تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۰۷
بازدید: ۴۱
کد خبر: ۳۱۵۸۲۷
سرویس خبر : انرژی
محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی در زمان ریاست جمهوری:

پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی مربوط به دولت روحانی است/ دولت رئیسی جز «گذشته» حرفی برای گفتن ندارد/تیم دولت با تبلیغات می‌خواهد گرانی را کتمان کند!

‌می‌متالز - عملیات تولید گاز از فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی روز گذشته با حضور رئیس دولت سیزدهم آغاز شد. در حالی مسوولان دولت کنونی سعی دارند تمام و کمال این پروژه را به نام خود ثبت کنند که محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی در زمان ریاست جمهوری، می‌گوید: «فازی که روز گذشته در پارس جنوبی افتتاح شد مرتبط به دولت دوازدهم است».

به گزارش می‌متالز، روز گذشته خبری تحت عنوان «افتتاح عملیات تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی» روی خروجی رسانه‌های نزدیک به دولت قرار گرفت. موضوعی که مدت‌هاست دولت سیزدهم روی آن مانور می‌دهد و حالا آن را دستاوردی بزرگ و منحصر به فرد برای خود می‌داند. این درحالی است که محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی در زمان ریاست جمهوری، معتقد است: «۵۰ درصد از پروژه‌های توسعه پارس جنوبی در دوره دولت روحانی انجام شده بود. افتتاحی که روز گذشته انجام گرفت تنها یک فاز از آن پروژه بود.».

مشروح گفتگوی او را در ادامه می‌خوانید.

چندی پیش متنی تحت عنوان توسعه پارس جنوبی توسط دولت روحانی و منتسب به دفتر رئیس جمهوری پیشین در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، اما رسانه‌های منتسب به دولت آن را خلاف واقع شمردند، ارزیابی شما از این واکنش چیست؟

مجموعه‌ای از ضعف‌ها و انتقادات در جامعه وجود دارد که طبیعتاً در دولت‌های پیشین هم تا حدودی مشاهده می‌شد. در برخی موارد طبیعی و حتی بحق است که ضعف‌ها را به گردن دولت قبل بیندازند، اما تا حدی که دولت ابراهیم رئیسی پیش می‌رود، این اقدام و مقصر جلوه‌دادن دولت‌های قبلی طبیعی نیست.

کل دوره یک دولت، چهار سال است؛ امروز بالغ بر نیمی از دوره دولت سیزدهم و ریاست رئیسی بر قوه مجریه می‌گذرد، بنابراین بهانه‌های او و رفتارهایش نسبت به دولت قبل منطقی نیست.

البته در مواردی مانند تورم، گرانی، نابسامانی ارزی، تحریم و … هم دولت رئیسی سعی دارد تمام قصور را متوجه دولت روحانی بداند. آیا مشکلاتی که اکنون دولت رئیسی با آن دست و پنجه نرم می‌کند، از دولتی به ارث مانده که شخص شما هم هشت سال در آن سمت اجرایی داشتید؟

مسوولان دولت کنونی در مورد تورم ادعا دارند که کشور را با تورم ۶۰ درصد تحویل گرفته‌اند. این ادعا کاملا نادرست است. مردم و حتی خود دولتمردان با مراجعه به آمار می‌توانند به‌راحتی متوجه نادرستی این ادعا بشوند و ارقام صحیح تورم را ببیننند. علاوه بر این، آمار بانک مرکزی هم موجود است و همه می‌توانند به آمار‌های منتشرشده این دو مرکز مراجعه کنند.

در موضوع پارس جنوبی هم که تا این حد برای آن تبلیغ می‌شود، فاز‌هایی که در هشت سال اخیر افتتاح شده کاملا مشخص است. بیشتر اقدامات اجرایی آن در دولت روحانی صورت گرفته و بیش از ۵۰ درصد فاز ۱۱ پارس جنوبی در آن زمان تکمیل شده بود. این در حالی است که روز گذشته فقط بخشی از فاز ۱۱ پارس جنوبی افتتاح شد.

بر فرض مقصر بودن دولت‌های قبلی در بروز تنگنا‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و …، آیا قرار است دولت رئیسی تا پایان فعالیت خود مشغول مقصریابی و مقصرسازی باشد؟ آیا با ادامه این روند دولتی وقتی برای اجرای امور مربوطه خواهد داشت؟

به نظر می‌رسد دولت سیزدهم به دنبال این است که با تبلیغات گسترده برای خود دستاوردسازی کند و تصورش این است که با این حجم از تبلیغات، مشکل حل می‌شود.

این در حالی است که نه‌تن‌ها مسوولان دولت قبل، بلکه بسیاری از کارشناسان تأکید دارند که چنین روش‌هایی دیگر پاسخ‌گو نیست. چراکه اکنون مردم متوجه شرایط هستند و با نگاه به سفره‌هایشان عملکرد دولت را لمس می‌کنند. حال دولت رئیسی چطور می‌خواهد با تبلیغات و گفتاردرمانی، گرانی و تورم را از مردم کتمان کند؟

اینکه هر روز در رسانه‌های دولتی از رئیس دولت تا مقاماتی در سطوح پایین‌تر، صفر تا ۱۰۰ مشکلات را به دوش دولت قبلی می‌اندازند، نشان از بی‌برنامگی محض آن‌ها دارد.

کافی است نگاهی به اظهارات مسوولان این دولت در دو سال گذشته داشته باشیم. در مجموع اگر از اظهارات رئیسی، «اشتباهات دولت گذشته» را فاکتور بگیریم، احتمالاً دیگر هیچ حرفی برای گفتن ندارد.

این اتهام‌زنی‌ها تا جایی ادامه پیدا کرد که اخیراً برخی از مسوولان و مدیران دولت گذشته، آمارسازی‌های دولت کنونی را اصلاح کردند و با استفاده از مستندات رسمی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی، اطلاعات درست را در اختیارشان قرار دادند. اما مسوولان دولت سیزدهم نه‌تن‌ها پاسخی به اسناد و مستندات منتشرشده نمی‌دهند، بلکه دست از تکرار اظهارات نادرست گذشته خود هم برنمی‌دارند.

به عنوان مثال آقای محمدباقر نوبخت، از مدیران ارشد دولت دوازدهم، بار‌ها اعلام آمادگی کرده که حاضر است با نماینده‌ای از دولت مناظره کند تا مردم حقایق را بیشتر درک کنند. اما آن‌ها حاضر به انجام چنین مناظره‌ای نشده‌اند.

در چنین شرایطی چرا حسن روحانی و افراد نزدیک به او سکوت کرده‌اند؟

ما در یک سال اول دولت سیزدهم سکوت کردیم؛ چراکه ما هم می‌خواستیم دولت در جایگاه مورد نظرش قرار بگیرد و بتواند شرایط را احیا کند. اما گویا دولت برنامه دیگری به جز پرداختن به عملکرد دولت روحانی ندارد.

اگر اظهارات اخیر رئیسی را مدنظر قرار بدهیم متوجه می‌شویم که هرگاه به مرحله پاسخگویی رسیده مشکلات را بر دوش دولت قبل انداخته است.

رئیس دولت سیزدهم و تیم او باید بدانند که مردم با این فرافکنی‌ها قانع نمی‌شوند. اولین سوال مردم این است که اگر این همه گرفتاری و مشکلات وجود داشت چرا وارد انتخابات شدید و وظیفه ریاست بر قوه مجریه را برعهده گرفتید؟

ماه اول و دوم دولت نیست که بتوان این رفتار‌ها و نطق‌ها را پذیرفت. دولت سیزدهم به طور رسمی وارد سومین سال فعالیت خود شده است.

برخی از چهره‌های نزدیک به دولت سیزدهم به اجرای پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی و به طور کلی توسعه آن به اقدامات دولت روحانی اشاره می‌کنند، اما این گروه هم آن را به دستاورد‌های محمود احمدی‌نژاد پیوند می‌زنند. در این باره چه دیدگاهی دارید؟

باید به یک نکته توجه داشت؛ اینکه چنین پروژه‌هایی چنان وسیع هستند که امکان شروع و پایان آن در یک دوره حتی هشت‌ساله وجود ندارد. قطعا بخشی از آن برای دولت‌های بعدی می‌ماند.

اما آمار توسعه نفت و گاز و پتروشیمی دولت یازدهم و دوازدهم کاملا روشن است و اصلا با دو سال گذشته دولت سیزدهم قابل مقایسه نیست.

پیشینه تمام کار‌های توسعه‌ای به دولت قبل برمی‌گردد؛ در هر پروژه افتتاح‌شده از ۳۴ تا ۴۰ درصد و از ۶۰ تا ۸۰ درصد پروژه در دولت قبل انجام شده بود، دولت نهم و دهم در این زمینه‌ها بسیار ضعیف عمل کرده بود و با توجه به رویکردی که داشت که هیچ نقشی در پروژه‌های توسعه‌یافته نداشت.

در نهایت چند درصد از توسعه پارس جنوبی را متعلق به دولت روحانی می‌دانید؟

در جلسه‌ای اعلام شد که ۵۰ درصد از پروژه‌های توسعه پارس جنوبی در دوره دولت روحانی انجام شده بود. افتتاحی که روز گذشته انجام گرفت تنها یک فاز از آن پروژه بود و باید توجه داشت برخلاف آنچه گاهی ادعا می‌شود، فاز ۱۱ به طور کامل افتتاح نشده است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده