تاریخ: ۳۱ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۰۸
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۳۱۱۱۲۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

بررسی و شفاف سازی عملکرد و سودآوری فصبا

‌می‌متالز - گزارش شفاف سازی از عملکرد شرکت فصبا را در این مطلب می‌خوانید.

به گزارش می‌متالز، نرخ فروش فصبا در حال حاضر ۴ ماه است که فروش صادراتی این شرکت در رینگ فروش صادراتی در بورس کالا که به صورت رقابتی انجام می‌شود.

بر اساس اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی اصلاحیه، احسان دشتیانه مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس که با نماد فصبا در بورس فعالیت دارد؛ به سوالات پرسیده شده در کنفرانس خبری به این شرح پاسخ داد.

سوال اول وجوه تمایز شرکت صبا فولاد خلیج فارس با رقبای خود در این صنعت چیست؟

شرکت صبا فولاد خلیج فارس در منطقه ویژه معدنی فلزی خلیج فارس واقع در ۲۰ کیلومتری شهر بندرعباس و نزدیک به اسکله شهید رجایی قرار دارد منطقه ویژه خلیج فارس بهترین منطقه از لحاظ تامین انرژی سهولت صادرات توسعه و رشد فولاد دسترسی به وسایل حمل و نقل ریلی جاده‌ای و دریایی میباشد شرکت صبا فولاد خلیج فارس تنها تولید کننده بریکت گرم (HBI) در ایران و بزرگترین در خاورمیانه است.

سوال دوم اثر افزایش نرخ سوخت بر عملکرد و سودآوری توضیح دهید؟

در مورد افزایش نرخ گاز از آنجایی که این تصمیم به صورت دور از انتظار بوده و توسط دولت محترم اتخاذ شده تمام تولیدکنندگان فولاد به طور جدی منتقد این امر هستند پیشنهاد ما به دولت محترم این است که منطق افزایش نرخ گاز در واحد‌های فولادی مشابه با منطق قیمت گذاری در پتروشیمی یعنی همان نسبت خوراک به سوخت در پتروشیمی‌ها باشد. اگر نسبت خوراک به سوخت در فولادی‌ها معادل ۳۰ درصد و در بدترین حالت %۴۰ فرض کنیم نرخ گاز برای فولادی‌ها معادل ۲۸.۰۰۰ ریال خواهد شد و نرخ ۴۰۰۰۰۰ ریال اصلا معقولانه نیست.
در خصوص سودآوری و پیش بینی سود نظر به اینکه اطلاعات و ترخ‌های مورد عمل در تدوین بودجه شرکت و به منظور حفظ حقوق سهامداران، خرد محتاطانه لحاظ شده است برای مثال نرخ فروش فعلی ما از نرخ فروش بودجه‌ای بالاتر و برعکس ترخ واقعی خرید مواد اولیه از نرخ برآوردی بودجه پایین‌تر میباشد؛ لذا پیش بینی ما این است که سود واقعی در پایان سال با سود پیش بینی شده تفاوت فاحشی نداشته باشد.

سوال سوم سهم صادرات از تولید به چه میزان است؟ مقاصد صادراتی کدام است؟

از آنجا که حسب مقررات ما موظف هستیم ابتدا نیاز بازار داخل کشور را تامین و سپس اقدام به صادرات، نماییم، بنابر این میزان صادرات ما تابعی از نیاز داخل کشور میباشد طی سال گذشته ما از نظر وزنی معادل سال قبل صادرات داشته ایم، ولی به علت افزایش حجم فروش و تولید در سال ۱۴۰۱ نسبت صادرات تغییر یافته است در حال حاضر قیمت فروش بریکت صادراتی بالاتر از قیمت فروش بریکت داخلی میباشد البته همیشه بالاتر نیست در بعضی مواقع مساوی یا پایینتر هم میتواند باشد به طور کلی بازار صادراتی بازار جذابی است و از طرفی با عنایت به استراتژی جهانی برای کاهش انتشار گاز کربن مصرف بریکت در آینده بازار بهتری خواهد بود. مضافاً اینکه بریکت آهن اسفنجی که قابل حمل و نگهداری میباشد بر خلاف آهن اسفنجی که دچار خودسوزی شده و پس از انبارش افت مثال پیدا می. کند بریکت قابلیت حمل و نقل در فواصل طولانی و نگهداری بلندمدت را دارد بنابراین در فصولی که به دلایلی تولید آهن اسفنجی کاهش پیدا میکند امکان استفاده از بریکت ذخیره وجود دارد. از دیگر مزایای بریکت چگالی بالاتر نسبت به آهن اسفنجی است.
به دلیل بحث تحریم به طور دقیق و با ذکر نام کشور قابل اعلام نیست، ولی به صورت منطقه‌ای عبارتند از جنوب شرق آسیا حوزه خاورمیانه کشور‌های اطراف به صورت زمینی و دریایی و گاهاً اروپا

سوال چهارم ترکیب عرضه سهام چگونه است؟

اظهار نظر در مورد ترکیب عرضه در صلاحیت این شرکت نمیباشد و توسط فرابورس اعلام خواهد شد.

سوال پنجم قطعی برق چه تاثیری بر روی تولید خواهد داشت؟

نکته مهم در مورد واحد‌های احیای مستقیم قطعی گاز مساله اساسی میباشد و قطعی برق کمتر مساله ساز است و منجر به کاهش تولید خواهد شد. نکته دوم ما پیش بینی کرده ایم بخشی از کسری برق را از بورس انرژی خریداری کنیم در این صورت ما کمبود برق را جبران کرده تا تولید شرکت متوقف نشود. در حال حاضر از ۲۰ تیرماه تا ۲۰ مردادماه که پیک مصرف گرمترین روز‌های سال است برای ما و همه صنعت‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد که البته با تدابیری که در استان و مدیریت بین شرکت‌های تولید کننده اندیشیده شده است، فعلا مشکلی نیست و اثر محسوس ندارد.

سوال ششم برنامه‌ای جهت احداث نیروگاه دارید یا خیر؟

نیروگاه فعلا اولویت ما نیست، چون در صنعت فولاد بخش فولادسازی و ریخته گری برق زیادی مصرف میکنند. البته تفاهمنامه بلند مدتی بین وزارت صنعت و وزارت نیرو برقرار شده است و قرار بر احداث نیروگاه است، اما موضوع نهایی نیست.

سوال هفتم برنامه سهام دار عمده از حمایت از سهم چیست؟

پاسخ این پاسخ مربوط به سهامدار عمده است و در حیطه اختیارات این شرکت نیست.

سوال هشتم برنامه برای افزایش سرمایه دارید امسال؟ چه تعداد و از چه محلی؟

افزایش سرمایه منوط به تصویب مجمع عمومی سهامداران و کسب مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار است.

سوال نهم (پیش بینی برای سود سال جاری چقدر است؟

بر اساس بودجه پیش بینی شده سود سال جاری این شرکت ۳۰ هزار میلیارد ریال میباشد.

سوال دهم طریقه عرضه سهام چطور است؟

بر اساس اطلاعیه فرابورس اعلام خواهد شد.

سوال یازدهم لیست معافیت مالیاتی شرکت از منابع درآمد‌های عملیاتی را ذکر فرمایید؟

شرکت‌هایی که در منطقه ویژه احداث میشود تا هفت سال بعد از بهره برداری معاف از مالیات هستند و این معافیت مربوط به ماده ۱۳۲ ق. م. م میباشد این شرکت تا پایان آبان ۱۴۰۳ معافیت دارد.

سوال دوازدهم برنامه‌های توسعه‌ای شرکت به صورت تفصیلی در قالب مخارج انجام شده، مخارج برآوردی درصد پیشرفت و زمان بهره برداری به چه ترتیبی است؟

مهمترین طرح توسعه فعلی شرکت طرح احیاء ۲ با ظرفیت ۱/۷۶۰ تن تولید بریکت گرم و سرمایه گذاری مورد نیاز حدودا ۱۷۵ میلیون یورو و مدت زمان اجرای پروژه سه سال میباشد در حال حاضر پروژه در مرحله آماده سازی زمین و انتخاب پیمانکار است.

سوال سیزدهم برنامه مدیریت، شرکت فروش چند درصد محصولات به صورت صادراتی خواهد بود؟ و نرخ فروش صادراتی چگونه تعیین می‌شود؟ آیا هزینه‌های حمل محصولات صادراتی بر عهده شرکت است؟

برنامه فروش این شرکت ۵۰٪ داخلی ۵۰٪ صادراتی میباشد، اما اولویت ابتدا تامین نیاز داخل کشور میباشد که بعضی مواقع مجبور میشویم مقدار عرضه داخل را بیشتر نماییم که البته این توازن بیشتر از از ۴۰ به ۶۰ تغییر پیدا نخواهد کرد.
نرخ فروش در حال حاضر ۴ ماه است که فروش صادراتی این شرکت در رینگ فروش صادراتی در بورس کالا که به صورت رقابتی انجام می‌شود صورت می‌گیرد قبل از این هم تندر صادراتی برگزار میگردیده است که معمولا یک نسبتی با قیمت شمش جهانی دارد و با قیمت شمش بالا و پایین میشود.

هزینه حمل با توجه به اینکه این شرکت نزدیک بندر میباشد هزینه حمل آن چنانی نخواهیم داشت. فروش صادراتی ما به صورت FOB انجام میشود و هزینه اندکی از کارخانه به اسکله به عهده شرکت است که به نسبت سایر شرکت‌ها خیلی کمتر میباشد مثلا اگر این هزینه برای شرکت‌هایی که در مرکز ایران هستند ۲۰ دلار باشد برای صبا فولاد خلیج فارس حدود ۴ دلار خواهد بود که شامل، حمل گمرک و خن کاری است.

سوال چهاردهم سیاست‌ها و تمهیدات شرکت برای تأمین برق مورد نیاز با توجه به ناترازی برق در سال‌های آتی را بیان کنید؟

این شرکت معادل ۲۰ مگاوات برای دو خط تولید بریکت دیماند برق دارد در کارخانجات احیاء برق گلوگاه نیست، یعنی مصرف عمده برق در ذوب و فولادسازی میباشد. البته تفاهم نامه بلندمدتی بین وزارت صنعت و وزارت نیرو برقرار شده است و قرار بر احداث نیروگاه میباشد، اما موضوع نهایی نیست.

سوال پانزدهم با توجه به سود انباشه، شرکت آیا شرکت قصد افزایش سرمایه از محل سود انباشته را دارد؟

افزایش سرمایه منوط به تصویب مجمع عمومی سهامداران و کسب مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار است.

سوال شانزدهم آخرین وضعیت مالیاتی شرکت به چه صورتی است؟ و معافیت مالیاتی شرکت تا چه زمانی ادامه دارد؟

شرکت‌هایی که در منطقه ویژه احداث میشود تا هفت سال بعد از بهره برداری معاف از مالیات هستند و این معافیت مربوط به ماده۱۳۲ ق. م. م میباشد این شرکت تا پایان آبان ۱۴۰۳ معافیت دارد.

سوال هفدهم با توجه به کمبود سنگ آهن و گندله در کشور آیا تهدیدی از این جنبه شرکت را تهدید نمی‌کند؟ این شرکت برنامه‌ای برای ورود به حلقه‌های پیشین در زنجیره ندارد؟

حسب مطالعات انجام شده توسط مراکز ذیربط در قالب برنامه ۲۰ ساله و نظر کارشناسان حداقل برای ۴۰ تا ۵۰ سال آینده جهت تامین ماده اولیه از داخل کشور مشکل جدی وجود نخواهد داشت. مضافا استقرار کارخانه نزدیک سواحل خلیج فارس مزیت بزرگی برای واردات مواد اولیه نسبت به رقبای داخلی برای این شرکت محسوب میشود.

سوال هجدهم چرا تولید و فروش در زمستان سال ۱۴۰۱ با کاهش همراه شده است؟ آیا شرکت میتواند این عقب ماندگی را در ماه‌های باقیمانده از سال جبران نماید؟

تولید این شرکت در حال حاضر که در انتهای تیرماه هستیم حدود ۴۷۰ هزار تن بوده است و از ابتدای سال مالی تا ماه هفتم به تولید ۵۰۰ هزار تن خواهیم رسید با اینکه ۲ ماه تعطیلی داشته ایم وقتی ما در تعطیلی ۲ ماه در عرض ۴ ماه به ۵۰۰ هزار تن برسیم در ۴ ماه آینده نیز به تولید یک میلیون تن خواهیم رسید که البته ما ۵ ماه تا پایان سال داریم اگر خوب تحلیل شود پیش بینی می‌شود.

این شرکت به بیشتر از این هم می‌رسد، چون دیگر محدودیتی تا پایان پاییز نخواهیم داشت. فروش هم به تبع تولید است و وقتی تولید کم بشود فروش هم کم می‌شود و چنانچه گزارش ۳ ماهه منتشر شود فروش ما نیز مشخص می‌شود که ابتدا با توجه به فروش‌های ماهانه‌ی اعلام شده می‌توانند متوجه شوند.

صرفا سود به صورت رسمی اعلام نشده است فروش ۵۴۰۰۰۰ میلیارد ریال در کدال اعلام شده بخش عمده‌ای در این ۳ ماهه جبران شده و حتماً در تابستان و فصل پاییز هم جبران خواهد شد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده