تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۳۲
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۳۱۵۷۸۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در دومین همایش و نمایشگاه معدنکاری دیجیتال مطرح شد؛

سقوط سهم معدن در تولید ناخالص داخلی؛ تبعات عدم هوشمندسازی معادن/ رویکرد تشویقی حکمرانی در زمینه معدنکاری دیجیتال

‌می‌متالز - در دومین همایش و نمایشگاه معدنکاری دیجیتال به تبعات عدم هوشمندسازی معادن اشاره و گفته شد اگر به سمت هوشمندسازی معادن حرکت نکنیم شاهد کاهش سهم معدن در تولید ناخالص داخلی به عدد ۰.۵ خواهیم بود.

به گزارش می‌متالز، صبح امروز دومین همایش و نمایشگاه معدنکاری دیجیتال توسط گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد آغاز شد. این رویداد این رویداد از تاریخ ۷ تا ۹ شهریور ماه ۱۴۰۲ در محل هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

مرور آخرین تحولات معدنکاری دیجیتال در جهان، بررسی زیر ساخت‌های معدنکاری دیجیتال در ایران، توجیه سرمایه‌گذاری و تاثیرات بالقوه دیجیتالی شدن و کاهش هزینه‌های پیاده‌سازی از محور‌های اصلی این همایش عنوان شده است.

در جریان این رویداد میزگرد هوشمندسازی در معدن و صنایع معدنی از دیدگاه مدیران شرکت‌های بزرگ برگزار شد و ضمن آن چالش‌ها، فرصت‌ها و دستاورد‌های این حوزه مورد بررسی قرار گرفت. یه طور کلی در این میز گرد به تاثیرات هوشمندسازی در مزیت رقابتی صنایع معدنی، حاشیه سود، قدرت حضور در بازار‌های بین‌المللی و... اشاره شد.

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اظهار داشت: هوشمندسازی معادن یک شبه انجام نمی‌شود و مستلزم زمان است؛ زمان قابل خریداری نیست و اگر امروز شروع نکنیم فردا راه حلی نخواهیم داشت. مقالات علمی در صنایع مختلف نشان می‌دهد دسترسی به نوآوری‌های جدید در صنایع با سرعت اتفاق میافتد، اما در زمینه معدن در تمام دنیا نوآوری با تاخیر بیشتری نسبت به زنجیره‌های بعدی وارد می‌شود.

رئیس انجمن مس افزود: موضوع امروز ما، تمایل به معدنکاری دیجیتال نیست بلکه موضوع تقابل با مرگ بنگاه داری است؛ چرا که این موضوع رقابت پذیری و حضور بین المللی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما با دنیا در ارتباط نیستیم، واقعیت این است که هر چه با دنیای خارج ارتباط بیشتری داشته باشید بیش از پیش ضرورت نوآوری را احساس می‌کنیم. در دنیا به سمت استفاده از سوخت هیدروژن حرکت می‌کنند، اما در داخل همچنان بر سر واردات ماشین آلات و تکنولوژی با مشکل روبرو هستیم.

محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران عنوان کرد: لازمه فعالیت در بخش معدن چیزی جز طی کردن مسیر هوشمندسازی نیست. هوشمندسازی در تمامی زمینه‌های بخش معدن از اکتشاف تا فرآوری تاثیر می‌گذارد.

وی با استناد به قانون معادن تکمیل کرد: براساس تبصره ۵ ماده ۱۴ قانون معادن بهره‌برداران معادنی که درجهت بهره‌برداری بهینه و صیانت از ذخایر معدنی، ارتقاء بهره‌وری و تحقیق و توسعه و اکتشاف و حفظ محیط زیست در معدن مربوط اقدام نمایند، با تایید شورای عالی معادن از پرداخت حداکثر تا ۲۰ درصد حقوق دولتی معاف هستند. خوشبختانه حکمران با رویکرد تشویقی به این حوزه ورود کرده است.

کیوان جعفری طهرانی، کارشناس بین‌المللی حوزه سنگ آهن و فولاد در این باره اظهار کرد: حدود ۴ سال قبل بود که مسوولیت تحلیل استراتژی معدنی ایران و چین در تفاهم‌نامه ۲۵ ساله میان دو کشور را بر عهده گرفتم. مطالعات دقیق میدانی که در سال ۹۸ صورت گرفت نشان داد سهم بخش معدن در تولید ناخالص داخلی کشور ۰.۹ است که با احتساب حمل و نقل، ترانسپورت، افراد شاغل و... این عدد به ۱.۶ می‌رسید. اما امروز سهم معدنی کشور با ثبت کاهش به عدد ۰.۷ رسیده است. در این شرایط نیاز است حاکمیت نگاه خود را تغییر داده و با ایجاد مشوق و پیگیری سیاست‌های درست به رشد این بخش کمک کند. اگر به سمت هوشمندسازی معادن حرکت نکنیم شاهد کاهش سهم معدن در تولید ناخالص داخلی به عدد ۰.۵ خواهیم بود.

مهدی نصیری، مدیر بازرگانی شرکت ذوب آهن اصفهان در این میزگرد گفت: هرچند میل مدیر و اراده سازمان در فعالیت در راستای هوشمندسازی مهم است، اما تبیین سیاست حاکمیتی می‌تواند مدیران را در ریل معدنکاری دیجیتال قرار دهد. اگر در مجموعه بالادستی مقررات، تنبیه‌ها و تشویق‌ها، تسهیلات و... در زمینه معدنکاری دیجیتال تهیه و فاصله دانشگاه از صنعت کم شود، هوشمندسازی معادن می‌تواند با موانع کمتری میسر شود. نیاز است خروجی این همایش تصمیم سازی مدیران برای تبیین سیاست درست برای رسیدن به معدنکاری دیجیتال باشد. نمی‌شود در اتاق بسته تصمیم گیری کرد، باید از کسانی که در این حوزه استخوان خرد کردند مشاوره گرفته شود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده