تاریخ: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۵۴
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۳۲۰۱۶۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان در گفتگو با «می متالز»:

کردستان پنجمین استان معدنی کشور

‌می‌متالز - «بختیار خلیقی» مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: استقرار حساب‌های بانکی و گردش مالی شرکت‌ها بایستی در استان کردستان انجام شود.

به گزارش می‌متالز، «بختیار خلیقی» مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان در گفتگو با «می‌متالز» درباره پروژه گندله‌سازی صبا امید غرب خاورمیانه، اظهار کرد: پروژه صبا امید غرب خاورمیانه جزء پروژه‌های پیشران استان است که در طول زنجیره فولاد ایجاد شده است. در استان کردستان ۱۷ طرح و پروژه پایه‌گذاری شده است که ۵ طرح به پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصدی رسیده است. امروز نیز گندله‌سازی صبا امید غرب خاورمیانه یکی از طرح‌های مهم ما در حوزه صنعت و معدن است که با پیشرفت ۵۰ درصدی فیزیکی با ظرفیت ۹۲۰ هزار تن همراه است.

وی ادامه داد: مجوز این طرح در سال ۱۳۹۲، صادر شد که پیش‌بینی ما بهره‌برداری در سال ۱۴۰۲ بود، که خوشبختانه امروز با توجه به این پیشرفت فیزیکی به زودی شاهد پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصدی باشیم و در ادامه در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد. پیمانکار این مجموعه شرکت فولاد تکنیک است که وارد شده است. پروژه صبا امید غرب خاورمیانه  کنسانتره را از صبانور گرفته و تبدیل به گندله می‌کند و در زمینه توسعه این واحد تولیدی و صنایع معدنی امیدوار هستیم تا در زمینه گندله ۲.۵ میلیون تنی با تخصیص زمین به این دوستان موافقت و اقدام لازم انجام شود.

خلیقی همچنین بیان کرد: ما به عنوان سازمان صنعت، معدن و تجارت در این حوزه ورود پیدا کردیم و به دنبال بررسی مشکلات هستیم تا این مشکلات از جمله موضوع تخصیص زمین حل شود. بایستی توسط منابع طبیعی زمینی به اندازه ۸ هکتار در بحث توسعه به این دوستان اختصاص پیدا کند. مشکل تامین برق از موضوعات دیگر است که ۱۱ مگاوات توان برق مصرفی در جواز صادر شده است، اما ۹ مگاوات تخصیص داده شده که در تلاش هستیم این موضوع هم هرچه سریع‌تر حل شود.

کردستان پنجمین استان معدنی کشور

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان در ادامه درباره وضعیت معدنی استان، بیان کرد: با توجه به سفر ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۱ به استان، وزیر صمت وقت گزارش را ارائه دادند که خوشبختانه کردستان به سمت صنعتی شدن در حرکت است و ما این مهم را در استان مشاهده می‌کنیم. استان کردستان پنجمین استان معدنی کشور بوده و از نظر تنوع استان کردستان دارای ۱۸ نوع ماده معدنی است. در زمینه ذخایر طلا، دومین استان کشور هستیم. در بحث تولید طلا هم اولین جایگاه را به خود اختصاص داده‌ایم.

به گفته وی، استان کردستان پنجمین استان از نظر ذخایر سنگ آهن است و ۴۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی به ۸۹ میلیون تن قبلی اضافه شده است که نویدبخش آن است که در زمینه زنجیره فولاد در شرق استان می‌توان توسعه‌هایی را شاهد بود. ما در زنجیره فولاد ۱۷ طرح و پروژه را تعریف کرده‌ایم که ۵ مورد آنها ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدوارم در ۱۴۰۵ شاهده بهره‌برداری طولی از زنجیره فولاد تا ورق گرم فولادی باشیم.

خلیقی اضافه کرد: ۶ هزار و ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم با اجرای این طرح‌ها مشغول به کار می‌شوند.

وی همچنین بیان کرد: خوشبختانه همکاری خوبی بین بخش خصوصی و استان انجام گرفته، اما یک انتظاری از دوستان داریم که استقرار حساب‌های بانکی و گردش مالی باید در استان انجام شود. ما در بحث وصول حقوق دولتی پنجمین استان کشور هستیم و در سال ۱۴۰۱، به میزان ۱۳۰۲ میلیارد تومان وصول حقوق دولتی داشتیم که یک/سوم درآمد استان بوده است. ابتدا این عدد بایستی به خزانه‌داری کشور وارد شده و سپس ۱۵ درصد آن باید به استان بازگردد که متاسفانه مقدار اندکی بازگشته است.

گفتگو از علیرضا جعفری نژاد

کردستان پنجمین استان معدنی کشور

عناوین برگزیده