تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۰۲
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۳۱۷۵۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ارتقای کیفی مطالب بورسی با برگزاری و داوری دقیق جشنواره بورس و رسانه

‌می‌متالز - حسین عبده تبریزی گفت: با داوری دقیق و صحیح آثار ارسالی، به طور حتم اشخاصی که در حوزه بازار سرمایه قلم می‌زنند، بیش از پیش تشویق خواهد شد و سطح کیفی مطالب بورسی نیز ارتقا خواهد یافت.

به گزارش می‌متالز، حسین عبده تبریزی با اشاره به اهمیت برگزاری رویدادی در خصوص بورس و رسانه، گفت: برای اولین بار در سال ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ در دوره‌ای که ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار را بر عهده داشتم، جشنواره‌ای در خصوص بورس و رسانه برگزار شد. قضاوت آثار بسیار دشوار و زمان‌بر بود و از میان مقالات ارسالی، تعدادی برگزیده شدند. بعد از آن نیز رویداد‌هایی در این خصوص برگزار شد که نشان از اهمیت برگزاری رویداد‌هایی با این نام دارد.

وی افزود: اکنون تعداد رسانه‌ها در مقایسه با گذشته چندین برابر شده است، هرکدام از این رسانه‌ها به طور معمول یک صفحه را برای اخبار بازار سرمایه در نظر گرفته اند، به همین خاطر کار داوران برای انتخاب آثار در این دوره دشوارتر خواهد بود.

این پیشکسوت بازار سرمایه با مثبت ارزیابی کردن برگزاری این جشنواره بیان کرد: تقسیم بندی مقالات باید به درستی انجام شود؛ به گونه‌ای که بخش اخبار، تحلیل، گزارش از سایر بخش‌ها مجزا شود. این تقسیم‌بندی به ارتقای کیفیت جشنواره کمک خواهد کرد. با داوری دقیق و درست این آثار، به طور حتم اشخاصی که در حوزه بازار سرمایه قلم می‌زنند، بیش از پیش تشویق خواهد شد و سطح کیفی مطالب بورسی نیز ارتقا خواهد یافت.

عبده تبریزی با بیان اینکه صرفا نباید تنها منتظر دریافت مطالب برای این جشنواره بود، پیشنهاد کرد کمیته‌ای از صاحبنظران و کارشناسان ارشد در حوزه بازار سرمایه تشکیل شود که مقالات، گزارش‌ها و آثار قابل توجه در زمینه بورس را انتخاب و به این جشنواره بیاورند، به نحوی که با اجرای این راهکار به مرور خلاء‌های موجود در خصوص بورس و رسانه نیز پر شود. در حقیقت باید به سراغ اشخاص صاحب قلم برای مشارکت در این رویداد بزرگ رفت، زیرا این اشخاص از ارسال اثار خود اجتناب می‌کنند.

وی در ارتباط با آنچه خبرنگاران بورسی باید در نوشته‌های خود به آن توجه کنند، گفت: ما حق نداریم به عنوان خبرنگار چیزی را بنویسیم که نمی‌فهمیم. خبرنگار باید اقتصاد را اقتصاد بنویسد و از بزرگنمایی و دراماتیزه کردن واقعیت‌ها و تبدیل این واقعیت‌ها به جنبه‌های درام برای رسانه‌ها بپرهیزد.

عبده تبریزی بیان کرد: خبرنگاران باید قضاوت‌های درست نسبت به موضوعات داشته باشند و در عرصه اقتصاد و بازار سرمایه بتوانند اتفاقات درست را شناسایی و قضاوت کنند و جنبه‌های درست موضوع را توضیح دهند.

عبده تبریزی با بیان اینکه قلم‌زدن در حوزه بازار سرمایه و اقتصاد کار آسانی نیست و نیازمند تسلط موضوعی است، گفت: عموما کسانی که در این رشته تخصص لازم را نداشته باشند، امکان قضاوت‌های عمیق، کمتری خواهند داشت از این نظر تعداد مقالات خوب هم متاسفانه خیلی زیاد نیست.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: اخبار شاخص و مطالبی از این دست به راحتی نگاشته می‌شود، اما وقتی خبرنگاران یا روزنامه‌نگاران به توضیح، تشریح و قضاوت وقایع می‌پردازند با دشواری‌هایی مواجه می‌شوند. در این موضوع، انتشار دیدگاه کسانی که تحلیل درست انجام می‌دهد توسط روزنامه نگاران، کار بزرگی است.

وی عنوان کرد: این توقع وجود ندارد که خبرنگاران در خصوص اوراق مشتقه و عملکرد آن در بورس، صندوق‌های pe یا vc و موضوعات تخصصی، قضاوت دقیقی داشته باشند یا موضوعات تخصصی را تشریح و تحلیل مناسبی ارائه دهند. روزنامه‌نگاران می‌توانند تحلیل‌های افراد متخصص را گردآوری و به شکل مقایسه‌ای انعکاس دهند و به این ترتیب به سهامدار و بازار کمک کند.

وی در پایان به خبرنگاران توصیه کرد: برای آنکه کارمان را درست انجام بدهیم باید بیشتر بخوانیم، با آمدن هوش مصنوعی حوزه برای خلاقیت افراد محدودتر می‌شود و لازمه آن، تلاش بیشتر است. ما نمی‌دانیم تکنولوژی چه تغییری در ۵ سال دیگر حتی در ایران برای ما ایجاد خواهد کرد، اما می‌فهمم که این‌ها به معنی پیچیدگی بیشتر است و توصیه‌ای که می‌توان کرد این است که پیچیدگی فکری را بیشتر کنیم و دانش و مهارت‌ها را در هر حوزه‌ای توسعه دهیم.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده