تاریخ: ۰۵ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۴۴
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۳۲۱۹۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

لزوم هماهنگی سازمان توسعه تجارت و وزارت خارجه برای تحقق اهداف صادراتی برنامه هفتم

‌می‌متالز - یک کارشناس حوزه تجارت خارجی، با اشاره به اینکه، برند سازی یکی از عوامل مهم توسعه صادرات محسوب می‌شود، گفت: برای تحقق اهداف صادراتی برنامه هفتم توسعه نیازمند هماهنگی حداکثری در بخش اقتصادی وزارت خارجه و روابط بین الملل سازمان توسعه تجارت هستیم.

به گزارش می‌متالز، ناصر سراجی کارشناس تجارت خارجی، با اشاره به اینکه، توان کشورمان ایران در حوزه صادرات بسیار زیاد است تاکید کرد، نمونه بارز آن طرفیت یک میلیارد دلاری حوزه فرش است. این درحالی است که اکنون تنها ۳۰۰ میلیون دلار صادرات در این حوزه رقم خورده است.

وی افزود، برند سازی یکی از عوامل مهم توسعه صادرات محسوب می‌شود که در این حوزه اقدامات مهمی از سطح مطالعاتی تا اجرا صورت گرفته است.

این کارشناس تجارت خارجی، با اشاره به الزام فرهنگ سازی در مسیر بازاریابی خارجی گفت: بایستی در حوزه مطالعات بازار بخصوص در حوزه کشور‌های هدف صادراتی گام‌های جدی‌تر طی شود.

سراجی با اشاره به یک مثال در حوزه صادرات فرش تولید داخل افزود، گروه‌های اقتصادی شرق آسیا و آفریقا از فیلیپین تا نیجریه خواستار فرش ایران هستند و تقاضای آن‌ها به حدی است که طرفیت تولیدی امروز کشور پاسخگوی آن‌ها نیست. یک تولید کننده در کشور ترکیه که اصلی‌ترین رقیب ماست در تولید فرش ماشینی، بصورت تسهیلات بلند مدت امکان تامین ماشین آلات به روز بافندگی را دارد که در میزان تولید و کیفیت بسیار تاثیر گذار است.

به گفته این کارشناس تجارت خارجی، اتفاقی که در حال حاضر با ان مواجه هستیم این است که شرکت‌های ترکیه ای، دستگاه‌های مستعمل و قدیمی خود را به تولیدکنندگان ایرانی میفروشند و با دریافت وام دولتی تجهیزات خودشان را بروز رسانی میکنند. همچنین پولی را هم که از تولید کننده ایرانی بابت فروش دستگاه گرفته اند را هزینه بازاریابی در این صنعت میکنند.

یا بطور مثال دولت تمام هزینه‌های نمایشگاهی و رویداد‌های تخصصی را به شرکت‌ها پرداخت میکند و تولیدکننده ایرانی با مشکلات عدیده صدور ویزا و هزینه‌های برگزاری رویداد و نمایشگاه مواجه است.

وی در خاتمه با اشاره به اهداف صادراتی برنامه هفتم توسعه تاکید کرد، در این فضا وظیفه بخش اقتصادی وزارت خارجه و روابط بین الملل سازمان توسعه تجارت است که از تولید کننده حمایت کند. سال گذشته برای هیچکدام از مشارکت کننده‌های ایرانی با اینکه هزینه غرفه را هم پرداخت کرده بودند دولت المان ویزا صادر نکرد و از حضور در بزرگترین رویداد صادراتی فرش جا ماندیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده