به گزارش میمتالز، آزاده مداحی عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا در چهارمین روز از برگزاری نشست آموزشی دستورالعمل حاکمیت شرکتی ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، اظهار کرد: طی سالهای اخیر سازمان بورس اقدامات و بررسیهایی را انجام داده و از سوی دیگر مجموع الزاماتی را در دستور العملهای مختلف تدوین کرده که بعضی از اجزای آن در قالب دستور العمل کمیته داخلی، اشخاص وابسته و یکسری الزامات تفضیلی دیگر ذکر شد، در عین حال نیز چارجوب کلی حاکمیت شرکتی در قالب دستورالعملی تدوین و سال گذشته نیز مورد بازنگری قرار گرفت.
او تصریح کرد: حاکمیت شرکتی به دنبال مجموع سازوکارها و راهبردهایی به منظور دستیابی شرکت به اهدافش است، از سوی دیگر نیز زمینه را به منظور پاسخگویی به نیازهایی که بر عهده هیات مدیره گذاشته شده فراهم میکند.
عضو هیات علمی دانشگاه دانشگاه الزهرا تاکید کرد: حاکمیت شرکتی به دنبال آن است تا با مصونیت پذیری بیشتر، مجموع ارکان شرکت بتواند به شفافیت، عدالت، اصناف و... دست یابد.
مداحی در ادامه گفت: نهایتا مسوولان در چارچوب حاکمیت شرکتی به دنبال آن هستند تا روابط بین هیات مدیره، مدیران ارشد و میدران اجرای شرکت و سهامداران به نحو قابل قبولی اجرا شود تا شرکت بتواند به نیاز افراد مختلف پاسخگو باشد.
او بیان کرد: سازمان در سالهای اخیر مجموعه ضوابطی را تدوین کرده است، تمامی الزامات مندرج در بحث دستورالعمل حاکمیت شرکتی در راستای کمک به هیات مدیره و اشخاص مسوول در شرکت است، زیرا طی چند سال اخیر حساسیتها نسبت به قبل بیش از قبل شده به طوری که در اخبار عملکرد شرکتها، هیات مدیره و... مورد سوال واقع میشود.
عضو هیات علمی دانشگاه دانشگاه الزهرا بیان کرد: مجموع ضوابط حاکمیت شرکتی به مسوولان شرکت و اعضای هیات مدیره که در درجه اول به موجب قانون بازار اوراق بهادار و تجارت بالاترین مسوولیت را به عهده دارند، کمک میکند تا در مدیریت شرکت نه تنها دچار مشکل نشوند بلکه به اهداف و سودآوری قابل توجه خود نیز دست یابند.
مداحی گفت: فصل ۳ دستورالعمل حاکمیت شرکتی، مهمترین بخش در دستورالعمل به حساب میآید؛ زیرا در آن مسائل مربوط به هیات مدیره مطرح شده و اگر هیات مدیره اقدامات خود را به درستی انجام دهد میتواند به موجب آن سایر اعضا نیز در جهت دهی درستی حرکت خواهند کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه دانشگاه الزهرا در پایان گفت: طی جلساتی که در این چهار روز برگزار شد، ناشران میتوانند در صورت وجود مشکل در دستورالعمل حاکمیت شرکتی آن را به مسوولان سازمان ارجاع دهند تا در صورت لزوم اصلاح شود.