تاریخ: ۱۷ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۱۲
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۳۱۹۸۷۵
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

تداوم کاهش قیمت مسکن در بازار

‌می‌متالز - رئیس هیأت مدیره کانون سراسری انبوه سازان مسکن گفت: با توجه به این که نهضت ملی مسکن منجر به افزایش تولید مسکن خواهد شد، لذا هم قیمت مسکن به ثبات می‌رسد و هم رکود مسکن از بین می‌رود و می‌تواند دلیل کاهش قیمت مسکن باشد.

به گزارش می‌متالز، ایرج رهبر، در رابطه با علت کاهش قیمت و رکود مسکن اظهار داشت: رکود مسکن در ۱۰ الی ۱۵ سال گذشته، همیشه دارای فراز و نشیب بوده است. علت رکود در بازار مسکن نیز به این برمی‌گردد که قیمت مسکن، متناسب با توان خرید مردم نیست و قیمت آن خارج از حد متعارف رشد می‌کند. به همین خاطر مردم نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. به عبارتی دیگر، رشد قیمت مسکن بالاتر از میزان تورم است و قیمت زمین، بیش از توان خرید مردم افزایش پیدا می‌کند.

رئیس هیأت مدیره کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران گفت: ما در کشور برنامه نهضت ملی مسکن را داریم که منجر به افزایش تولید مسکن خواهد شد، این تولید کمک می‌کند که هم قیمت مسکن به یک ثباتی برسد و هم رکود مسکن از بین برود. این طرح می‌تواند تعادل در عرضه و تقاضا را به همراه داشته باشد و دلیل کاهش قیمت مسکن باشد.

وی در رابطه با علت تفاوت قیمت تمام‌شده و قیمت بازار مسکن، افزود: تفاوت قیمت تمام شده مسکن و قیمت بازار نیز، به خاطر قیمت زمین است. مثلا در تهران قیمت مسکن ممکن است به متری ۳۵۰ میلیون یا بالاتر برسد. این مسئله نیز به خاطر قیمت بالای زمین در مناطق شمال شهر تهران است که نهایتا در قیمت تمام شده واحد‌ها سرشکن می‌شود.

رهبر در رابطه با سهم قیمت زمین در قیمت مسکن افزود: سهم قیمت زمین در قیمت مسکن در کشور متفاوت است. مثلا این میزان تهران بسیار بالاست، اما در حاشیه شهر‌ها و شهرستان‌ها، سهم قیمت زمین به زیر ۵۰ درصد می‌رسد.

این مقام صنفی در مورد اقدامات لازم برای کاهش قیمت زمین گفت: برای کاهش قیمت زمین باید شهر‌های اقماری با جمعیت کمتر از شهر‌های جدید تاسیس شود. این شهر‌ها با راه‌های ارتباطی منظم باید به شهر‌های مرکزی متصل شود تا شخص بتواند با صرف نیم‌ساعت زمان، و با استفاده از اتوبوس‌های سریع‌السیر به محل کار خود برود و برگردد. چون قیمت زمین در این شهرک‌ها پایین است، قیمت نهایی فروش مسکن نیز پایین می‌آید.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده