که آن‌ها از مشکلات زنجیره تولید طیور کم اطلاع هستند.

وی افزود: چنانچه برخی از سیاست‌های دولت در عرصه تولید موفق بود، امروز در این نقطه قرار نمی‌گرفتیم.

رحمانی بیان کرد: اقتصاد ما یک اقتصاد دستوری است و با وجود ارز چند نرخی دیگر توانی برای تولید کننده باقی نمی‌ماند.

قیمت‌گذاری دولت به صرف تولید کننده نیست

مرغ‌ها فقط می‌خورند تا نمیرند

مدیر تعاونی کارخانجات خوراک گلستان هم در این نشست گفت: بیش از ۸۵ درصد خوراک مرغ کشور در گلستان تولید می‌شود و این استان برای تأمین زنجیره غذایی مرغداری‌ها به روزی هزار تن سویا نیاز دارد.

رضا افتخارالدین افزود: امروز به واسطه افزایش قیمت ارز و مشکلات واردات سویا و ذرت برای خوراک مرغداری‌ها و همچنین دارو و مکمل‌ها، مرغ‌ها فقط می‌خورند تا نمیرند، اما گوشت آن‌ها وزن و پروتئین زیادی ندارد.

وی ادامه داد: چنانچه این صنعت ۱۰ میلیارد دلاری با مشکلاتی بیش از این مواجه شود و دولت صدای تولیدکنندگان را نشوند پیامدهایی، چون بیکاری، گرانی مرغ و تأمین نشدن بازار‌ها را به دنبال خواهد داشت.

قیمت‌گذاری دولت به صرف تولید کننده نیست

واسطه‌ها از بازار فروش مرغ حذف شوند

مدیر عامل مزرعه نمونه گرگان هم با اشاره به اینکه تأمین نهاده مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان مرغ است، اظهار کرد: چرا باید صنعت مرغ استان برای تأمین نهاده‌ها و دیگر اقلام مورد نیاز امروز به حالت التماس بیافتد.

محمد آستانی افزود: با وجود وضعیت فعلی و واسطه‌ها در بازار‌ها بخصوص بازار تهران تولید کننده گلستانی فقط در حال سوبسید دادن به دولت است و باید مرغ را با نرخ مصوب ۶۵ هزار تومان عرضه کند، اما همین محصول در پشت بازار‌های تهران به جای ۷۷ هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان هم به فروش می‌رسد و سود اصلی آن بدون دغدغه به جیب دلال می‌رود.

وی گفت: باید به سمتی برویم که کشت‌های جدید را جایگزین سویا و ذرت کنیم تا از این حالت وابستگی به واردات این دو محصول رهایی یابیم.

قیمت‌گذاری دولت به صرف تولید کننده نیست

ضعف دولت در بنگاه داری

در ادامه ابوذر فردوسی رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی گرگان هم اذعان کرد که دولت در بنگاه داری ضعیف است و بهتر است به جای این شاخه و آن شاخه پریدن به تولید کننده برای رفع این مشکلات دست دوستی بدهد.

وی گفت: با عنایت به شرایط فعلی که دولت همه رفتار‌ها را رصد می‌کند میدان دادن به بخش خصوصی امکان پذیر نیست.

فردوسی افزود: امروز دنیا برای رسیدن به تکنولوژی‌های بهتر عرصه تولید، در حال رقابت است و آن وقت تولید کنندگان ما مدام در حال بحث و گفتگو با مدیران هستند.

قیمت‌گذاری دولت به صرف تولید کننده نیست

تولید نیازمند حمایت است

یک تولید کننده مرغ لاری هم گفت: تولید نیاز به حمایت دارد و در شرایط فعلی که کشور دچار تحریم و تورم شده دولت باید جدیت بیشتری برای حفظ بازار تولید کنندگان داشته باشد.

مازیار معصومی بیان کرد: با حذف ارز ترجیحی و پیامد‌های تورم زا همچنان تولید کنندگان با مشکلات اقتصادی پای کار ایستاده‌اند و اجازه ندادند تأمین غذای مردم با مشکل مواجه شود، اما تا کنون دولت گام بلندی برای حمایت برنداشته است.

وی افزود: اگر چه تولید کنندگان به همه محدودیت‌ها واقف هستند، اما کمر آن‌ها زیر بار فشار‌های اقتصادی و قیمت‌های دستوری که امکان توسعه تولید را به آن‌ها نمی‌دهد خم شده است.

مرغداری یک صنعت بیمار است

یک تولید کننده تخم مرغ نیز با اشاره به اینکه صنعت مرغداری یک صنعت بیمار است، اظهار کرد: در حال حاضر حتی یک سردخانه موقت برای نگهداری تخم مرغ در هوای گرم که متقاضی کمتری دارد نداریم و این مسئله تولید کننده را با مشکلات اقتصادی زیادی رو برو کرده است.

باقر کرد ادامه داد: وقتی دولت مدام از حمایت صحبت می‌کند چرا در این مواقع به داد تولید کننده نمی‌رسد و محصول را از او نمی‌خرد.

وی افزود: با کوچک شدن و از بین رفتن تعاونی‌ها آسیب بزرگی به بخش تولید وارد شد.

قیمت‌گذاری دولت به صرف تولید کننده نیست

گلستان بزرگترین تولید کننده نهاده دامی

مدیر کل امور پشتیبانی دام استان که در این میزگرد حضور داشت با اشاره به اینکه به دلیل وجود تحریم‌ها اتفاقاتی که تصمیم گرفته شده بود نیافتاد، بیان کرد: چنانچه در این وضعیت قرار نمی‌گرفتیم بدون شک آن تصمیمات امروز فضای بهتری را برای تولید کنندگان فراهم می‌کرد.

محمد رضا جامی افزود: گلستان با تولید ۴۲۰ هزار تن یکی از بزرگترین تأمین کننده‌های نهاده در کشور است باید به سمتی پیش رویم که برای تولید کننده به صرفه باشد.

وی گفت: به رغم همه مشکلات، تولید نهاده در استان تداوم داشته و اگر این تولید‌ها نبود بدون شک صنعت طیور استان با مشکلاتی به فراتر از این دست و پنجه نرم می‌کرد.

جامی گفت: نگاه وزارت جهاد کشاورزی همواره حمایتی بوده، اما نمی‌توان برای همه مناطق نسخه یکسانی پیچید.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند
مهندس نمازی عضو هیات مدیره فولاد اکسین در نشست خبری:

فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند