تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۳۸
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۳۱۲۶۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل کارگزاری هوشمند رابین مطرح کرد؛

بلوغ بازار سرمایه با دو طرفه شدن این بازار

‌می‌متالز - حسن رضایی‌پور گفت: در سال‌های گذشته با قانون جدید بورس اوراق بهادار، بازار سرمایه وارد دوران بلوغ شد و با افزایش ابزار‌ها و آپشن‌ها علی‌الخصوص قرارداد‌های آتی تک سهم، این بازار به بلوغ نهایی نزدیک‌تر شده است و می‌تواند سلایق مختلف را پوشش دهد.

به گزارش می‌متالز، حسن رضایی‌پور، مدیرعامل کارگزاری هوشمند رابین بیان کرد: در تمام دنیا معاملات فیزیکی، بخش کوچکی از حجم معاملات را تشکیل می‌دهند و عمده بازار روی ابزار‌های مشتقه مثل آتی و آپشن‌ها می‌چرخد. هرچقدر تعداد این ابزار‌ها بیشتر باشد، عمق بخشی به بازار سرمایه و کشف قیمت بهتر و نقدشوندگی بازار، افزایش می‌یابد.

وی افزود: در سال‌های گذشته با قانون جدید بورس اوراق بهادار، بازار سرمایه وارد دوران بلوغ شد و با افزایش ابزار‌ها و آپشن‌ها به بلوغ نهایی نزدیک‌تر شده است و حالا، می‌توان گفت بازار سرمایه می‌تواند سلایق مختلف را پوشش دهد. خوشبختانه در پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی نیز شاهد رونمایی از چند ابزار جدید در بازار سرمایه بودیم که جای خالی آن‌ها در بازار احساس می‌شد.

رضایی‌پور در ادامه گفت: بخشی از فعالان بازار سرمایه (به غیر از سرمایه‌گذارانی که به صورت مقطعی در این بازار سرمایه گذاری می‌کنند؛ همچون سرمایه‌گذاران سال ١٣٩٩) معمولاً به قصد نگهداری سهام وارد این بازار می‌شوند؛ نگاه کوتاه مدت ندارند و معمولاً تعداد دفعات معامله کمتری دارند. این گروه عمدتا در روند‌های افزایشی، اقدام به خرید و فروش می‌کنند و در روند‌های نزولی، تمایل به نگهداری دارایی دارند. دسته دیگری از فعالان بازار سرمایه که بخش زیادی از معاملات بازار را هم در اختیار دارند؛ علاقه به سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت دارند و متناسب با اخبار و اطلاعات منتشر شده، روی سهم‌های مختلف و صنایع گوناگون در حرکت هستند. دوطرفه شدن بازار سرمایه برای این گروه از سهامداران بسیار جذاب خواهد بود؛ چراکه این گروه از سهامداران همواره در بازار سرمایه حضور دارند، اما در روند‌های نزولی تمایلی به معامله ندارند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با دو طرفه شدن بازار و استفاده از قرارداد‌های آتی تک سهم، ریسک معامله‌گران در روند‌های نزولی هم پوشش داده شده و نگرانی بابت کاهش و افزایش قیمت سهم (در نماد‌هایی که روی آن‌ها آتی تک سهم عرضه شده) کمتر خواهد شد.

رضایی‌پور ضمن تاکید بر مزایای قرارداد‌های آتی تک سهم، اظهار کرد: امیدوارم معاملات آتی تک سهم منجر به افزایش نقدشوندگی بازار شده و پویایی هرچه بیشتر بازار سرمایه را شاهد باشیم. البته فراموش نکنید که معاملات آتی در درجه بندی ریسک، یکی از پرریسک‌ترین معاملات محسوب می‌شود و حتماً باید دارایی پایه تعریف شده باشد. بدون در اختیار داشتن دارایی پایه، معاملات آتی تک سهم می‌تواند برای سرمایه‌گذارانی که شناخت کافی از این ابزار ندارند، ریسک بالایی در بر داشته باشد. اما انتظار می‌رود به مرور، شناخت کافی در مورد این ابزار هم ایجاد شود. کما اینکه در چند ماه اخیر، استقبال خوبی از آپشن‌ها در بورس کالا شده است. هرچقدر اطلاع‌رسانی بیشتری در این زمینه صورت بگیرد، سرمایه گذاران بیشتری جذب این ابزار خواهند شد.

مدیرعامل کارگزاری هوشمند رابین در خاتمه تصریح کرد: البته در بازار‌های آتی، نرم‌افزار‌ها پاشنه آشیل ابزار‌ها محسوب می‌شوند. تجربه معاملات آتی نشان می‌دهد گاهی سرمایه‌گذاران در خروج از موقعیت‌ها دچار مشکلاتی شده‌اند. امیدواریم در کنار توسعه ابزار‌های مالی، زیرساخت‌های نرم‌افزاری بازار سرمایه هم ارتقا یابد. در این صورت، آینده خوبی برای بازار سرمایه متصور هستم.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده