تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۲:۱۱
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۳۱۴۴۸۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر ایمنی شرکت فولاد خوزستان عنوان کرد:

فولاد خوزستان به دنبال تحولی نو در حوزه سلامت، ایمنی و محیط زیست

‌می‌متالز - مدیر ایمنی شرکت فولاد خوزستان گفت: فولاد خوزستان در راستای تشویق کارکنان و پیمانکاران جهت رعایت و اجرای استاندارد‌های ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE)، در حال استقرار بزرگ‌ترین و به روزترین سیستم تشویقی (SIS) در شرکت است.

به گزارش می‌متالز، داریوش دانیالی در ارتباط با اهمیت رعایت استاندارد‌های ایمنی در پروژه‌های توسعه‌ای شرکت فولاد خوزستان، بیان کرد: بر اساس تحلیل و بررسی‌های انجام شده در واحد‌های مختلف شرکت فولاد خوزستان، تعداد نیروی انسانی همگام با اجرای طرح‌های توسعه‌ای شرکت همچون مگامدول زمزم ۳ و اسلب عریض، با ضریب حدود چهار برابری، به حداکثر میزان خود طی دو سال اخیر رسیده است و در این شرایط، ضرورت رعایت شاخص و معیار (Indicator) ریسک نفرساعت در زمینه ایمنی بیش از پیش احساس می‌شود. ما معتقدیم که کلیه ضوابط و دستورالعمل‌های موجود در حوزه HSE، باید به موازات اجرای پروژه‌های مختلف در فولاد خوزستان توسعه یابد و مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره، معاونان و کلیه مدیران شرکت به خوبی به اهمیت و نقش ایمنی در توسعه و رشد تولید واقف هستند و حمایت همه‌جانبه در جهت حفظ جان شاغلان شرکت فولاد خوزستان شکل گرفته است.

ثبت و پایش عملکرد کارکنان و پیمانکاران در پرونده HSE

وی در ارتباط با اقدامات شرکت فولاد خوزستان در زمینه ایمنی کارکنان و پیمانکاران، عنوان کرد: ارزیابی سیستماتیک عملکرد پیمانکاران، از جمله اقدامات برجسته فولاد خوزستان در این بخش است. تشکیل پرونده ویژه در حوزه HSE برای کارکنان و پیمانکاران، در نوع خود اقدامی کم‌نظیر بوده که در شرکت فولاد خوزستان جاری‌سازی شده است؛ بدین معنا که عملکرد کلی کارکنان و پیمانکاران در حوزه ایمنی در این پرونده ثبت و پایش می‌شود و در مواردی مانند قبل از برگزاری مناقصه، عملکرد پیمانکاران با استفاده از این پرونده‌ها ارزیابی می‌شود. در واقع ما ارزیابی‌های لازم بر اساس دستورالعمل‌های موجود در این حوزه را پیش از حضور پیمانکاران در مناقصه انجام می‌دهیم و اگر اعتبار (Credit) آن‌ها در حوزه HSE تایید شد، در ادامه مجوز ارزیابی‌های فنی و بازرگانی نیز صادر می‌شود. این مهم برخلاف رویه‌های قبلی است که نمره HSE پیمانکار به عنوان یک گزینه در زمینه ارزیابی عملکرد فنی و بازرگانی پیمانکاران در نظر گرفته شده، در شرکت فولاد خوزستان در قالب یک پیش‌نیاز تعریف شده است. در همین راستا، سیستم Back Ground Check برای افراد پیمانکار تعریف شده است که از طریق آن، سابقه و عملکرد افراد در حوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست بررسی و در ادامه اقدام متناسب انجام می‌شود.

مدیر ایمنی شرکت فولاد خوزستان در ادامه، سقوط از ارتفاع را یکی از مهم‌ترین عوامل حادثه‌ساز در صنایع مختلف از جمله فولادسازان در ایران و جهان برشمرد و مطرح کرد: در حال حاضر حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد از سهم عواملی که منجر به حوادث ناشی از کار می‌شوند را سقوط از ارتفاع تشکیل داده است. شرکت فولاد خوزستان علاوه بر آموزش‌های ایمنی معمول، گذراندن دوره آموزشی کار در ارتفاع را به عنوان یک الزام برای نیرو‌های انسانی جدیدالاستخدام در دوره‌های بازآموزی در نظر گرفته است. همچنین در خصوص بررسی ایمنی جرثقیل‌ها و ادوات بالابر، اقدامات ویژه‌ای در شرکت انجام شده و کلیه موارد مرتبط به این بخش، به بازرسان فنی مجموعه محول شده است؛ چراکه پس از ریسک سقوط از ارتفاع، ریسک باربرداری، سقوط اشیا و… (مرتبط با جرثقیل‌ها و ماشین‌آلات سنگین)، از دیگر عوامل حادثه‌سازی به شمار می‌آید که باید کنترل‌ها در جهت حصول اطمینان از سلامت و ایمنی جرثقیل‌ها و ماشین‌آلات سنگین صورت پذیرد.

دانیالی با اشاره به اینکه دوره‌های آموزشی ویژه برای کارکنان و پیمانکاران شرکت فولاد خوزستان تحت عنوان «توانمندسازی نیرو‌ها از منظر ایمنی» در نظر گرفته شده که هم‌اکنون نیز در حال برگزاری است، تصریح کرد: به محض اینکه حادثه و اتفاقی در بخش‌های مختلف تولید رخ دهد، درس‌آموزی از آن حادثه در فاصله زمانی کوتاه تهیه شده و در قالب پیامک برای ۱۵ هزار نیروی شغلی و پیمانکاری شرکت فولاد خوزستان ارسال می‌شود. این امر، یکی از اقدامات متعدد و متنوع ما در حوزه فرهنگ‌سازی ایمنی بوده که در شرکت فولاد خوزستان انجام شده است.

کنترل BMI کارکنان در راستای حفظ سلامت و تندرستی و ایمنی

وی در خصوص اقدامات شرکت فولاد خوزستان در زمینه حفظ سلامت و بهداشت جسمی و روانی کارکنان و پیمانکاران و تاثیر آن بر شاخص‌های عملکردی ایمنی کارکنان و و پیمانکاران، اظهار داشت: هرگونه نوسان و یا تغییر در یکی از شاخص‌های موجود در حوزه HSE یعنی سلامتی (Health)، ایمنی (Safety) و محیط زیست (Environment)، تاثیر مستقیم بر دیگری می‌گذارد. برای مثال، زمانی که حادثه‌ای منجر به جرح و یا فوت در یک کارگاه صنعتی شود، اثرات منفی روانی ناشی از آن تا مدت‌ها در کارگاه باقی می‌ماند. از طرفی، وضعیت روانی افراد ناشی از خستگی، مشکلات شخصی و خانوادگی و…، بر عدم تمرکز کافی و همچنین تعجیل در اجرای وظایف آن‌ها تاثیر می‌گذارد و عملکرد آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شرکت فولاد خوزستان با محوریت مدیریت سلامت علاوه بر اینکه سلامت جسمانی افراد را در قالب‌های طب صنعتی، پایش و بررسی می‌کند و تجهیزات درمانی مانند فشارسنج را در اختیار کارکنانی که برای مثال از بیماری فشار خون رنج می‌برند، قرار می‌دهد، یک برنامه جامع (Plan) را در حوزه سلامت افراد جهت کنترل شاخص توده بدنی BMI (Body Mass Index) تدوین کرده است؛ بدین صورت که عدد نرمال این شاخص بین ۱۸٫۵ تا ۲۵ بوده و محدوده ۲۵ تا ۲۹٫۵ به معنای اضافه وزن است؛ بنابراین اگر این شاخص بالای عدد ۳۰ باشد، برنامه ورزشی و رژیم غذایی مشخصی برای فرد در نظر گرفته می‌شود. همچنین آسیب‌های اسکلتی کارکنان پس از معاینات و تست‌های پزشکی توسط فیزیوتراپ‌های شاغل در واحد بهداشت شرکت، شناسایی شده و به منظور رفع این آسیب‌ها، آب‌درمانی انجام می‌شود. در حوزه سلامت روان نیز کلیه مسائل مرتبط با روانشناسی صنعتی توسط همکاران ما در واحد طب صنعتی رصد و بررسی می‌شود و برای مثال اگر فردی به هر دلیل دچار آسیب‌های روحی و روانی و یا همان افسردگی شده باشد، علاوه‌بر برگزاری جلسات مشاوره، روانشناسان مجموعه به طور نامحسوس نسبت به درمان وی اقدام می‌کنند.

مدیر ایمنی شرکت فولاد خوزستان در ادامه به سرمایه‌گذاری شرکت فولاد در حوزه محیط زیست اشاره کرد و گفت: این حوزه در استان خوزستان با چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است که از جمله آن‌ها می‌توان به گرد و غبار و آلایندگی‌های مختلف ناشی از گوگرد همراه مواد ورودی معادن اشاره کرد که بر شاخص‌های سلامت و عملکرد ایمن کارکنان و پیمانکاران تاثیر زیادی دارد.. با این وجود شرکت فولاد خوزستان طی دو سال اخیر، با محوریت و مطالبه‌گری مدیریت محیط زیست و حمایت همه جانبه مدیریت ارشد شرکت، بیش از یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در راستای اجرای پروژه‌های زیست‌محیطی سرمایه‌گذاری کرده و اقدامات قابل توجه و بسیار موثری در زمینه کنترل غبار‌ها و ریزگردها، پساب‌های صنعتی و… انجام داده است.

دانیالی با تاکید بر اینکه فرهنگ‌سازی، یکی از شاخص‌های اصلی در مباحث مختلف ایمنی به ویژه مدیریت ایمنی فرایند (Process Safety Management) است، اظهار داشت: جذب مشارکت حداکثری کارکنان و پیمانکاران جهت دستیابی به هم‌فکری در جهت دستیابی به اهداف مشترک، از جمله اهداف شرکت در حوزه بهداشت، ایمنی و محیط زیست طی سالیان اخیر بوده است. بدین منظور، ثبت و ارسال مشاهدات رفتاری و شرایطی کارکنان و پیمانکاران از طریق سامانه برای واحد HSE در دستور کار قرار دارد. ما همچنین به دنبال توسعه فرهنگ «خود مراقبتی» و «دیگر مراقبتی» افراد در شرکت فولاد خوزستان هستیم و آموزش‌های لازم در تمامی بخش‌های شرکت جهت فرهنگ‌سازی و درک مفاهیم HSE را در نظر گرفته‌ایم. خوشبختانه مشارکت‌های خوبی در این راستا شکل گرفته است که از جمله آن‌ها می‌توان به مشاهدات موبایلی، مشاهدات سیستمی، دریافت پیشنهادات و انتقادات در حوزه HSE از کارکنان و پیمانکاران، حضور نمایندگان HSE در خطوط مختلف تولید، برگزاری جلسات متعدد در سطوح مختلف شرکت با محوریت موضوعات HSE و… اشاره کرد. در مقوله فرهنگ‌سازی ایمنی نیز اقدامات متعدد و متنوعی توسط مدیریت HSE شرکت انجام شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به ارسال پیامک‌های هفتگی حاوی نکات کلیدی و اساسی در این حوزه، دیوارنویسی در محل‌های پر رفت و آمد شرکت با محتوای ایمنی، تهیه و تدوین ۱۰ فیلم و کلیپ آموزشی، انتشار کتاب درس‌آموزی از حوادث و… اشاره کرد.

وی در پایان با بیان اینکه حدود ۳۵ سیستم تشویقی در حوزه HSE در شرکت فولاد خوزستان مستقر کرده‌ایم، یادآور شد: سیستم تشویقی (SIS) که یکی از بزرگ‌ترین و به‌روزترین سیستم‌های موجود در این زمینه است، در شرکت فولاد خوزستان در حال استقرار بوده و در نهایت تمامی این اقدامات باعث شده است که به ترتیب ۵۰ و ۲۵ ماه بدون حادثه شدید را در حوزه‌های بهره‌برداری و پروژه‌های توسعه‌ای سپری کنیم و امیدواریم که این روند موفقیت‌آمیز کماکان ادامه داشته باشد.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده