تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۵۰
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۳۱۷۴۴۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
افشین فرشیدفر، مدیرعامل گروه صنعتی سپنتا:

توسعه صادرات لوله و پروفیل فولادی به قاره سیاه/ به‌کارگیری انرژی‌های پاک در سپنتا

‌می‌متالز - با توجه به قدمت بالای صنعت لوله و پروفیل فولادی در کشور و همچنین به‌کارگیری تکنولوژی روز و ماشین‌آلات جدید در برخی کارخانجات، این صنعت با پیشرفت قابل‌توجهی طی سالیان اخیر همراه بوده است و انواع لوله و پروفیل باکیفیت و استاندارد ساختمانی، صنعتی و… در اشکال و ابعاد مختلف تولید شده و در بازار‌های داخلی و صادراتی عرضه می‌شود.

به گزارش می‌متالز، با این وجود، فعالان این صنعت با برخی چالش‌ها و موانع همچون عدم توازن در عرضه و تقاضای مواد اولیه و وضع دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های خلق‌الساعه صادراتی مواجهند که منجر به کاهش شتاب توسعه و پیشرفت در مسیر روبه‌رشد آن‌ها شده است؛ در حالی که مدیریت عرضه مواد اولیه در تالار صنعتی بورس و همچنین وضع قوانین کارشناسانه در حوزه صادرات، می‌تواند منجر به رشد تولید و در ادامه توسعه صادرات و ارزآوری بیشتر برای کشور شود. در همین راستا، گفت‌وگویی با افشین فرشیدفر، مدیرعامل گروه صنعتی سپنتا تدارک دیده ایم که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

در ابتدا توضیحاتی در خصوص تاریخچه و محصولات گروه صنعتی سپنتا ارائه بفرمایید.

گروه صنعتی سپنتا همگام با نخستین پیشگامان صنعت کشور در سال ۱۳۳۷ تاسیس شد و با احداث کارخانه تهران تا قبل از رسیدن به دهه ۴۰، خود را به عنوان اولین تولیدکننده لوله و پروفیل فولادی در سطح کشور مطرح کرد. این گروه صنعتی در ادامه با توجه به شرایط و نیاز بازار، اقدام به توسعه و احداث سایر کارخانه‌های مجموعه در شهر‌های اهواز و مرند کرد تا با افزایش ظرفیت تولید تا سقف ۵۰۰ هزار تن در سال، خود را در راس هرم صنایع تبدیلی فولاد کشور قرار دهد. سبد محصولات متنوع گروه صنعتی سپنتا شامل انواع لوله‌های گالوانیزه (لوله گالوانیزه با استاندارد ۳۷۶۵، کاندوئیت و قوطی گالوانیزه گلخانه‌ای)، لوله‌های گازی (لوله گاز خانگی با استاندارد‌های ۳۳۶۰ و ۳۵۷۴، لوله گاز شبکه با استاندارد (IGS)، لوله‌های سیاه (لوله مبلی و لوله سیاه با استاندارد ۳۵۶۵)، لوله آتش‌نشانی، لوله و اتصالات پلیمری و قوطی و پروفیل‌های سفارشی است که با به‌کارگیری نیروی انسانی جوان و متخصص و بر اساس استاندارد‌های روز ملی و بین‌المللی تولید می‌شوند. همچنین ساخت انواع ماشین‌آلات مورد نیاز در صنعت لوله و پروفیل فولادی، از دیگر اقدامات گروه صنعتی سپنتا طی سالیان اخیر بوده است.

مشتریان محصولات شما چه صنایعی هستند و چه خدماتی در حوزه فروش و پس از فروش در نظر گرفته‌اید؟

با توجه به تنوع فوق‌العاده سبد محصولات گروه صنعتی سپنتا، صنایع مختلفی جزو مشتریان دائمی ما قرار دارند که از جمله می‌توان به ساختمان‌سازی، صنایع بالادستی و پایین‌دستی نفت و گاز و همچنین تولیدکنندگان داخلی و خارجی لوله و پروفیل اشاره کرد؛ ضمن اینکه خدمات پس از فروش محصولات گروه صنعتی سپنتا مطابق با قوانین حاکم بر تجارت و استاندارد‌های سفارش و خرید، شامل کلیه مشتریان مجموعه می‌شود. ما همواره به دنبال افزایش روزافزون کیفیت محصولات خود طی ۶۰ سال فعالیت در این عرصه بوده‌ایم و رضایت مشتریان و ارائه خدمات مطلوب فروش و پس از فروش را جزو برنامه‌های همیشگی خود در نظر گرفته‌ایم.

وجه تمایز گروه صنعتی سپنتا نسبت به سایر شرکت‌های فعال در صنعت لوله و پروفیل فولادی کشور چیست؟

آنچه گروه صنعتی سپنتا را به عنوان پیشکسوت صنعت لوله و پروفیل فولادی کشور از سایر فعالان این حوزه متمایز کرده، بهره‌مندی از پشتوانه ۶۰ سال اعتماد ارزشمند مشتریان است. ما معتقدیم آن چیزی که به نشان تجاری «SEPANTA» شخصیت و هویت می‌دهد، اعتمادی است که در گذر زمان و زیر سایه اولویت‌بخشی به کیفیت محصولات به دست آمده و همچنان بخش جدایی‌ناپذیر برنامه‌ها و استراتژی‌های مجموعه است. در همین راستا، انواع محصولات بر پایه استاندارد‌های مختلف اعم از استاندارد مدیریت زیست‌محیطی (IS۰۱۴۰۰۱:۲۰۱۵)، استاندارد الزامات کیفی جوشکاری (۲:۲۰۰۵-ISO۳۸۳۴) و استاندارد بین‌المللی سیستم‌های مدیریت کیفیت تولید می‌شوند.

در حال حاضر فعالان صنعت لوله و پروفیل فولادی در کشور با چه چالش‌هایی مواجهند و راهکار‌های پیشنهادی شما جهت رفع این معضلات چیست؟

مهم‌ترین چالش فعالان صنعت لوله و پروفیل فولادی و پلیمری کشور، تامین مواد اولیه است؛ معضلی که تا پیش از آغاز فعالیت بورس کالا و عرضه مواد اولیه در این تالار صنعتی کمتر دیده می‌شد، اما در حال حاضر عدم توازن میان عرضه و تقاضا، منجر به اخلال در تخمین قیمت فروش محصولات به ویژه محصولاتی که به صورت اعتباری و شرکت در مناقصه‌ها به فروش می‌رسند، شده است. در همین راستا و به منظور رفع این چالش، راهکار‌های فراوانی از سوی فعالان صنعت لوله و پروفیل ارائه شده که متاسفانه هیچ گاه جامه عمل به آن‌ها پوشانده نشده است؛ در حالی که اگر توازن میان عرضه و تقاضای مواد اولیه در تالار صنعتی بورس برقرار شود، بدون شک تولید محصولات نهایی همچون لوله و پروفیل و فروش آن در بازار‌های داخلی و صادراتی، با سودآوری قابل‌توجهی برای کشور همراه خواهد بود. واقعیت امر این است که تولیدکنندگان بخش خصوصی انتظار چندانی از دولت ندارند و همین که قانو‌ن‌گذار چوب لای چرخ تولیدکنندگان نگذارد، بهترین حمایتی است که می‌توان از تولید کرد.

استراتژی گروه صنعتی سپنتا جهت حضور در بازار‌های منطقه‌ای و بین‌المللی چیست؟

با توجه به مشکلات موجود در حوزه صادرات کشور که از جمله آن‌ها می‌توان به رفع تعهد ارزی اشاره کرد، حدود ۸۰ درصد محصولات گروه صنعتی سپنتا در بازار داخلی و ۲۰ درصد باقی‌مانده در بازار‌های صادراتی عرضه می‌شود؛ در حالی که اگر این موانع صادراتی رفع شوند، ما می‌توانیم حداقل ۴۰ درصد محصولات تولیدی خود را روانه بازار‌های خارجی کنیم. عراق، افغانستان، ارمنستان و کشور‌های آسیای میانه، جزو بازار‌های هدف صادراتی مجموعه هستند؛ ضمن اینکه پس از زلزله مخرب ترکیه و نیاز مبرم به لوله و پروفیل فولادی در صنعت ساختمان‌سازی، این کشور نیز به بازار‌های هدف ما اضافه شده است. همچنین به دنبال سرمایه‌گذاری کشور‌های آفریقایی همچون کنیا، توسعه صادرات به این قاره نیز در دستور کار قرار دارد. البته باید توجه داشت که توسعه تجارت خارجی، در گرو روابط سیاسی موجود بین کشور‌های مختلف است و ما فرصت‌های طلایی بسیاری را در این حوزه طی سالیان اخیر از دست داده‌ایم؛ اگرچه خوشبختانه طی ماه‌های اخیر، ضمن از سرگیری ارتباط با برخی کشور‌های منطقه همچون عربستان سعودی و امارات متحده عربی، گشایش‌های خوبی در این عرصه حاصل شده است و در همین راستا، ما به دنبال صادرات تولیدات خود به امارات متحده عربی و ارزآوری سالیانه ۴۰ میلیون دلار برای کشور هستیم.

گروه صنعتی سپنتا چه اقداماتی در راستای حفظ محیط زیست و بهینه‌سازی مصرف انرژی انجام داده است؟

کلیه فرآیند‌های تولید در گروه صنعتی سپنــتا، بر پایه استــاندارد زیست‌محیطی (ISO۱۴۰۰۱:۲۰۱۵) طراحی و اجرا می‌شوند. همچنین در راستای ارتقای فرهنگ سازمان در این حوزه، کارگاه‌های آموزشی مختلفی را با محوریت محیط زیست در مجموعه برگزار کرده‌ایم. در زمینه بازیافت، همواره دستورالعمل مدیریت پسماند گروه با مشارکت کلیه واحد‌ها به‌روزرسانی شده و به‌کارگیری پیشرفته‌ترین روش‌ها و تجهیزات موجود جهت بازیافت انواع پسماند را در دستور کار قرار داده‌ایم. همچنین با احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، از پساب خروجی جهت آبیاری فضای سبز کارخانه که بیش از ۱۵ درصد کل مساحت مجموعه را پوشش داده است، استفاده می‌کنیم. لازم به ذکر است که با اجرای فاز نخست طرح زیست‌محیطی استفاده از انرژی‌های پاک، بیش از ۴ درصد انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را از طریق پنل‌های خورشیدی تامین می‌کنیم و توسعه استفاده از انرژی‌های پاک، از جمله اهداف راهبردی و استراتژیم ما در میان‌مدت و بلندمدت به شمار می‌آید.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده