تاریخ: ۲۸ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۰:۰۰
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۵۵۸۰۲
سرویس خبر : محیط زیست

سلامت روان کارکنان را جدی بگیرید

سلامت روان کارکنان را جدی بگیرید
‌می‌متالز - سلامت روان، مقوله‌ای مهم در جامعه امروزی است که متأسفانه شاهد افزایش آمار اختلالات روان هستیم؛ به طوری که یک چهارم جمعیت کشور به نوعی درگیر اختلالات روانی هستند. این موضوع در محیط کار، از حساسیت بیشتری برخوردار است و اصولاً، افرادی که در محیط کار از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برند؛ حضورشان نه تنها مفید به فایده نیست که می‌تواند آسیب‌زا هم باشد.

‌می‌متالز - حبیب احسنی‌پور: شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در تمامی جوامع می‌تواند منشأ بروز آسیب‌های روانی باشد و در این زمینه، همه دستگاه‌ها و نهادها، مسوول هستند. زیرا، منشأ بروز مشکلات روانی از درون فرد ظاهر می‌شود و به جامعه سرایت می‌کند و همین موضوع می‌تواند دستخوش آسیب‌های دیگری در فضای جامعه و … شود. بنابراین، وقتی صحبت از یک معضل اجتماعی می‌شود، نمی‌توان از یک دستگاه و نهاد خواست که آن را مرتفع کند؛ بلکه باید همگان پای کار بیایند.

در هفته‌ای که از ۱۸ تا ۲۴ مهر تحت عنوان «سلامت روان در محیط کار» نامگذاری شده، فرصت مناسبی برای مدیران صنعت که نسبت به شرایط روحی و روانی نیرو‌های انسانی در محیط کار، قدری بیشتر حساس شوند. زیرا، سلامت روان کارگران، کارمندان، مدیران، مهندسان و … در محیط کار؛ تأثیر به سزایی در پیشرفت امور و موفقیت‌های کاری دارد. از همین رو، لازم است که مدیران صنایع از این فرصت بهره برده و سلامت روان پرسنل خود را مورد بررسی و ارزیابی تیم‌های روانشناسی و روانپزشکی قرار دهند.

روانپزشکان معتقدند؛ سلامت روان در محیط کار زمینه‌ساز سلامت روان و نشاط اعضای خانواده است.

محیط کار ذاتاً می‌تواند منشأ استرس باشد، اما آگاهی از نحوه مقابله با استرس‌های شغلی برای همه افراد، چه کارفرما و چه کارکنان، الزامی است. در این راستا، لازم است که محتوا‌های آموزشی در اختیار دستگاه‌ها و سازمان‌ها قرار بگیرد.

نیمی از جمعیت جهان شاغل هستند و اکثراً، ساعات طولانی را در محیط کار سپری می‌کنند، بنابراین محیط کار باید ایمن، پرنشاط و آرامش‌بخش باشد. درصد بسیار زیادی از بار مالی سیستم‌ها، اعم از گردش مالی نامناسب و افت درآمدزایی، به دلیل کاهش عملکرد کارکنان و ناشی از مشکلات سلامت روان آنها است.

سلامت روان در محیط کار حالتی از رفاه و آسایش است. در این حالت فرد می‌تواند با استرس‌های روزانه خود کنار بیاید، به نحوی سازنده کار کند، به پتانسیل کامل خود دسترسی پیدا کرده و به جامعه خود کمک کند. اهمیت بهداشت روانی در محیط کار، همراه با سلامت فیزیکی و رفاه اجتماعی، جز ضروری از سلامت کلی افراد است.

بهداشت روانی در محیط کار و عملکرد انسان دو هدف جدا از هم نیستند، بلکه دو قسمت از یک مساله هستند. انسان با وجود هر دو آنها شکوفا می‌شود. در دنیای کسب‌و‌کار‌های امروزی، سلامت روان کارکنان باید اولویت اصلی شرکت‌هایی باشد که به دنبال استخدام نیرو با عملکرد بالا هستند. یکی از فاکتور‌های مهم در مدیریت یک سازمان یا نهاد، اهمیت بهداشت روانی کارکنان در محیط کار است.

مدیران صنایع می‌توانند با چند اقدام ساده و کم هزینه، شرایط را برای روحیه کارکنان تعالی ببخشند. مثلاً با میان وعده برای پرسنل، اختصاص ساعت ورزش و برگزاری مسابقات ورزشی و ایجاد تفریحات سالم، از جمله کار‌های ساده برای ارتقای سلامت روحی و روانی پرسنل است که منجر به بهره‌وری مناسب از نیرو‌ها می‌شود.

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین