تاریخ: ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۰۹
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۳۱۶۱۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

روز‌های سبز بازار سهام ادامه دارد؟

‌می‌متالز - بازار سهام در حالی معاملات نخستین هفته شهریورماه را به پایان برد که شاخص کل بورس توانست جایگاه خود را بالای قله ۲.۱ میلیون واحدی تثبیت کند. با این حال، اما هر چه هفته معاملاتی به روز‌های پایانی خود نزدیکتر شد، از شتاب رشد شاخص‌ها و ارزش و حجم معاملات خرد کاسته شد؛ بر این اساس آیا بورس تهران می‌تواند مسیر صعودی را که از ابتدای شهریورماه آغاز کرده همچنان ادامه دهد؟

به گزارش می‌متالز، نخستین هفته معاملاتی شهریورماه در حالی سپری شد که ارزش و حجم معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی افزایش یافت. اگرچه در نهایت تراز ورود و خروج پول در بورس، منفی شد. به گونه‌ای که در طول نخستین هفته شهریورماه، بازار سهام طی دو روز شاهد خروج پول و طی سه روز شاهد ورود پول حقیقی بود. در نهایت، اما تراز ورود پول، منفی شد تا در بازه مورد بررسی، ۱۰۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شده باشد.

اما آیا این خروج به معنای پایان مسیر صعودی بورس است که آن را پس از گذشت ۳.۵ ماه دوباره آغاز کرده یا تنها معنای آن، شناسایی فرصت خروج از سوی برخی سهامدارانی بوده که طی این مدت در یک سهم گرفتار شده بودند؟

گروه‌محوری یا تک‌سهم؟

اغلب کارشناسان بازار سرمایه معتقدند در حال حاضر نمی‌توان رشدی یکدست را برای بورس تهران پیش‌بینی کرد؛ چرا که تنوع خبر‌ها و مصوبات دولتی، گاه بخشی از بازار را صعودی و بخشی را نزولی می‌کند و فعلا نمی‌توان براساس یک چشم‌انداز اقتصادی روشن، برای سرمایه‌گذاری و معامله اقدام کرد، زیرا اصولا دولت سیزدهم افق و دورنمایی برای مدیریت اقتصادی کشور ندارد!

از همین رو اغلب حرفه‌ای‌های بازار، توصیه می‌کنند معامله‌گران، تک‌سهم‌ها را برای ورود و خروج مورد بررسی قرار دهند و بر اساس خبرها، تن به لیدری گروهی از صنایع ندهند، زیرا ممکن است دولت روزی یک تصمیم و مصوبه در مورد صنعتی خاص داشته باشد و روز دیگر آن را لغو کند یا آنکه برخی موارد را تنها براساس سیاست شعار و وعده مطرح کرده باشد. بر همین اساس، در چنین شرایطی تحلیل بنیادین و تکنیکال سهام به صورت جداگانه و موردی، برای ورود توصیه می‌شود. با این حال، اما برخی خبر‌ها همچنان در بازار سرمایه با اهمیت است و باید در بررسی سهم‌ها به آن‌ها توجه کرد.

از جمله اخبار مهمی که این روز‌ها مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار دارد، خبر‌های مربوط به گروه خودرویی است؛ به‌ویژه اینکه این خبر‌ها این بار مربوط به واگذاری سهام این گروه است.

بر این اساس، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد به‌تازگی از همکاری با وزارت صمت برای واگذاری سهام گروه خودرو خبر داده است. وی در این باره گفته است: وزیر صنعت، معدن و تجارت برنامه و ایده ویژه‌ای برای واگذاری سهام خودروساز‌ها دارد که لازم است در این زمینه دو وزارتخانه اقتصاد و صمت با هم برای این کار اقدام کنند. خاندوزی خبر داده است که به همین منظور پس از اینکه دو وزارتخانه به طور مشترک در خصوص برنامه و نحوه واگذاری به توافق برسند، جزئیات آن اعلام خواهد شد.

در همین مورد البته پیشتر بابک احمدی سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هم گفته بود: ما در حال اجرای مرّ دستور رئیس جمهوری هستیم و کمیته‌ای تشکیل دادیم و تمامی ارکان ذی‌ربط را جمع و برنامه اجرایی را آماده کردیم.

وی همچنین درباره واگذاری سهام شرکت‌های ذیل خودروسازان، عنوان کرده بود که در دستور رئیس جمهوری دقیقا اولویت با واگذاری سهام چرخه‌ای است؛ یعنی اولویت اول ما واگذاری سهام اصطلاحا تودلی خودروسازان است، زیرا این رفتار بسیار اشتباهی بود که در گذشته رخ داده بود، این سهام در اولویت واگذاری است و اگر این اتفاق رخ دهد، عملا دولت دیگر مدیریت این‌ها را برعهده نخواهد داشت و مدیریت واگذار می‌شود.

با این حال، اما باید توجه داشت که این دست از اخبار طی سال‌های گذشته بار‌ها اعلام شده است، اما در عمل به نتیجه‌ای نرسیده و دولت همچنان سهامدار عمده غیرمستقیم خودروسازان و سهامدار عمده مستقیم شرکت‌های تودلی آنهاست و به نظر نمی‌رسد علاقه‌ای به واگذاری سیت مدیریتی خود داشته باشد مگر آنکه قرار باشد به لطایف‌الحیلی هم پول فروش و واگذاری سهم را به جیب بزند هم سیت مدیریتی خود را حفظ کند!

به نظر می‌رسد با توجه به خبر‌های خودرویی، این گروه در روز شنبه مورد توجه سهامداران باشد. در این میان، اما به دلیل عقب‌نشینی دولت از مصوبه افزایش نرخ خوراک گاز، پتروشیمی‌ها نیز همچنان محل معاملات سرمایه‌گذاران خواهند بود. با این حال، اما باید منتظر ماند و دید که آیا در نخستین روز هفته دوم شهریورماه، دولت دوباره بازار سهام را غافلگیر خواهد کرد یا دست از سر این بازار برداشته است!

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده