تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۵۸
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۳۱۱۷۱۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش قیمت سنگ آهن چین

‌می‌متالز - با توجه به بررسی‌های انجام شده، قیمت سنگ آهن چین در میان انتظارات ناشی از تقویت بخش املاک و مستغلات چین نسبت به هفته قبل ۲.۱ درصد افزایش یافته است.

به گزارش می‌متالز، داده‌های منتشر شده توسط Nasdaq نشان می‌دهد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه سپتامبر که بیشترین معامله در بورس کالای دالیان را داشت، در هفته ۱۴ تا ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۳ به ۸۴۶.۵ یوان در هر تن رسید که معادل ۱۱۸.۰۹ دلار در هر تن می‌باشد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان در هفته منتهی به روز جمعه (۲۱ ژوئیه) نسبت به هفته قبل ۲.۱ درصد افزایش یافته است.

فعالان بازار اعلام کردند معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه آگوست در بورس سنگاپور در روز جمعه در محدوده ۱۱۳.۸ دلار در هر تن شنیده شد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس سنگاپور نسبت به قیمت شنیده شده در ۱۴ ژوئیه حدود ۳.۵ درصد افزایش یافته است.

شکل زیر قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان و بورس سنگاپور چین را در هفته ۱۴ تا ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۳ نشان می‌دهد.

افزایش قیمت سنگ آهن چین

به نقل از چندین منبع خبری، فعالان بازار شایعاتی را درباره کاهش احتمالی محدودیت‌های وام مسکن در چین منتشر می‌کنند که بر قیمت سنگ آهن تاثیر گذار خواهد بود.

در این میان معامله گران گزارش دادند قیمت سنگ آهن هفته گذشته در میان انتظارات بازار برای حمایت از بخش املاک و مستغلات چین افزایش یافت. این در حالی است که نگرانی‌ها در مورد عرضه مازاد و تقاضای ضعیف با روند مثبت مقابله کرده است.

به نقل از برخی تاجران، شایعاتی در بازار شنیده می‌شود که مقامات در حال برنامه ریزی برای کاهش محدودیت‌های وام مسکن برای شروع مجدد بهبود اقتصادی هستند. باید توجه داشت که این امر تأثیر مثبتی بر مصرف مواد اولیه دارد و به تامین کنندگان اجازه می‌دهد تا قیمت‌های خود را افزایش دهند.

در عین حال، تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند که اعتماد مصرف کنندگان به وام‌های مسکن پس از سال‌ها قرنطینه، که طی آن ساخت و ساز پروژه‌های جدید املاک و مستغلات به طور دوره‌ای متوقف می‌شد، در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

همچنین تحلیل گران بازار اعلام کردند هفته گذشته شرکت معدنی Rio Tinto نسبت به کاهش رشد اقتصاد جهانی ابراز نگرانی کرد و از مشکلات تولید در این واحد‌ها خبر داد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در هفته قبل این شرکت انتظارات برای تولید سنگ آهن در سال ۲۰۲۳ را تأیید کرد.

باید توجه داشت که گروه BHP نیز به نوبه خود، بالاترین تولید سنگ آهن را در سال مالی گذشته گزارش کرد، اما نشان داد که با افزایش هزینه‌ها مواجه است.

فعالان بازار اعلام کردند در کوتاه مدت، قیمت سنگ آهن احتمالاً کاهش می‌یابد، زیرا کارخانه‌های فولاد در تانگشان با محدودیت‌های تولید اعمال شده توسط مقامات برای بهبود کیفیت هوا در منطقه مواجه می‌شوند. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد این شرکت‌ها در نظر دارند ۷ کوره بلند را از ۲۱ تا ۳۱ ژوئیه برای تعمیرات متوقف کنند.

یکی از اعضای بانک مشترک المنافع استرالیا اظهار کرد: تا سه ماهه چهارم ۲۰۲۳، قیمت سنگ آهن به ۱۰۰ دلار در هر تن کاهش می‌یابد، زیرا تقاضا برای فولاد در چین در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ افت کرده است. باید توجه داشت که نگرانی اصلی ما همچنان بخش املاک و مستغلات چین است، زیرا در این بخش شرایط به وضوح در حال بدتر شدن می‌باشد. ما معتقدیم که خریداران مسکن برای بازیابی اعتماد به زمان نیاز دارند.

واردات سنگ آهن به چین در ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳ به ۵۷۶.۱ میلیون تن رسید. این در حالی است که میزان واردات سنگ آهن به چین در مدت ذکر شده حدود ۷.۷ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

در این میان معامله گران گزارش دادند فولادسازان مستقر در چین در ژوئن ۲۰۲۳ حدود ۹۵.۵ میلیون تن سنگ آهن وارد کردند. باید توجه داشت که میزان واردات سنگ آهن به چین در ژوئن ۲۰۲۳ حدود ۰.۷ درصد کمتر از ماه قبل و ۷.۳ درصد بیشتر از سال قبل بوده است.

منبع: آرتان پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده