تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۳
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۳۰۷۴۸۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در نشست تجربه هوشمندسازی معادن مس در ایران مطرح شد؛

تامین مالی هوشمندسازی معادن کشور با صندوق حمایت از صنایع پیشرفته است/ برای هوشمندی معادن نیازمند زیرساخت تکنولوژیکی نسل ۴ هستیم

‌می‌متالز - اولین نشست از سلسه نشست‌های هوشمندسازی معادن در ایران با عنوان تجربه هوشمندسازی معادن مس با محوریت «تبیین وضعیت موجود هوشمندسازی معادن ایران»، «الزامات، موانع و سازوکار‌های هوشمندسازی معادن در ایران» و «ارائه پیشنهادات در زمینه هوشمندسازی معادن و شکل‌گیری کنسرسیوم شرکت‌های پیشرفته معدنی» امروز ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۲ در موسسه مطالعات پژوهش‌های بازرگانی برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، طی این نشست، وضعیت موجود هوشمندسازی معادن کشور، موانع موجود در این حوزه و سازوکار‌های هوشمندسازی معادن ایران موردبررسی قرار گرفت و راهکار‌های فنی در جهت اجرایی سازی ایده‌ها ارائه شد.

حامد عادلی نیک، دبیر نشست و مدیر گروه معدن و صنایع معدنی موسسه مطالعات پژوهش‌های بازرگانی گفت: در موسسه مطالعات پژوهش‌های بازرگانی آسیب‌شناسی در خصوص سهم کم معدن در تولید ناخالص داخلی صورت گرفته است که نشان می‌دهد معدنکاری سنتی و عدم استفاده از تجهیزات نوین از عوامل اصلی این موضوع است.

سید احمد مشکانی، عضو هیات‌مدیره انجمن مس ایران پیرامون چالش‌های این حوزه اظهار کرد: اگرچه هوشمندسازی از گذشته وجود داشته و از مکانیکال به IOT تغییر کرده است، اما معتقدم اگر مبتنی بر الگوریتم‌های درست اقدام نشود، هدر رفت انرژی و پول رخ می‌دهد. تأمین بودجه، طراحی هوشمندانه بودجه، بوروکراسی اداری و... ازجمله چالش‌های امروز هوشمندسازی معادن هستند. هرچند هوشمندسازی معادن نیاز امروز این حوزه است و نباید نیمه‌کاره رها شود. از سوی دیگر نیز با توجه به اینکه در عرصه هوشمندسازی معادن نوپایم؛ نیازمند همکاری‌های بین‌المللی در این عرصه هستیم.

هوشمندسازی معادن بزرگ ایران در اولویت قرار گیرد

ابوالفضل صالح‌آبادی، دبیر انجمن مس ایران در نشست هوشمندسازی معادن در ایران تصریح کرد: موضوع انقلاب صنعتی چهارم و ورود به بخش هوشمندسازی معادن از سال ۲۰۱۱ طرح‌شده است. در بحث هوشمندسازی ضرورت دارد ضمن تعیین اهداف، ملزوماتی متناسب با پیشبرد اهداف تعریف شود. موضوع مهمی که مطرح می‌شود آن است که بدانیم نیاز است در چه بخش‌هایی از هوشمندسازی ورود کنیم و در چه بخش‌هایی مصرف‌کننده باشیم تا هوشمندسازی معادن را در زمان و موقعیت مناسب تجربه کنیم.

وی افزود: متأسفانه امروز ازلحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حوزه هوشمندسازی عقب هستیم و متأسفانه به دلیل تحریم‌ها قادر به خرید بخش سخت‌افزاری نیستیم. اما باید هوشمندسازی معادن باهدف کاهش هزینه و افزایش راندمان به‌صورت جدی دنبال شود.

دبیر انجمن مس ایران تصریح کرد: معمولاً کشور‌های دنیا با توجه به نیاز و محدودیت‌های تکنولوژیک خود سیاست‌گذاری می‌کنند. در کشور ما نیز باید در ابتدا نیازسنجی شود و محدودیت‌های تکنولوژی شناسایی شود.

صالح‌آبادی تکمیل کرد: نیاز است برنامه‌ریزی مناسبی برای معادن کوچک‌مقیاس در کشور تبیین کنیم؛ چراکه عمر برخی از این معادن ۱۰ سال است. باید تشخیص بدهیم کدام بخش‌ها نیازمند هوشمندسازی هستند. بخش‌های دولتی و مجلس را دعوت می‌کنم ورودی جدی‌تری به ساختار قوانین جاری کشور درزمینهٔ هوشمندسازی معادن بزرگ داشته باشند.

به گفته وی؛ هوشمندسازی با هدف کاهش هزینه و افزایش راندمان صورت می‌گیرد. با توجه به اینکه تعداد معادن بزرگ ما محدود است این پرسش است که چه برنامه‌ای برای هوشمندسازی معادن کوچک داریم. نکته حائز اهمیت این است که در معادن مشخص شود که کدام بخش معدن نیازمند هوشمندسازی است چراکه نیازی به هوشمندسازی تمامی بخش‌ها وجود ندارد.

دبیر انجمن مس ایران تأکید کرد: از بخش‌های دولتی و قانون‌گذار درخواست داریم که در ساختار قوانین کشور در حوزه هوشمندسازی ورود جدی‌تر داشته باشد. ما نیازمند زیرساخت تکنولوژیکی نسل ۴ هستیم اگر بخواهیم در آینده در حوزه هوشمندسازی معادن حرفی برای گفتن داشته باشیم.

هوشمندسازی معادن در مسیر قانون‌گذاری

بهاره خازنی، مجری طرح هوشمندسازی معادن و صنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در این نشست عنوان کرد: ایمیدرو به‌عنوان یک سازمان حاکمیتی از سال گذشته به مطالعه و بررسی الگو‌های موفق دنیا در سطح سیاست‌گذاری هوشمندسازی معادن ورود و کار اجرایی خود را به‌صورت یک بسته سیاستی آغاز کرد؛ در این راستا اقدامات راهبردی بخش‌های دولتی، خصوصی و... نیز تعریف شد. برای تحقق این امر نمایندگان شرکت‌های معدنی کشور را دورهم جمع کردیم تا سند مناسبی از چالش‌های واحد‌ها تهیه شود. بر این اساس مدل خاص صنایع معدنی را تعریف کردیم، و شناسایی از سوی افراد متخصص شرکت‌ها صورت گرفت و اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که نیاز است به سراغ قانون‌گذاری برویم.

مکلف شدن صنایع معدنی به استفاده از تکنولوژی نوین در راستای هوشمندسازی معادن

محمدحسین پیروی، مدیر گروه معدن مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دراین‌باره تکمیل کرد: هوشمندسازی معادن موضوع بسیار مهمی است. سابقه این موضوع در مرکز پژوهش‌های مجلس به سه سال گذشته بازمی‌گردد و گزارش‌ها مختلفی نیز در این زمینه تهیه‌شده است. حوزه ما سیاست‌گذاری و بررسی چالش‌ها است و اگر دیدگاه اجرایی‌تری به هوشمندسازی داشته باشیم، ذی‌نفعان آن، هم بهره بردار و هم حاکمیت خواهد بود.

وی در ادامه بیان کرد: به این نتیجه رسیدیم که نظارت بر تمامی معادن کشور تقریباً محال است و بسیاری از پروانه‌های اکتشافی لغو شده است. ۷۰ درصد استعلامات منابع طبیعی منفی است و از ۳۰ درصد باقی‌مانده نیز مشخص نیست چند درصد مثبت اعلام می‌شود.

محمدحسین پیروی اظهار داشت: تکنولوژی موضوع فرهنگی نیست و تا زمانی که صنایع معدنی به استفاده از تکنولوژی مکلف نشود؛ هوشمندسازی صورت نمی‌گیرد. چراکه صنایع معدنی و بخش دولتی ما انگیزه لازم برای ورود در این حوزه را ندارند.

تأمین مالی هوشمندسازی معادن کشور با صندوق حمایت از صنایع پیشرفته است

محسن نادری منش، مدیرعامل و رئیس هیات عامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته در این نشست گفت: هوشمندسازی معادن جزو اولویت‌های صندوق صحاست و باید تلاش کنیم تا توسعه بخش صنایع معدنی از طریق افزایش بهره‌وری و کیفیت و استفاده از ابزار‌های نوین اتفاق بیفتد.

وی افزود: این صندوق در سیاست‌های جدید وزارت صمت و هیات دولت، مسوولیت تأمین مالی توسعه فن‌آوری و هوشمندسازی در صنایع و معادن را برعهده‌گرفته است.

مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته بابیان اینکه پیش‌فرض ما برای حضورمان در بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی حمایت از بنگاه‌های بخش خصوصی و تعاونی است، یادآور شد: مشتریان بخش‌های خصوصی و تعاونی می‌توانند بخش‌های دولتی باشند، اما حمایت‌ها و ارائه خدمات صحا به گروه بنگاه‌های خصوصی و تعاونی تعلق می‌گیرد.

وی بابیان اینکه دولت و مجلس اعتبارات خاصی برای هوشمندسازی معادن در نظر گرفته‌اند که در برنامه‌های کلیدی برنامه هفتم توسعه نیز پیش‌بینی‌شده، تأکید کرد: نوع خدمات و انتظاراتمان به‌طور مستقیم در قالب ارائه تسهیلات و وام برای تحقیقات، فروش، صادرات و برنامه‌های توسعه‌ای و سرمایه در گردش و فاینانس داخلی است و همچنین خدمات بیمه‌ای نیز در دستور کار قرار دارد.

نادری‌منش با اشاره به انجام خدمات ضمانت‌نامه‌های انجام کار و تعهد پرداخت و موارد گمرکی، خاطرنشان کرد: صحا مزیت‌هایی نسبت به بانک‌ها دارد و آن اینکه سپرده اولیه نمی‌گیرد و نرخ‌های پایین‌تری دارد، چون طرح‌ها موردبررسی فنی و اقتصادی قرار می‌گیرند و می‌توانیم بر این اساس مدیریت ریسک داشته باشیم.

وی با اشاره به حمایت‌های غیرمستقیم، چون سرمایه‌گذاری خطرپذیر و صندوق‌های فرابرسی تصریح کرد: حداقل دو صندوق فرابورسی داریم و یک صندوق هزارمیلیاردی مخصوص هوشمندسازی معادن نیز در دست آماده‌سازی و تعیین تعداد شرکاست.

مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته بابیان اینکه به‌واسطه حضور ۲۰ ساله در عرصه صنعت اطلاعاتی از زنجیره‌های کشور در بنگاه‌های فن‌آور داریم و بخشی از ایجاد زنجیره‌های تأمین مالی صنایع پیشرفته را پیگیری می‌کنیم، گفت: در ابزار‌های تأمین ملی غیرمستقیم می‌توانیم از پارک‌های علم و فن‌آوری و بازار‌های فن‌آوری حمایت کنیم، ولی باید ابزار‌های آن بر اساس اطلاعات و سیاست‌ها در اختیارمان قرار گیرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده