تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۴
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۳۱۴۵۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ضرورت کاهش فاصله اقتصاد با دانش

‌می‌متالز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، با تاکید بر اینکه تنها راه نجات اقتصاد استان کرمان از معضلات جدی، اقتصاد مبتنی بر دانش است، گفت: کشاورزی مدرن، معدن‌کاری مدرن، صنایع خلاق، بهره وری، نوآوری و اقتصاد دیجیتال باید در استان اجرایی شود، در غیر‌این‌صورت با نگرش سنتی گذشته وضعیت کنونی ادامه خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، سیدمهدی طبیب‌زاده در نشست شورای پژوهشی اتاق کرمان افزود: اتاق کرمان می‌تواند بر اساس درخواست مدیران ارشد استان اتاق فکر اقتصادی و مشاور قوی باشد و با تلفیق نقطه‌نظرات دانشگاهی، دولتی، بخش‌خصوصی و بنگاه اقتصادی راهکار‌هایی برای عبور سریع از شرایط فعلی به اقتصاد دانش‌بنیان را ارائه دهد. طبیب‌زاده، خاطرنشان کرد: شورای پژوهشی، مسیر را برای اخذ تصمیم‌های عقلانی، نوآورانه، علمی و به روز نشان می‌دهد و امیدواریم در سیستم اجرایی بتوان از این تصمیم‌ها استفاده‌کرد. رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه مسائل فرهنگی و اجتماعی بسیار در مسائل اقتصادی نقش دارند، بیان کرد: هرچه از مسائل علمی و نظرات اساتید دانشگاه در حل مسائل مرتبط با اقتصاد استان کمک گرفته شود، شاید بتوان تصمیم‌های بهتری گرفت. در ادامه این نشست عضو هیات‌علمی دانشگاه شهیدباهنر کرمان ضمن قدردانی از اتاق کرمان برای پیگیری مسائل تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه اقتصاد گفت: متاسفانه هنوز هم فرمت فکری ما صرفا به سمت طرح‌های کتابخانه‌ای و دانشگاهی است تا اینکه کاربردی و عملی باشد و تحقیقات کمتر فرمت عملیاتی‌شدن را دارند.

سیدعبدالمجید جلائی افزود: مساله دیگر پذیرا نبودن مسائل علمی توسط سیستم اجرایی استان است که این موضوع از دهه‌های گذشته تاکنون وجود داشته‌است. همچنین عضو دیگر هیات‌علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در ادامه این نشست، گفت: رشد اقتصادی با افزایش بهره وری یا تزریق منابع بیشتر امکان‌پذیر است و تا رشد اقتصادی اتفاق نیفتد بسیاری از مسائل چندان قابل حل نیستند.

حسین مهرابی، با اشاره به اینکه تنها منبع قابل افزایش، منابع انسانی است، گفت: متاسفانه برخی از نیرو‌های انسانی نخبه و کاربلد ما مهاجرت کرده‌اند و عده‌ای دیگر نیز در ایران حضور دارند، اما برای شرکت‌های خارجی کار می‌کنند که از آن‌ها به‌عنوان فرار‌های نامرئی مغز‌ها یاد می‌کنیم. او با اشاره به طرح‌هایی که در اولویت بررسی و پژوهش در شورای پژوهشی اتاق قرارگرفته اند، افزود: پیشنهاد می‌شود دو تا سه طرح را با جدیت تا پایان سال‌دنبال کنیم تا بتوان به نتایج قابل‌قبولی رسید. در ادامه مهرابی گفت: شورای پژوهشی اتاق از زمستان سال‌۱۳۹۸ با هدف استفاده از توان دانشگاهی استان در حل مسائل اقتصادی، فعالیت خود را آغاز کرد که تاکنون ۳۳ نشست اصلی این شورا برگزار شده‌است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده