تاریخ: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۱۹
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۳۲۲۷۹۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

افزایش سرمایه فصبا به کجا رسید؟

‌می‌متالز - نشست خبری بررسی پذیره نویسی و افزایش سرمایه ۸۰۹ درصدی شرکت صبا فولاد خلیج فارس در روز چهارشنبه ۱۰ آبان با حضور حداکثری رسانه‌های مرتبط برگزار شد. در این جلسه دکتر احسان دشتیانه، مدیر عامل شرکت، با تبیین و بیان فرصت‌های پیش روی مجموعه و چرایی نیاز به افزایش سرمایه فعلی، به طرح نکات و مطالب مهمی پرداختند.

به گزارش می‌متالز، شرکت صبا فولاد خلیج فارس در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در کیلومتر ۲۰ بزرگراه شهید رجائی شهر بندر عباس واقع گردیده و در حال بهره برداری از یک واحد مگامدول به ظرفیت ۱.۵ میلون تن بریکت گرم (HBI) می‌باشد. این شرکت در راستای تحقق مرحله به مرحله توسعه هدفگذاری شده، احداث یک واحد احیای مستقیم به ظرفیت ۱.۷۶ میلیون تن بریکت گرم در سال برای فاز ۲ در افق ۱۴۰۴، احداث فولاد سازی و ریخته گری تختال ضخیم به ظرفیت ۱.۵ میلیون تن در سال برای فاز ۳ در افق ۱۴۰۷، و تکمیل زنجیره فولاد با تولید ۳ میلیون تن محصول نهایی با ارزش افزوده بالا در افق ۱۴۱۰، هدف گذاری نموده است.

استفاده از کوره مگامدول احیای مستقیم روش میدرکس، تولید بریکت گرم HBI و پیش بینی انتقال آهن اسفنجی داغ به کوره‌های قوس الکتریکی که باعث صرفه جویی قابل توجهی در مصرف برق و افزایش بهره وری خواهد شد از ویژگی‌های خاص این پروژه می‌باشد.

افزایش سرمایه مذکور به میزان ۸۰۹ درصد خواهد بود که به روش صرف سهام و سلب حق تقدم از سهامداران فعلی انجام خواهد پذیرفت. در گزارش توجیهی افزایش سرمایه شرکت آمده است:

«گزارش توجیهی هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام در خصوص لزوم افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۵۵۰۰۰۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۵۰۰۰۰۰۰۰ میلیون ریال از محل آورده نقدی از طریق سلب حق تقدم از سهامداران فعلی از محل ما به التفاوت صرف سهام به میزان ۴۴۵۰۰۰۰۰ میلیون ریال معادل ۸۰۹% سرمایه کنونی تقدیم می‌گردد.»

هدف از این افزایش سرمایه، تامین بخشی از مخارج سرمایه‌ای مورد نیاز جهت اجرای طرح احداث واحد احیای مستقیم با ظرفیت سالیانه ۱.۷۶ میلیون تن بریکت گرم ذکر شده است. هزینه راه اندازی این طرح حدود ۱۷۰ میلیون یورو برآورد می‌گردد. مبلغ ریالی مورد نیاز برای احداث و راه اندازی طرح به شرح زیر است:

  • آورده سهامداران جدید: ۴۴۵۰۰۰۰۰ میلیون ریال
  • تسهیلات: ۳۰۶۴۶۸۱۳ میلیون ریال
  • منابع داخلی شرکت: ۱۲۴۱۵۵۱۱ میلیون ریال
  • مجموع منابع مورد نیاز: ۸۷۵۶۲۳۲۴ میلیون ریال

شرکت تاکنون سه بار افزایش سرمایه داده که تمامی آن‌ها از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران بوده است. آخرین آن در سال ۱۳۹۷ بوده که از ۳۷۰۰۰۰۰ به ۵۵۰۰۰۰۰ میلیون ریال بوده است.

دو سهامدار عمده شرکت مطابق آخرین لیست اعلامی شرکت، شامل شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با حدود ۷۵%، و شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا با حدود ۲۵% است؛ که طبیعتا بعد از افزایش سرمایه اندکی دستخوش تغییر شده و شناوری سهام به حوالی ۱۷% می‌رسد.

شرکت تا پایان شهریور ۱۴۰۲، حدود ۱۰۳۷۷۳۹۲۷ میلیون ریال فروش محقق کرده که این عدد در کل سال مالی ۱۴۰۱ (سال مالی شرکت ۳۰/۹ است)، ۹۱۵۳۲۷۷۰ میلیون ریال بوده است که حاکی از عملکرد قوی شرکت است. از سوی دیگر، سود خالص در دوره بهار و تابستان ۱۴۰۲ در مقایسه با دوره مشابه در سال ۱۴۰۱، رشد ۱۹۲% را نشان می‌دهد.

شرکت در شهریور ماه ۱۴۰۲، توانست یک رکورد جدید تولید در مقیاس ماهیانه به ثبت برساند که شامل ۱۲۹.۴۱۲ تن با ریت متوسط ۱۷۵ تن بر ساعت بود.

مجموعه از حیث فروش صادراتی در جایگاه مطلوبی قرار دارد که موقعیت استراتژیک آن هم این مزیت را دو چندان می‌کند. طبق بیان مدیر عامل، عرضه تکلیفی در داخل تا حدودی باعث کاهش فرصت‌های صادراتی شده که با کمرنگ شدن این محدودیت ها، صادرات می‌تواند اوج بیشتری هم بگیرد.

از اهم پروژه‌های آتی شرکت که ناظر بر مسائل زیست محیطی و یوتیلیتی شرکت است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشارکت در طرح احداث تصفیه خانه فاضلاب بندر عباس و تامین پایدار آب صنعتی
  • اخذ موافقت اصولی احداث نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی از وزارتخانه‌های صمت و نیرو برای نیروگاه خود تامین
  • اخذ انشعاب خط گاز از خط ۳۰ اینچ منطقه ویژه

طبق گفته‌های دشتیانه، ضرایب قیمت گذاری فولاد در سال‌های گذشته به صورتی بود که به توسعه تولید آهن اسفنجی تا قبل از عرضه در بورس کالا توجهی صورت نگرفته بود. با عرضه در بورس کالا و افزایش ضریب قیمتی، جذابیت سرمایه گذاری در واحد‌های احیا مستقیم افزایش یافت.

ایشان درباره مشکل گاز در فصل سرما بیان داشتند که همه چیز در قبضه دولت است و در این باره شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی خیلی ابتکار عمل ندارند.

همچنین ایشان اضافه کردند که ذخایر سنگ آهن کشور احتمالا تا بیش از ۲۵ سال آینده جوابگوی نیاز فولاد سازان خواهد بود.

در نهایت دکتر دشتیانه بزرگترین ریسک فعلی شرکت و پروژه در دست را تاخیر در اجرا و راه اندازی پروژه عنوان کردند و قید کردند که پروژه مذکور ریسک مالی و عملیاتی خاصی ندارد.

منبع: نبض بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده